logo F1online.sk

Newey prezradil, čo stojí za tohtoročným pokrokom Red Bullu

Adrian Newey
© Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király19. 8. 2021

Po dlhých rokoch mierneho zaostávania má Red Bull konečne auto, vďaka ktorému dokáže bojovať s Mercedesom. Po prvej polovici sezóny síce mierne zaostáva, ale nebyť smoly z niekoľkých podujatí, situácia mohla byť iná.

Technický riaditeľ Adrian Newey tvrdí, že za úspechmi RB16B treba hľadať chyby, ktoré tím spravil v priebehu roku 2020. Práve vďaka ním dokázal vyrásť.

„Ak sa vrátim trochu späť, tak poviem, že keď sme prešli z RB15 pre rok 2019 k minuloročnému RB16, tak na aute sme mali niektoré veci, ktorým sme celkom nerozumeli,“ povedal Newey v rozhovore pre oficiálnu stránku Red Bullu. „Vďaka chybám sa toho naučíte viac ako vďaka dobrým veciam. Myslím si, že nás to dobre nasmerovalo z hľadiska toho, čo sme potom robili počas zimy a práve tieto vývojové novinky nás dostali sem, kde aktuálne sme.“

Brit priznal, že Red Bull pracoval hlavne na oblasti zadných závesov a práve tu minul aj svoje vývojové žetóny. V tejto súvislosti vyslovil uznanie tímu, ktorý dokázal veľmi dobre interpretovať nový prístup k aerodynamickým pravidlám, ktoré výrazne limitovali niektoré časti podlahy.

„Z hľadiska aerodynamických obmedzení týkajúcich sa podlahy a zadnej časti auta išlo o zmenu pravidiel strednej veľkosti. Nebola to veľká zmena, ale vyžadovala si optimalizovanie auta. My sme naše žetóny minuli na prevodovú skriňu, čo nám súčasne umožnilo zmeniť rozloženie zadných závesov. To bola vec, pri ktorej som mal pocit, že na minuloročnom RB16 veľmi dobre nefungovala.“

Po zimných testoch už zavládol opatrný optimizmus a dôkazom, že tím to spravil dobre, bola napokon Veľká cena Bahrajnu. „Myslím si, že tieto zmeny nás dostali o slušný krok vpred. Keď sme prišli do Bahrajnu, tak to vyzeralo tak, že pravidlá týkajúce sa aerodynamických obmedzení sme si prečítali ozaj dobre,“ pokračoval Newey.

„Checo s minuloročným RB16 samozrejme nejazdil, ale Max okamžite cítil, že nové auto bolo oproti predchádzajúcemu o poznanie lepšie. Už po testoch bolo zrejmé, že máme konkurencieschopný balík, ale napokon nikdy neviete, aké to bude na pretekárskej trati.“

„Neviete, aké motorové režimy ostatní nasadzovali a ani to, aké množstvo paliva mali. Pokúsiť sa po predsezónnom období pochopiť, ako na tom ste, je ako chodiť po mínovom poli. Potrebovali sme na to Veľkú cenu Bahrajnu, po ktorej sme si povedali, že áno, sme konkurencieschopní. Nevyhrali sme ju, ale od toho okamihu to bolo vyrovnané,“ dodal Adrian Newey.

Dodajme, že Red Bull aktuálne stráca na Mercedes dvanásť bodov, Max Verstappen na Lewisa Hamiltona osem.