logo F1online.sk

Sainz o tlakoch v pneumatikách: Možno preto nie sme v pretekoch takí dobrí

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 6. 2021

Kauza zlyhania pneumatík Pirelli na Veľkej cene Azerbajdžanu možno zostane už navždy zahalená tajomstvom. Faktom zostáva, že pneumatiky talianskeho dodávateľa sú citlivé na tlak a teplotu. Dostať ich správneho pracovného okna nie je vôbec jednoduché a aj dva alebo tri stupne Celzia môžu znamenať rozdiel medzi úspechom a blamážou. Podľa pilota Ferrari, Carlosa Sainza, môže posledné zlyhanie pneumatík Pirelli jeho tímu pomôcť lepšie pochopiť výkonnosť monopostu SF21.

Diskusia o vlastnostiach a celkovej bezpečnosti pneumatík talianskeho dodávateľa dosiahla vo Francúzsku svoj vrchol. Pirelli a FIA reagovali na udalosti z Baku novou technickou direktívou, ktorej cieľom je obmedziť tímy pri „čarovaní“ s tlakmi v gumách. Či to vo finále k niečomu povedie ukáže až čas, v každom prípade to bola pre všetkých veľmi zaujímavá lekcia.

„Podľa mňa sú tu hneď dva problémy, ktorým musíme čeliť,“ povedal v Le Castellet pilot Ferrari Carlos Sainz. „Po prvé, podľa môjho názoru by rozdiel medzi tým, či pneumatika zlyhá alebo nezlyhá nemal byť 2psi (anglosaská jednotka tlaku definovaná ako libra sily na palec štvorcový – angl. pound per square inch, pozn. red.) nahor alebo nadol.“

„Po druhé, ak existuje obava, že pneumatika pod určitým tlakom zlyhá, tak tímy nesmú svojich jazdcov vystavovať riziku ich zlyhania len kvôli zlepšeniu výkonnosti monopostu.“

„Nie je žiadnym tajomstvom, že tímy hľadajú cesty, ako zlepšiť chladenie pneumatík a zabrániť ich prehrievaniu. Všetci dobre vieme, že Pirelli je náchylné na prehrievanie a každý má problémy s vysokými teplotami zadných pneumatík. Baku nebolo v tomto smere výnimkou. Som si istý, že každý tím robil všetko možné, aby stlačil teploty a tlaky v pneumatikách čo možno najnižšie. Či zašli až pod ich limit, to vedia len tímy samotné,“ prehlásil Sainz.

Jeho tím je pri práci s gumami v tejto sezóne až neobyčajne dobrý, ale len v kvalifikačnom tempe. Mohla by toto byť jedna z odpovedí? S vyšším tlakom dostanete teplotu do pneumatiky oveľa ľahšie. S nižším tlakom prídu problémy so zahrievaním, čo je síce v kvalifikácii nevýhoda, no v pretekoch sa tak dokážete zabrániť ich prehrievaniu.

„V kvalifikácii sme veľmi dobrí a dokážeme gumy zapnúť, v pretekoch sa však trápime s ich prehrievaním. Máme teda ďalšie indície pri hľadaní dôvodov, prečo nie sme v pretekoch takí dobrí. Toto je súčasný trend a nám to môže pomôcť pochopiť kompletný obraz,“ hovorí Sainz.

Carlos tak naznačil, že jednotlivé tímy tlakujú pneumatiky ešte nižšie než je povolené minimum. To môže byť jeden z dôvodov, prečo je Ferrari lepšie v kvalifikácii, ale horšie v pretekoch.

Rodák z Madridu tiež hovorí, že jeho sedem rokov vo Formule 1 bolo skutočným dobrodružstvom pokiaľ ide o chápanie a vlastnosti pneumatík Pirelli. „Pred svojim príchodom do F1 som niečo také nevidel. Či už ide o teplotné okno, prehrievanie alebo ich citlivosť. Tieto gumy vám s rozdielom 0,5psi alebo 5 stupňov Celzia dodajú ohromnú výkonnosť.“

„Ak po reštarte spadnú tlaky v pneumatikách príliš nízko, sme ako jazdci úplne nechránení. So všetkou úctou k spoločnosti Pirelli musím povedať, že ich pneumatiky by mali byť odolnejšie v rozličných podmienkach,“ dodal Sainz.