logo F1online.sk

AMuS: Katar ponúkol značnú sumu, chce sa dostať do tohtoročného kalendára

Losail International Circuit
© Twitter/Losail International Circuit
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 7. 2021

Kým prvá polovica sezóny sa zaobišla bez vážnejších zásahov do kalendára, tá druhá bude zrejme o inom. Európska časť bola celkom bezproblémová, no na rade je ázijská a americká, kde budú problémy súvisiace s pandémiou väčšie. Liberty Media čaká vo zvyšku sezóny náročná úloha a cieľ s 23 veľkými cenami sa v tomto roku nemusí naplniť.

Posledné informácie priniesol renomovaný Auto Motor und Sport, ktorého zdroje sú zväčša dobre informované. Prvá polovica sezóny bola bezproblémová. Ešte pred štartom ročníka sme sa dozvedeli o tom, že Čínu a Vietnam v tomto roku neuvidíme. Tieto veľmi rýchlo nahradili atraktívne európske okruhy Imola a Portimao. Prvý problém nastal okolo kanadského Montrealu, ktorý napokon z kalendára vypadol a nahradili ho druhé preteky na rakúskom Red Bull Ringu.

S postupujúcim časom sa stále viac a viac ukazuje, že podujatia v Ázii a Amerike budú kvôli pandemickej situácii i cestovným obmedzeniam náročné. Singapur narazil na tvrdé reštrikcie a nemal ani len nádej otvoriť okruh pre fanúšikov. Tým sa výstavba mestskej trate stala nerentabilnou, a tak to promotéri vzdali podujatie zrušili. Tieto preteky by sa však kvôli cestovným obmedzeniam aj tak mohli uskutočniť len veľmi ťažko. Na tento problém narazila aj Austrália, ktorá sa stále viac a viac uzatvára pred svetom.

Singapur v kalendári nahradí turecký Istanbul Park, Austrália zatiaľ na svojho nástupcu čaká. Liberty Media však čakajú aj ďalšie povinnosti, ktoré sa týkajú Japonska a Brazílie. O osude podujatia v Suzuke sa má rozhodnúť do 10. augusta, no už teraz to nevyzerá nijak ružovo. Zrušené boli vytrvalostné preteky na okruhu Fudži (mali sa konať 24. septembra) aj preteky MotoGP na okruhu Montegi (3. októbra). Čo teda bude s Veľkou cenou Japonska, ktorá je ešte stále naplánovaná na 10. októbra? Nuž, zrušenie tohto podujatia je dosť pravdepodobné napriek tomu, že šance Hondy na titul sú v tomto roku dosť vysoké.

O náhrade za Japonsko sa špekuluje už dlho a riešením by mohli byť dve podujatia v americkom Austine. To by znamenalo zrušenie pre tímy logisticky „vražednej“ trojičky Soči – Istanbul – Suzuka v termíne 26. september až 10. október. Nahradiť by to mohla o dosť menej náročná trojka Texas – Texas – Mexiko.

Podľa AMuS-u je kvôli pandemickej situácii ohrozené aj podujatie v Brazílii, keďže po návrate z tejto krajiny musíte v Európe absolvovať až štrnásťdňovú karanténu. Ako to teda vyriešiť? Nuž, možnosťou je posunúť toto podujatie zo 7. na 14. november a po jeho skončení sa tímy presunú priamo na Blízky východ, kde nebudú musieť absolvovať karanténu. Tam sú naplánované preteky v Saudskej Arábii a Abú Zabí, čo vyrieši problém s návratom do Európy.

Ak by sa teda podujatia v Mexiku a Brazílii naozaj uskutočnili a Japonsko zastúpia druhé preteky v USA, tak nám zostáva už len jeden slot v kalendári (21. novembra), ktorý po sebe zanechala Austrália. Z logistického i karanténneho hľadiska dáva zmysel ďalšie podujatie na Blízkom východe, ktoré nie je koronavírusom tak veľmi ohrozené.

Prvou možnosťou je repete v Bahrajne, kde sa jazdilo v marci a opäť by sa tam mohlo jazdiť v novembri na vonkajšej konfigurácii okruhu. Tento kratučký okruh mal vlani veľký úspech.

AMuS však píše, že Formula 1 má v rukáve ešte jedno eso – katarský okruh Losail. Podľa nemeckých zdrojov už má Formula 1 na stole lukratívnu ponuku od katarských šejkov. Tí sa o organizáciu pretekov F1 usilujú už roky, avšak zakaždým si vypočuli rezolútne „nie“. Dôvody sú geografické i politické. V kalendári totiž v súčasnosti máme hneď tri preteky v Perzskom zálive (Bahrajn, Saudská Arábia a Abú Zabí), okrem toho kráľovská rodina tejto krajiny má celý rad sporov s okolitými štátmi, ktoré sú naopak s Liberty Media zadobre. Koronakríza však ťažko zasiahla pokladnice Formuly 1 i jednotlivých tímov, takže je možné, že tieto spory budú pre „vyššie dobro“ zabudnuté a svoje miesto dostane výmenou za tučný poplatok aj Katar.