logo F1online.skF1online.sk

Vettel varuje pred opakovaním roka 2014: Nové pravidlá nedávajú zmysel

Sebastian Vettel
© Hoch Zwei/Porsche
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 8. 2025

Nové pravidlá pre rok 2026 vznikli s prvoradým cieľom prilákať do Formuly 1 nové automobilky. Tento cieľ sa podarilo splniť a šport by sa s novými motormi zároveň mal stať ekologicky udržateľnejším. Bývalý pilot a ekologický aktivista Sebastian Vettel však upozorňuje, že až také zelené nové motory nebudú.

Seb je zástancom biopalív a hoci nemá absolútne nič proti elektromobilite, je skeptický pokiaľ ide o jej využitie na pretekárskych okruhoch. Aj keď sa automobilky nahrnuli do Formuly 1, ich vývoj v oblasti stopercentne batériami poháňaných vozidiel sa posúva míľovými krokmi. Štvornásobný majster sveta si teda nie je istý, či nová generácia predpisov prinesie niečo civilnej doprave.

„Pravidlá pre rok 2014 boli v princípe dobré a stála za nimi myšlienka, ktorá mala hlavu aj pätu. Ich implementácia však nebola správna. Pohonné jednotky stáli strašne veľa peňazí a šampionátu nič nepriniesli,“ vyhlásil Vettel v rozhovore pre Auto Motor und Sport.

Rok 2026 prinesie ďalšie zmeny. Zvýši sa podiel elektriny na výkone a jeden by si pomyslel, že ekológ ako Sebastian to bude považovať za krok správnym smerom. Nemeckému šampiónovi však táto zmena príliš nevonia.

„Opúšťame inovatívne riešenia z predchádzajúcich predpisov v snahe ušetriť náklady. Cieľom je prilákať nové automobilky. Elektrická zložka je vo všeobecnosti dobrá a v oblasti mobility je nevyhnutná, lenže v každodennej premávke sme sa už posunuli ďalej vďaka neprekonateľnej efektivite stopercentne elektrického pohonu,“ pokračoval Vettel.

Pre Formulu 1 aj motoršport ako taký však výlučne elektrický pohon nedáva zmysel. „Motoršport má odlišné nároky. Požiadavky na 24 hodín Le Mans sú veľmi odlišné od tých vo Formule 1 alebo v juniorských kategóriách. Ani jedna z týchto sérií by však nefungovala s plne elektrickým pohonom,“ skonštatoval štvornásobný majster sveta.

„Nové predpisy ma zatiaľ úplne nepresvedčili. Rekuperácia energie je skvelá vec, ale ak ju využívate len na zadnej náprave a ignorujete prednú, nedáva mi to zmysel. Uberáme sa tým smerom, ale je to len kvapka v mori. Autá sú zároveň príliš ťažké. V skutočnosti by mali byť o 200 kilogramov ľahšie,“ pokračoval Vettel.

Ten sa stal veľkým zástancom biopalív, ktoré propaguje prostredníctvom svojej iniciatívy Race Without a Trace. Tie budú v novej sezóne ďalšou z noviniek a mnohí sa nádejajú, že jedného dňa prinesú návrat veľkých a hlučných motorov, keďže ponúkajú všetky ekologické výhody, ale uspokoja aj automobilových puristov, ktorí milujú hluk, ľahkosť a surový výkon.

„Myslím si, že ekologicky udržateľné palivá sú dobré, pretože ich potrebuje aj svet mimo pretekárskych okruhov – množstvo automobilov, lodí alebo lietadiel. Musíme sa však dôkladne venovať ich pôvodu. Ak sa zahrnú do klasických vývojových pretekov vo Formule 1, ľahko sa môže stať, že to rovnako ako v roku 2014 pôjde nesprávnym smerom,“ povedal Vettel.

„V oblasti palív by sme mali čo najviac uzavrieť dvere – obmedzením ich pôvodu a stanovením konkrétneho významu pre sériovú výrobu,“ dodal Seb.

Súvisiace články

Diskusia