logo F1online.sk

Wolffa zaujala horlivosť, akou Red Bull popiera motorové zisky

Christian Horner na boxovom múriku Red Bullu
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala27. 6. 2021

Red Bull nasadil druhé pohonné jednotky o dva týždne neskôr ako Mercedes či Ferrari a podľa Tota Wolffa vďaka nim získal čas k dobru. Slová o výkonnejšej pohonnej jednotke Wolff ani po vysvetleniach Christiana Hornera či Maxa Verstappena stiahnuť nechce, trvá na nich. Pozastavil sa však nad tým, že sa Red Bull tak nahlas ohradzuje voči tvrdeniam o výkonnejšom agregáte.

Podobne ako pri zadných krídlach na výhodu Red Bullu v oblasti pohonných jednotiek poukázal Lewis Hamilton, ktorý vo Francúzsku poznamenal, že červení býci na rovinkách nabrali veľkú rýchlosť. Pritom práve v Le Castellet Honda nasadila nové kusy komponentov pohonnej jednotky.

Na britského jazdca po pretekoch nadviazal Toto Wolff so slovami, že motory Hondy “spravili veľký krok vpred”, hoci neskôr objasnil, že tým nemyslel vylepšenie pohonnej jednotky.

Podľa odhadov, ku ktorým sa dostal Auto Motor und Sport, pohonné jednotky Hondy skutočne spravili krok vpred, v porovnaní s prechádzajúcou špecifikáciou vraj získali celých štrnásť koní k dobru. Nie však tým, že by japonský výrobca predstavil výkonnostné vylepšenia — tie sú tento rok zakázané —, ale vďaka vylepšeniam spoľahlivosti. Platí totiž, že čím je jednotka spoľahlivejšia, tým agresívnejší režim si inžinieri môžu dovoliť nasadiť bez obáv zo zlyhania. Aktuálne nasadzovaný režim vie teda Red Bullu a AlphaTauri ponúknuť zhruba o štrnásť koní viac.

V Red Bulle medzitým omieľajú to svoje, a teda, že všetky zisky treba pripísať len zadnému krídlu, prípadne odporu auta. Hamiltonova teória je vraj vycucaná z prsta. “Myslím si, že Toto by to mal svojmu jazdcovi vysvetliť, pretože ja ho počúvam so záujmom a niektoré Lewisove teórie sú občas poriadne vzdialené realite,” vyhlásil Christian Horner.

Wolff sa po takejto obrane čuduje. “Dumám nad tým, prečo je z toho taká téma. Všetci vieme, že pohonné jednotky musia byť homologizované. Vskutku ma teda prekvapuje, že chlapci od Red Bullu tak nahlas protestujú proti týmto správam o pohonnej jednotke. Je to trochu zvláštne. Pravidlá sú veľmi jasné, pohonné jednotky sú homologizované.”

“Môžete priniesť nejaké spoľahlivostné vylepšenia, ale to je všetko. Niektoré veci viete samozrejme trochu doladiť, ale máte svoje žetóny a tie musíte použiť. To je všetko. Nemala by sa teda objaviť žiadna výkonnostná výhoda ako taká,” zdôraznil rodák z Viedne.

Tak či onak, vyzerá to tak, že taká výhoda sa objavila, čo poukazuje na nedostatok v pravidlách, ktorý však nie je vôbec ľahké odstrániť. FIA síce nepovolí vylepšenie pohonnej jednotky, ktoré by priamo zvyšovalo výkon pohonnej jednotky, no tímy si vedia vyargumentovať novinky, ktorých úlohou je skutočne zlepšiť spoľahlivosť. Efekt zvýšenia výkonu je v týchto prípadoch len druhotný a prejavuje sa spomínanou možnosťou prevádzkovať agregát v agresívnejšom motorovom režime.

Ak by sme teda chceli úplne vyčistiť pravidlá, museli by sme zakázať akékoľvek úpravy motorov. Alebo existuje aj iné riešenie, ktorého sa teoreticky Red Bull môže báť? Jednou z možností by bola napríklad technická direktíva, ktorá by tímom prikázala počas celého zvyšku sezóny (v rámci jej súťažných častí, teda v kvalifikáciách a pretekoch) nasadzovať rovnaký motorový režim.

Toto Wolff však uznáva, že jeho tím momentálne nie je pozadu len kvôli motorom. “Vždy je to kombinácia pohonnej jednotky, množstva prítlaku a práce s pneumatikami. Myslím si, že tu odvádzajú veľmi dobrú prácu. Videli sme to už na Paula Ricarda, kde dokázali jazdiť s menším krídlom a v kľukatých úsekoch nestrácať tak veľa. Celkovo majú veľmi silný balík.”

Súvisiace články