logo F1online.sk

Vettelovi vyšiel overcut, mohol byť ešte odvážnejší?

Sebastian Vettel
© Pirelli Press Area
Ladislav Király
Ladislav Király8. 6. 2021

Sebastian Vettel podal na Veľkej cene Azerbajdžanu veľmi dobrý výkon a cieľom prešiel ako druhý. Vybojoval prvé pódium Aston Martinu vo Formule 1 a stajni zabezpečil aj prvé kolá vo vedenia pretekov. A aj on sám neviedol už poriadne dávno, veď naposledy sa mu to podarilo ešte v Brazílii 2019.

Nemec bol prvý od trinásteho kola, keď do boxov prišiel Sergio Pérez. Spočiatku jazdil na ôsmej priečke a jeho súpermi boli Júki Cunoda (-2,9s), Carlos Sainz (-7,4s), Pierre Gasly (-10,0s) a Charles Leclerc (-11,1s).

Leclerc cítil zozadu tlak Gaslyho a v snahe pokryť možný undercut prišiel do boxov už v deviatom kole. Potvrdil to hlavný stratég Ferrari Inaki Rueda. Rovnako konal aj Cunoda, ale napokon sa ukázalo, že to nebolo správne. Oba tieto tímy síce vedeli, že ak prezujú zo softov na hardy, tak to zvládnu až do cieľa, no netušili, že softy budú naďalej rýchlejšie.

V jedenástom kole bol Leclerc po svojej zastávke o 9,0 sekundy za Vettelom, na konci trinásteho kola to bolo 13,0 a v osemnástom kole, keď išiel do boxov Vettel, už 16,9 sekundy. To znamená, že Vettel s ojazdenými softami neustále získaval čas k dobru. Dokopy takmer osem sekúnd.

Z pohľadu Nemca to stačilo na to, aby overcutol Cunodu, ale ak by na trati ostal ešte dlhšie, mohol takto predstihnúť Gaslyho aj Leclerca. Zdá sa totiž, že jeho mäkké zmesi ešte mohli vydržať tých tri až päť kôl, ktoré na to potreboval.

„Ťažko povedať,“ zareagoval Vettel pre Motorsport-Total.com krátko po pretekoch. „Ale áno, pneumatiky boli dobré a mohol som ešte ostať na trati. Tímu som to aj povedal.“

Stratégovia Aston Martinu vnímali situáciu o niečo inak a videli, že ak Vettela povolajú do boxov, na trati ho vrátia do pomerne voľného priestoru. Aj preto konali tak, ako konali. Nezdá sa to však byť rozumné vysvetlenie, pretože ak by ešte chvíľu vydržali, mohli predstihnúť dvoch ďalších jazdcov. Nemec to však zvládol aj tak, pretože ich predstihol priamo na trati.

„Ihneď po zastávke som nadobudol pocit, že viem ísť o niečo rýchlejšie ako Charles. Súčasne som si však chcel dať pozor na to, aby boli moje pneumatiky v dobrom stave. Potom, keď mal Lance defekt, nám to pri reštarte pomohlo. Naše gumy boli jednoducho lepšie.“

„Áno, je možné, že sme so softami mohli vydržať ešte pár kôl, pretože naša rýchlosť bola čoraz lepšia. Prekvapilo nás to. Ostatní išli do boxov veľmi skoro a my sme neverili, že naše pneumatiky vydržia o toľko dlhšie,“ hovoril ďalej Vettel, ktorý sa svojho tímu neprestajne zastával.

„Myslím si, že sme si chceli poistiť pozíciu a za ostatnými nájsť dobrý rytmus. Nuž a súčasne ostať pred zvyšnými pretekármi, ktorí prišli do boxov omnoho skôr a nechceli sme premrhať okamih, keď už odrazu budú v porovnaní s nami rýchlejší.“

Vettel je rád, že sa po prvej zastávke nezbláznil a šetril pneumatiky. „Potom nám to pri prvom reštarte pomohlo a mal som čerstvejšie gumy ako ostatní. Ľahšie som ich dokázal zahriať a práve to bolo kľúčom k tomu, že som predstihol Charlesa a Pierra,“ dodal Sebastian Vettel.

Nemcovi okrem toho pomohlo aj vypadnutie Maxa Verstappena a zaváhanie Lewisa Hamiltona, takže cieľom prešiel ako druhý. Nestačil len na Sergia Péreza.