logo F1online.sk

Marko by chcel Spielberg v protismere. Nie je to nemožné, no dve zákruty robia problémy

Red Bull Ring, Spielberg, Rakúsko
© Twitter/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala5. 6. 2021

Podobne ako vlani sa i tento rok na okruhu v Spielbergu uskutočnia dve veľké ceny. Už vlani sa veľa hovorilo o tom, že by bolo fajn, keby sa tieto dva preteky od seba nejako odlíšili, nuž a jedným z najpopulárnejších nápadov medzi fanúšikmi bola jazda v protismere. Red Bull vraj túto možnosť opäť skúmal a narazil na dva problémy.

Jednou z top tém minuloročného karanténneho obdobia bol aj obrátený štartový rošt. Ten sa napokon presadiť nepodarilo, a tak sa obe rakúske preteky odjazdili na rovnakom okruhu a s rovnakou konfiguráciou.

Tento rok sa má situácia zopakovať. Vedenie okruhu si však uvedomuje, že z pohľadu atraktívnosti by bolo lepšie, keby sa tieto dva preteky od seba výraznejšie odlišovali napríklad tak, ako to vlani zvládol Bahrajn so svojimi dvoma konfiguráciami.

Najjednoduchším riešením by bolo zorganizovať jeden z víkendov so šprintovými pretekmi práve na Red Bull Ringu. Vďaka tomu by si Formula 1 vedela priamo porovnať, aký efekt bude mať zavedenie krátkych šprintov na súťažný víkend, nuž a rakúsky organizátor by mal istotu, že sa jeho dva víkendy nebudú podobať ako vajce vajcu. Tento plán však zahatal Silverstone, ktorý podľa informácií Auto Motor und Sport vypísal Formule 1 tučný šek na to, aby sa premiérový víkend so šprintom konal vo Veľkej Británii.

Na Red Bull Ringu sa preto začalo diskutovať o jazde v protismere, prezrádza Helmut Marko: “Spoločne s FIA sme dali dokopy plán jazdy v protismere. Objavili sa dve problémové miesta. V tretej zákrute brzdíte cez horizont úplne do ničoho.”

Kyslé pohľady mali kompetentní aj nad nákresmi terajšej prvej zákruty. “V úvodnej zákrute by auto veľmi ľahko mohlo vyletieť do zóny pre divákov, ak by tam nebola špeciálna ochrana. Autá by sa do tej zákruty rútili dolu kopcom a vo vysokej rýchlosti.”

Prestavať prvú a tretiu zákrutu tak, aby sa dalo jazdiť v protismere, by bolo možné, no Red Bull Ring by to stálo päť až osem miliónov eur, čo je priveľa na tri dni akcie. S tým súvisí ďalší problém; upraviť bariéry na celom okruhu tak, aby sa dalo jazdiť v protismere, by v priebehu jedného týždňa bolo len ťažko realizovateľné.

Objavil sa teda ešte jeden nápad: Obnoviť starú sekciu Österreichringu a namiesto zatočenia v prvej zákrute pokračovať na starú trať. Tento plán vraj naráža na odpor “militantných miestnych”, ktorí o ďalšom hluku nechcú ani počuť. Navyše by bolo ťažké splniť zákonom stanovené limity hluku, keďže niektoré domy by boli príliš blízko trate.

Dve rakúske veľké ceny sa tak napokon budú líšiť len výberom pneumatík. Na druhé preteky Pirelli prinesie o jeden stupeň mäkšie zmesi. Medzi tímami sa to nestretáva s veľkým nadšením. “Nikto sa gúm C5 ani len nedotkne,” ozýva sa od inžinierov.