logo F1online.sk

Michael, toto by si mal vidieť. Čo bolo v maili, ktorý Wolff poslal riaditeľovi pretekov?

Toto Wolff a James Allison
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala18. 7. 2021

Počas červenej vlajky po kolízii Maxa Verstappena a Lewisa Hamiltona nám réžia priameho prenosu ponúkla zaujímavú vysielačkovú komunikáciu medzi Totom Wolffom a riaditeľom pretekov Michaelom Masim. Šéf Mercedesu sa podľa nej snažil riaditeľstvu pretekov zaslať email, ktorý mal dokazovať, že Lewis Hamilton v Copse nepochybil. Čo v ňom vlastne bolo, že Wolff tak naliehal?

Ak mal Mercedes k dispozícii dôkaz, že Lewis Hamilton je skutočne nevinný, musel konať rýchlo. Po vynesení verdiktu by totižto už bolo neskoro; tímy nemôžu len tak napadnúť trest, ktorý bol udelený počas veľkej ceny.

Najskôr musia predložiť dôkazy, ktoré v čase rozhodovania nemali komisári k dispozícii. Potom sa rozhodne o znovuotvorení celého prípadu, a až po schválení sa bude opakovane rozhodovať o pôvodnom treste. Možno si ešte spomínate, že podobný scenár sme videli v prípade penalizácie Kimiho Räikkönena v Imole.

“Michael, práve som ti poslal email s diagramami toho, kde by auto malo byť. Dostal si ho?” pýtal sa Toto Wolff vo vysielačke riaditeľa pretekov. Michael Masi mu otcovským tónom vysvetlil: “Toto, počas pretekov schválne nesledujem maily, pretože sa koncentrujem na preteky.”

“Dobre, ale toto by si možno mal vidieť, pretože to má niečo spoločné s pravidlami. Idem hore,” nenechal sa odbiť šéf Mercedesu, na čo mu Masi odkázal, aby šiel rovno za komisármi. Cestu ku komisárom mu napokon ukázal reportér Sky Sports Ted Kravitz, Wolff mal totižto pôvodne namierené do mediálneho centra.

Čo teda Toto Wolff komisárom priniesol? Novinári sa k spomínaným diagramom dostali. Išlo o výňatok z príručky pre komisárov, podľa ktorého majú v prípade incidentov posudzovať, ktorý pilot má nárok na to, aby mu súper nechal priestor, a ktorý nie. Tieto príručky sú zostavené podľa Športových pravidiel F1.

Konkrétne diagramy nemáme, no pre ilustráciu môžeme uviesť, že malo ísť o nákresy podobné tým nižšie s vysvetlivkami pre komisárov.

Toto Wolff sa o ne opieral aj počas rozhovorov s novinármi a vysvetľoval, prečo Hamilton podľa neho nepochybil. “Máme jasné pravidlo, ktoré máme napísané čierne na bielom. Ako pilot máte v aute inú perspektívu, ale musíte pochopiť, že ak máte prednú nápravu pred stredom auta na vonkajšku, tak tá zákruta patrí vám.”

“Môžete sa zamýšľať, či je táto zákruta ekvivalentná s ostatnými. Možno nie, ale opakujem, že na incident treba dvoch,” zopakoval svoje skoršie slová, podľa ktorých “na tango treba dvoch”.

Reportéri Sky Wolffovi vzápätí pripomenuli, že v pravidlách je tiež uvedené, že pilot musí byť schopný prejsť celú zákrutu, teda aj výjazd. Vedel by si Lewis Hamilton udržať vnútornú stopu a nevytlačiť na jej výjazde Verstappena z trate?

“Nie, to pravidlá nehovoria,” ohradil sa Wolff. “Je to o tom, kto má nárok na tú zákrutu, nie je to len výjazd. A napokon, oni proti sebe bojovali tvrdo. To treba vziať do úvahy. Komisári vyniesli trest, bolo to desať sekúnd, podľa mňa asi preto, že to bolo vo vysokej rýchlosti, no s tým už nič nenarobíme.”

“Počas pretekov sme navyše videli, že sa tam predbiehalo. Lewis a Charles boli ďalší príklad. Podľa mňa si proste treba nechať priestor, to je môj názor. Závisí to od toho, kde máte predné koleso. V tom prípade je zákruta vaša, to hovoria pravidlá a on bol takmer po jeho boku,” obhajoval Lewisa Hamiltona jeho šéf.

Wolffovi sa napokon nepodarilo u komisárov vyjednať, aby Hamiltonovi neudelili žiaden trest. Britský pretekár dostal desaťsekundovú penalizáciu a dva trestné body na licenciu. Spolu ich má štyri.

Vo svojom verdikte napokon komisári uviedli, že Hamilton mohol incidentu predísť. “Verstappen a Hamilton vchádzali do deviatej zákruty a Verstappen bol na čele, Hamilton mierne pozadu a na vnútrajšku. Hamilton bol na línii, ktorá nesiahala až k apexu zákruty, na vnútrajšku mal voľný priestor.”

“Keď Verstappen zatočil do zákruty, Hamilton sa nevyhol kontaktu a ľavá predná časť Hamiltonovho auta sa dostala do kolízie s pravou zadnou Verstappenovho monopostu. Prevažná časť viny teda prináleží Hamiltonovi,” doplnili.

Súvisiace články