Motorovú výhodu má opäť Mercedes. Tímy sa nevedia dohodnúť prečo | Magazín F1 - F1online.sk

Motorovú výhodu má opäť Mercedes. Tímy sa nevedia dohodnúť prečo

Lewis Hamilton, Mercedes zozadu
zdroj: Twitter/Mercedes

Hoci je vývoj pohonných jednotiek v tejto sezóne zmrazený, sme svedkami už druhej zmeny v poradí výkonu jednotlivých agregátov. Ukazuje sa, že Mercedesu sa v Silverstone podarilo z nejakého dôvodu predbehnúť motory Hondy. Ako to už býva, Red Bull a Mercedes sa nevedia dohodnúť, prečo je tomu tak.

Rovinky boli v hybridnej ére teritóriom Mercedesu. Keď teda Honda vo Francúzsku vyzrela na svojho úhlavného nepriateľa, všetkých to prekvapilo. Objavilo sa viacero teórií, kde sa japonským inžinierom podarilo nájsť toľko času k dobru. Nešlo tu totiž o žiaden jeden či dva kilometre na maximálke, ale o významnú rýchlostnú výhodu. Na rovinkách na okruhu Paula Ricarda a Red Bull Ringu červení býci získali až polovicu sekundy.

A tak sa hovorilo o tom, že Honde sa podarilo vylepšiť spoľahlivosť jej pohonnej jednotky a získať tým až pätnásť koní. Nemecký Auto Motor und Sport dnes tvrdí, že v skutočnosti sa Honda v úvode sezóny nechcela nikam uponáhľať a prvý motor šetrila. Dôvodom má byť fakt, že Sakura v priebehu deviatich mesiacov výrazne prestavala celú pohonnú jednotku. Chcela preto nazbierať dáta z jedného celého cyklu a ubezpečiť sa, že agresívnejšie režimy ustojí.

Nie je to však celá pravda, s druhou pohonnou jednotkou mala Honda nasadiť aj úplne novú špecifikáciu turba. V tomto prípade šlo o vylepšenie spomínanej spoľahlivosti. Túto teóriu tiež podporuje fakt, že v sobotu po kvalifikácii na VC Maďarska, keď Honda objavila prasklinu v pohonnej jednotke, rozhodla sa nasadiť úplne novú tretiu pohonnú jednotku, a nie sa vrátiť k tej z úvodu sezóny.

Nasadenie komponentov inej špecifikácie by totižto znamenalo, že Verstappen by podľa pravidiel parc fermé musel štartovať z boxovej uličky, čomu sa Red Bull chcel vyhnúť. Preto sa rozhodol siahnuť po tretej pohonnej jednotke, ktorá bola rovnakej verzie ako tá silverstonská.

“Avšak už pred touto výmenou Red Bull v Budapešti zistil niečo, čo ohromilo celý padok,” píše AMuS. “Rovnako ako v Silverstone Mercedes opäť dominoval na rovinkách. V piatok to bolo o pol sekundy a na maximálke o päť kilometrov za hodinu.”

“V Anglicku bol rozdiel na úsekoch náročných na výkon ešte evidentnejší. Red Bull zareagoval v sobotu na Hungaroringu nasadením menšieho krídla, ale to dostalo súperov len na rovnakú úroveň. To vedie k jedinému záveru: Mercedes po stránke výkonu opäť predbehol Hondu,” konštatuje spomínaný zdroj.

Vývoj motora je však zmrazený a Mercedes dokonca ani len nenasadil novú pohonnú jednotku. Je teda možné, že by strieborné šípy pridali? Adrian Newey má jasno: “My máme rovnaký výkon ako vo Francúzsku a Rakúsku. Mercedes musel nájsť pár kilowattov k dobru.”

Mercedes tiež ukazuje prstom na svojho súpera: “Máme pocit, že Honda spravila krok vzad. Náš motor ide stále na maximum.”

Z oficiálnych vyjadrení sa nič nedozvieme, viac nám môžu napovedať zákulisné chýry, ku ktorým sa dostali nemeckí reportéri. Avšak aj tu sa objavujú dve verzie toho, čo sa mohlo stať.

Tá z tábora Mercedesu hovorí o tom, že Hondu zastavila nová technická direktíva zo strany FIA. Medzi Hondou a FIA vraj už štyri mesiace pretrváva spor o tom, ako japonskí inžinieri pracujú s energiou pochádzajúcou z elektrickej časti motora.

Verejnosť však nepočula o žiadnej technickej direktíve a ani po priamej otázke FIA nekonštatovala, že by vydala nejakú direktívu namierenú proti Honde. “To však ešte nič neznamená. Úpravy pri pohonných jednotkách sa spravidla nezverejňujú. Technici FIA obyčajne komunikujú priamo s jednotlivými výrobcami. Neraz o tom netuší ani konkurencia.”

Svoju teóriu má mať aj Red Bull, a k tej sa údajne prikláňa aj Ferrari. Mercedes vraj v istých fázach chladí zberač sacieho potrubia, a tým pádom aj vzduch v ňom. Čo by tým získal? Chladnejší vzduch je hustejší, a tým pádom aj bohatší na kyslík. Čím viac kyslíka, tým viac výkonu.

Takéto chladenie majú tímy povolené napríklad v garáži pred kvalifikačným pokusom, prípadne pred štartom pretekov, no len za použitia “archaických” metód. Napríklad s pomocou suchého ľadu. Ako si však iste viete predstaviť, efekt takéhoto chladenia sa veľmi rýchlo stratí.

“Systematické chladenie sacieho potrubia by bolo minimálne šedou zónou alebo by to nebolo povolené vôbec,” znie z AMuSu. A Red Bull sa pridáva: “Najmä, ak tento chladnejší vzduch v potrubí podporíte krátkodobo tým, že vstreknete viac paliva.”

Inžinierov Red Bullu začali hlodať podozrenia práve v Silverstone, keď sa pred zákrutou Copse Lewis Hamilton vždy dotiahol na Maxa Verstappena. A to s veľkou výkonnostnou výhodou. To napokon viedlo aj k nehode.

“Mercedes to vysvetľuje tým, že pohonná jednotka Hondy sa v tomto bode vždy prepla do režimu rekuperácie. Úradujúci majster sveta odmieta obvinenia, že by si akýmkoľvek chladením navyšoval výkon,” informuje vo svojom článku Michael Schmidt.

Už teraz preto môžeme čakať, že v Spa a Monze bude poriadne horúco. Na rýchlych okruhoch budú hrať prím pohonné jednotky, nuž a Red Bull z tej súperovej nespustí oči. “Budeme to sledovať,” sľubuje športový poradca tímu Helmut Marko.

Možno vás zaujme

Komentáre