logo F1online.sk

Haas prešiel reorganizáciou, zredukoval spoluprácu s Dallarou a väčšinu vývoja presunul do Talianska

Simone Resta
© Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 9. 2021

Prebehlo to v relatívnej tichosti, no tím Haas podstúpil v poslednom roku rad organizačných zmien. Reštrukturalizácia sa týkala najmä technického oddelenia, ktoré začiatkom roka posilnilo niekoľko ľudí od Ferrari. Najdôležitejším z nich je niekdajší šéfdizajnér Scuderie Simone Resta. Ten sa stal novým technickým riaditeľom amerického tímu.

Áno, Haas je stále americký tím, keďže jeho sídlo sa stále nachádza v Kannapolise. Z logistických dôvodov však väčšina jeho operácií prebieha v Európe. Najdôležitejšou základňou bolo dlhodobo anglické Banbury, kde Haas obsadil továreň kedysi patriacu tímu Marussia. Projekt Genea Haasa bol od začiatku postavený na efektívnom hospodárení. Stajňa nakúpila množstvo dielov od tretích strán, najmä od Dallary a Ferrari, preto mnohé aktivity tímu prebiehali aj na Apeninskom polostrove. V súčasnosti sa dá povedať, že aktivity vykonávané v Taliansku svojou dôležitosťou prevýšili aktivity v Banbury, keďže sa do Maranella presunulo prakticky celé technické oddelenie.

Haas si vybudoval ďalšiu základňu priamo v Maranelle, kam sa presunuli hlavné vývojové aktivity tímu. „Pod palcom“ ich má Simone Resta, bývalý šéfdizajnér Ferrari a dnes technický riaditeľ tímu. Je tak mužom zodpovedajúcim aj za vývoj budúcoročného monopostu.

„Pôvodne bola veľká zmena pravidiel naplánovaná na rok 2021. Náš šport však zasiahla globálna pandémia a padlo rozhodnutie odložiť to na rok 2022. Zároveň bol zmrazený aerodynamický vývoj súčasných monopostov,“ povedal pre oficiálne stránky tímu Simone Resta.

„Keď sa rozhodlo o odklade pravidiel, vykonal Haas len veľmi málo vývojových prác na aute novej generácie. V roku 2021 tak vývoj vlastne len začal.“

„K tímu som sa pripojil v januári tohto roka a začal s ním pracovať na novej organizácii technického oddelenia. Začali sme prakticky od nuly, pričom som bol do náborového procesu priamo zapojený. Sformovali sme prakticky novú organizáciu, pozmenili úlohy niektorých ľudí a upravili rozhodovací proces. Zároveň sa vykonalo nevyhnutné minimum prác na tohtoročnom aute,“ zhodnotil svoje niekoľkomesačné pôsobenie v tíme Resta.

Ako to teda v Haase vyzerá v súčasnosti? Na rozdiel od Red Bullu či Aston Martinu, ktorí svoje posily oznamujú s veľkou pompou, prebehla reštrukturalizácia amerického tímu skromnejšie. Treba tiež povedať, že náborový program Haasu sa čo veľkosti nemôže rovnať tým, ktoré prebiehajú v Silverstone a Milton Keynes.

„Mám veľké šťastie, že môžem pracovať so skupinou veľmi talentovaných inžinierov. Niektorí z nich sa k tímu pripojili spolu so mnou. Sú to Andrea De Zordo (šéfdizajnér), Matteo Piraccini (šéf pre oblasť šasi), Arron Melvin (hlavný aerodynamik), Maurizio Bocchi (manažér pre vývoj), plus Ajao Komacu (šéfinžinier) a Ben Agathangelou (šéf pre inžinierske operácie),“ opísal Resta nové rozdelenie úloh v Haase.

„Takéto je zloženie našej organizácie. Fyzicky sa nachádzam v Taliansku, spolu s väčšinou technického oddelenia. Naproti tomu Ajao, ktorý cestuje s tímom na preteky, sa nachádza v Banbury spolu so svojim oddelením.“

„V Taliansku taktiež spolupracujeme s Dallarou. Naša vzájomná spolupráca bola v porovnaní s rokom 2019 mierne zredukovaná. Zo strategického hľadiska však zostáva významnou. Podporujú nás v oblastiach dizajnu, aerodynamického inžinierstva a práce vo veternom tuneli. Technická skupina je dnes rozdelená do štyroch hlavných kancelárií, dve sa nachádzajú v Maranelle, jedna vo Varane, kde sídli Dallara a jedna v Banbury,“ dodal Resta.

Súvisiace články