logo F1online.sk

Hornera prekvapila Hamiltonova poznámka, že Red Bull získava vďaka flexikrídlam

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala9. 5. 2021

Téma flexibilných krídel sa raz za čas zvykne objaviť. Tentoraz ju vytiahol Lewis Hamilton po sobotňajšej kvalifikácii, po ktorej sa pozastavil práve nad zadným krídlom červených býkov. Christiana Hornera to prekvapilo, trvá však na tom, že zadné krídlo Red Bullu je plne v súlade s pravidlami.

Keď Lewis Hamilton v sobotu po kvalifikácii poznamenal, že Red Bull nasadil “zahnuté” zadné krídlo, vďaka ktorému na rovinkách získava tri desatiny sekundy, ešte sme netušili, čo presne tým myslel. Je totižto pravda, že Red Bull skutočne nasadil iné zadné krídlo ako v piatok. Vymenil ho za také, ktoré generovalo menej prítlaku, keďže jeho spodná hrana nebola vodorovná, ale sa smerom od centrálnej zóny stáčala mierne dohora.

Až po pretekoch vyplynulo, že úradujúci majster sveta hovoril o zadnom krídle, ktorá sa má “ohýbať”, čo v angličtine vyjadril slovným spojením “bendy wing”. Práve vďaka tomuto prehýbaniu môžu monoposty Red Bullu na rovinkách dosiahnuť vyššiu rýchlosť, pretože takto prehnuté krídlo má menší odpor vzduchu.

Prečo nebolo hneď v sobotu evidentné, čo pilot Mercedesu myslel? Ohýbajúce sa zadné krídla sú tu totiž minimálne od minuloročnej VC Štajerska, kde také nasadil práve Red Bull. V auguste 2020 sa na pretras dostal i Mercedes, ktorého zadné krídla boli tiež vo vysokých rýchlostiach dosť poddajné, hoci nie až do takej miery. Bolo teda trochu prekvapením, že Hamilton o tomto triku začal hovoriť až teraz.

Christian Horner po pretekoch zostal “prekvapený” zo slov Lewisa Hamiltona. Podľa neho s tým Brit neprišiel sám, ale mu o tom niekto povedal. “Toto (Wolff) mi už túto vec prednedávnom spomenul. Pochybujem, že by to bol Lewisov názor, pravdepodobne to má od niekoho iného.”

Nech sa to už Hamilton dopočul kdekoľvek, podľa šéfa Red Bullu si nad tým nemusí lámať hlavu. “Autá sú podrobne kontrolované, podstupujú záťažové testy, ktorými musia prejsť. FIA je s autom úplne spokojná, prešlo všetkými testami, ktoré sú navyše dosť prísne.”

Nejde teda o žiadnu novinku z tajného laboratória v Milton Keynes. Nejaká taká novinka by sa však červeným býkom zišla, veď zo štyroch veľkých cien vyhrali Mercedesy tri. V Španielsku, ktoré všetci dôverne poznajú, mali takisto navrch.

“Počas predsezónnych testov Mercedes neukázal svoj skutočný potenciál. Od Bahrajnu boli hneď vpredu, hlavne po stránke pretekovej rýchlosti,” hovorí Christian Horner. “Všetko to bude o vývoji a efektivite vo vývoji, takisto pod tlakom spojeným s vývojom auta pre budúci rok, čo bude výzva sama osebe.”

“Tento rok bude 23-pretekový maratón. Musíme sa postarať o to, že budeme silní v druhej polovici sezóny. V nej sme vždy boli na tom lepšie,” doplnil a dal tak za pravdu Helmutovi Markovi, ktorý sa nechal počuť, že Red Bull bude vyvíjať tohtoročné auto minimálne do letnej prestávky.

Súvisiace články