logo F1online.sk

Motorová budúcnosť F1: Volkswagen chce štvorvalec, Ferrari vraj nie je proti

Štartové pole pred reštartom VC Rakúska 2021
© Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király13. 7. 2021

Po dlhšom období ticha sa naplno rozbehli diskusie o motorovej budúcnosti. Počas víkendu sa v Rakúsku uskutočnilo stretnutie výkonných riaditeľov jednotlivých motorární a prizvané boli aj spoločnosti, ktoré dnes v F1 nepôsobia.

Podľa stránky Motorsport-Total.com existujú dve hlavné alternatívy; buď budeme pokračovať s motormi, ktoré budú pripomínať tie súčasné, alebo sa pustíme do ďalšieho „downsizingu“. V hre sú štvorvalce!

„Veľmi dôležité sú celkové náklady,“ povedal poradca Red Bullu pre motoršport Helmut Marko pre Motorsport-Total.com. „Myšlienka za tým všetkým je taká, že jeden motor by mal stáť maximálne milión dolárov. A celkové náklady by mali ostať pod 100 miliónmi.“

Keď si vezmeme, že do súčasných pohonných jednotiek naliali výrobcovia omnoho viac ako miliardu dolárov, bolo by to výrazné šetrenie. Helmut Marko to svojimi slovami jednoznačne potvrdil: „Spomedzi aktuálnych výrobcov sa tejto sume ani jeden ani len nepribližuje.“

Ak by sa nejakým zázrakom podarilo stanoviť rozpočtový strop pre vývoj nových motorov na 100 miliónov dolárov, bolo by to veľmi zaujímavé aj pre nové spoločnosti, ktoré dnes na scéne nemáme. Tie samozrejme nie sú pripravené investovať viac ako miliardu a prísť do hry pod súčasnými pravidlami. Potrebujú zmenu a zníženie nákladov.

Koncern Volkswagen bol na stretnutí zastúpený výkonným riaditeľom Audi Markusom Duesmannom a výkonný riaditeľ Porsche Oliver Blume sa mal pripojiť prostredníctvom videohovoru, avšak napokon to odriekol.

„Z hľadiska VW je podľa mňa uprednostňovaný štvorvalec,“ prezradil Helmut Marko, pričom niečo takéto by vyhovovalo aj šéfovi F1 Stefanovi Domenicalimu a športovému riaditeľovi Rossovi Brawnovi.

Štvorvalec pritom mohol prísť už v roku 2014, ale narazil napríklad na odpor Ferrari. Situácia sa medzičasom zmenila a aj v Maranelle už majú byť naklonení tomuto riešeniu. Výkonný riaditeľ John Elkann vraj nemá nič proti. Aj červení si uvedomujú dôležitosť ekologických otázok a otázok týkajúcich sa klimatických zmien. Sú pripravení podriadiť sa.

Nový motor by mal byť určite ekologický a mal by byť taký lacný, ako je len možné. „Okrem toho by v ideálnom prípade mal byť relevantný pre sériovú výrobu,“ píše Christian Nimmervoll z Motorsport-Total.com, podľa ktorého však príprava pravidiel môže „trvať“.

Podľa Helmuta Marka sa diskutuje aj o tom, či by bolo lacnejšie upraviť súčasný motor V6 alebo by bolo lacnejšie postaviť celkom nový štvorvalec. „Keď to zhodnotíme, rozhodneme sa, ktorým smerom pôjdeme,“ skonštatoval Marko. „Naše nákladové kalkulácie však skôr uprednostňujú nový motor. Ďalšie rozhovory sa uskutočnia v Silverstone.“

„Dnes máme v F1 už osemročný motor a nie som si istý, či je budúcnosť len o elektrine. Mnoho ľudí je toho názoru, že hybridy sú pre výkonnejšie autá lepším riešením. Pošuškáva sa aj o vodíku. Možností je veľa a dnes nevieme jednoznačne povedať, aký motor treba uprednostniť pre ďalších desať či pätnásť rokov,“ vyjadril sa Helmut Marko.

Veľmi zaujímavá informácia hovorí o tom, že Volkswagen by mohol prísť na scénu rovno s dvoma značkami, teda jednak s Audi a jednak s Porsche. Takto pozitívne to vo vedení koncernu majú vnímať.

„Povedali nám, čo chcú,“ reagoval Marko na Duesmannovo vystúpenie. „Samozrejme sú za celkom nový motor, aby mali rovnaké šance. Pri súčasných šesťvalcoch má totiž Mercedes veľkú výhodu… majú najúspešnejší motor zo všetkých.“