logo F1online.sk

Berger kritizuje prehnanú opatrnosť v dnešnej F1, limity trate mu lezú hore krkom

Lance Stroll
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala30. 4. 2021

Sledovať upršané preteky či veľkú cenu v prechodných podmienkach je veľkým sviatkom pre každého formulového fanúšika. Ak sa také preteky navyše odohrajú na trati, akou je Imola, o zábavu je garantované — aspoň do doby, kým do vývoja na trati nezačne zasahovať riaditeľstvo pretekov. Podľa Gerharda Bergera je príliš opatrné, kritizuje napríklad rozhodnutie reštartovať preteky za bezpečnostným vozidlom.

Už pred štartom pretekov v Imole sa špekulovalo, či sa bude štartovať za safety carom alebo zo stoja. Riaditeľstvo pretekov napokon vybralo tú atraktívnejšiu možnosť. Keď sa teda mali preteky reštartovať po červenej vlajke a trať bola o poznanie suchšia ako na začiatku, celý padok očakával pevný štart. Riaditeľstvo pretekov sa však rozhodlo inak; trať už síce bola z veľkej časti suchá, no na ľavej strane pred druhou zákrutou boli stále vlhké časti.

S týmto rozhodnutím nesúhlasil Sebastian Vettel a napokon ani Gerhard Berger, podľa ktorého si mali mieru rizika vyrátať piloti a podľa toho jazdiť. “Myslím si, že to je súčasťou nášho športu. Je na vás, aby ste šli o niečo pomalšie alebo rýchlejšie,” hovorí v podcaste F1 Nation. “Chceme ukázať miliónom fanúšikov naše schopnosti pri ovládaní auta v ťažkých podmienkach? Myslím si, že toto je jedna príležitosť.”

“Zrazu však na trati vidím bezpečnostné vozidlo. Ešte neviete, či je to dostatočne vlhké na mokré gumy, alebo by sme mali ísť na sliky? A bezpečnostné vozidlo je stále na trati…” kritizuje nekonečné vyčkávanie 61-ročný Rakúšan. “História Formuly 1 je o tom, že jazdíme v daždi, Formula 1 jazdí v daždi. Áno, od istej chvíle miera aquaplaningu presiahne únosnú hranicu, ale myslím si, že dnes sme v tomto smere až príliš opatrní.”

Ďalšou témou tejto sezóny je sledovanie limitov trate. Ako každý víkend, aj tentoraz FIA vyznačila zákruty, ktoré bude sledovať a v ktorých bude mazať časy. Vďaka asfaltovým zónam za traťou sa tak môže zopakovať kontroverzná situácia z Bahrajnu, kde Verstappen kvôli limitom trate prišiel o víťazstvo, alebo z Imoly, v ktorej zas Lando Norris prišiel o kvalifikačné pódium.

Berger netrvá na tom, aby boli za každou zákrutou štrkové či trávnaté zóny. Avšak, keď tam už nie sú, piloti by mali mať šancu to využiť. “Keď nie ste pozorní a s tými pravidlami to preženiete, fanúšikom sa to už nebude páčiť. Teraz sa bavíme o všelijakých trestoch za to, že opustíte trať či za ďalšie somariny. Ja to neviem vystáť.”

“Však opustite trať, ak je to na tej časti rýchlejšie. Za našich čias sme to robievali. Obyčajne to však nie je rýchlejšie, niečo si na aute poškodíte,” pokračuje víťaz desiatich pretekov F1. “Ale teraz, keď o desať centimetrov vyjdete za obrubník… Ja tieto pravidlá neviem vystáť.”

“Sledoval som preteky MotoGP, limity trate, aké podstupujú riziko. Myslím si, že fanúšikovia presne to chcú vidieť, lebo inak stratia záujem o náš šport,” uzavrel Berger.

Súvisiace články