logo F1online.sk

Pérez skritizoval šprint: Veľká nuda, nič to neprináša

Sergio Pérez
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala11. 9. 2021

Šprintová kvalifikácia v Silverstone zožala podľa Rossa Brawna obrovský úspech, no po tej v Monze sa už našlo viac kritikov. A nielen medzi fanúšikmi. Do šprintového formátu sa pustil Sergio Pérez, ktorý otvorene vyhlásil, že v ňom nevidí zmysel.

Odhliadnuc od prvého kola sme veľa predbiehacích manévrov nevideli. Jeden z mála súbojov zviedol Sergio Pérez, ktorý sa naťahoval s Lanceom Strollom o deviatu priečku, pričom nakoniec tento súboj vyhral. Inak však toho veľa nezažil. Predbiehanie v Monze bolo obtiažne, k čomu prispelo tvorenie DRS vláčikov.

Sergio Pérez chápe sklamaných fanúšikov. “Vidím to rovnako ako oni, bola to skrátka veľká nuda, veľká nuda. Nič sa tam nedialo. Nevidím zmysel toho mať šprintové preteky. Nudí to fanúšikov, nudí to jazdcov. Úprimne, nič to neprináša.”

Jedna z výčitiek, ktorá sa objavila už po britskom šprinte, hovorila o tom, že stokilometrová šprintová kvalifikácia sa len v máločom líši od nedeľných pretekov. Poradie na štarte sa v priebehu víkendu nijako nemení, čo zo šprintu robí len akési predĺženie veľkej ceny.

Sergio Pérez tiež skonštatoval, že vedenie možno vybralo nesprávne podujatie na tento špeciálny víkendový formát. V Monze sa totižto nikdy veľmi dobre nepredbiehalo, keďže všetky tímy jazdia s minimom prítlaku a aj efekt DRS je tým pádom malý. Na predbiehanie je oveľa vhodnejšie napríklad Belgicko, kde musia tímy nájsť kompromis medzi rýchlosťou v technickom druhom sektore a na rovinkách.

“Problém je v tom, že v súčasných autách F1 potrebujete mať veľkú rýchlostnú výhodu, aby ste niekoho predbehli. A aby sme to dosiahli, tak potrebujeme mať nejakú úroveň degradácie,” vysvetľuje Pérez narážajúc na pneumatiky. Mäkká zmes sa za osemnásť kôl nestihla opotrebiť natoľko, aby zrazu bola o toľko pomalšia ako stredne tvrdá, aby sa dalo predbiehať.

“Myslím si tiež, že vyberajú nesprávne okruhy, ale neviem, kde by bolo dobré miesto to vyskúšať. Problémom je to, že je to príliš krátke a necítite žiadnu degradáciu. Neviem, možno by bolo treba spraviť niečo s pravidlami DRS alebo čo. To by bolo dobré,” pokračoval vo svojej analýze pilot, ktorý je v padoku známy pre svoj vycibrený zmysel pre manažment pneumatík.

Šprintový formát bude na programe aj v budúcej sezóne. Nepomôžu nám nové monoposty? “Ak sa tá rýchlostná výhoda, ktorú potrebujete na predbehnutie, zmenší povedzme na polovicu, tak by sa s tým azda dalo niečo spraviť, pretože v pretekoch by sme chceli trochu viac predbiehania. Ale za súčasných pravidiel je veľmi ťažké niečo získať.”