logo F1online.skF1online.sk

Andretti oroduje za Hertu: Americký jazdec vo Formule 1 chýba

Colton Herta
© Twitter/NTT INDYCAR SERIES
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 4. 2021

V roku 2022 budú mať Spojené štáty americké na svojom území hneď dve veľké ceny. Austin pred pár dňami doplnilo Miami. V Texase síce ešte nepodpísali s Liberty Media novú zmluvu pre rok 2022 a nasledujúce, no tento krok v najbližšom období očakáva. Podľa bývalého majstra sveta Maria Andrettiho však Amerika potrebuje vo Formule 1 aj vlastného jazdca.

Americkí pretekári sa málokedy vydávajú cestou svojich európskych kolegov skrz Formulu 3 a Formulu 2. Na takéto aktivity im poväčšine chýba aj finančná podpora. Dostať sa do najvyššej motoristickej triedy skrz americké série IndyCar a Indy Lights síce možné je, avšak ak by sa niekomu niečo také podarilo, zaradil by sa medzi unikáty. Americkým jazdcom pritom určite nemôžeme uprieť ich kvality.

Veľkým esom tamojšej školy je v súčasnosti 21-ročný Kalifornčan Colton Herta. Ten sa v roku 2019 stal ako osemnásťročný vôbec najmladším víťazom pretekov IndyCar a minulú sezónu zakončil na skvelom treťom mieste.

„Ako mám byť úprimný, povedal by som, že fanúšikovská základňa Formuly 1 tu v Amerike je omnoho silnejšia, než si ľudia myslia, len potrebuje trochu nakopnúť. Jediné, čo nám skutočné chýba, je americký jazdec v F1,“ povedal pre Motorsport.com majster sveta z roku 1978 Mario Andretti.

„Veľmi sa snažím dostať do povedomia Coltona. Musíte si uvedomiť, že odcestoval z Ameriky do Anglicka už ako pätnásťročný, len tak sám od seba. Dostať sa do Formuly 1 bolo vždy jeho cieľom. Je to tichý a skromný chalan, nie je veľmi ctižiadostivý, ale má v sebe kvality pilota Formuly 1,“ prehlásil Andretti.

„Je skvelý kvalifikant, ale čo je najdôležitejšie, dokáže preteky vyhrávať vďaka svojej prirodzenej rýchlosti. Vyhral v Texase aj na okruhu Laguna Seca len vďaka svojej rýchlosti, nie vďaka stratégii alebo palivu. Zdolal pritom to tých najlepších, Scotta Dixona a Willa Powera, ktorí na ňom boli zavesení od samého začiatku. Colton však neurobil jedinú chybu.“

„Som jeho veľkým fanúšikom, sledujem jeho pokoj a vyrovnanosť priamo z garáže. Skrátka ho zbožňujem. Ľudia naokolo sa len sťažujú, že príliš fúkalo, že sa príliš šmýkalo, ale on to v tichosti zvládne. Podmienky sú predsa rovnaké pre všetkých tak si sakra nájdite spôsob, ako sa s tým vysporiadať,“ hovorí Andretti.

Herta skutočne patrí k tomu najlepšiemu, čo americký motoršport v poslednom období vyprodukoval. Napriek tomu zostáva európskym divákom trochu skrytý, keďže sa na „starom kontinente“ ukázal len málo. V septembri minulého roka však v jednom z rozhovorov priznal, že po Formule 1 túži. Nerobí mu pritom problém stráviť pár rokov v jednom zo slabších tímov.

„Možno stráviť jeden až dva roky v Alfe Romeo alebo nejakom takom tíme. Ak by som bol dostatočne dobrý, potom by som sa posunul do Ferrari alebo Red Bullu,“ povedal Herta skromne pre portál RACER. „Veľmi rád by som si to skúsil. Myslím, že taká šanca sa vám naskytne raz za život. Ak sa to však nepodarí, bude to v poriadku, užijem si prítomnosť v padoku IndyCar rovnako, ako by som si užil padok Formuly 1.“

Hertovi však v ceste stojí niekoľko prekážok. Podobne ako jeho súper z IndyCar, Álex Palou, nikdy nepatril k štedro dotovaným pretekárom. Druhým problémom môže byť superlicencia. No na druhú stranu, ak bude Colton pokračovať v takýchto výkonoch, na konci roka bude mať potrebných 40 bodov bezpečne na svojom opasku.

„Potrebujeme amerického jazdca v top tíme,“ vyhlásil Andretti. „Ak by ste mali vo Formule 1 amerického jazdca s výsledkami, v krajine by určite zavládol ošiaľ.“

„Mercedes u nás predáva množstvo áut a je to pre nich obrovský trh. Asi si dokážete predstaviť, čo by tu nastalo. Televízna sledovanosť by vystrelila nahor. Musí sa to však udiať do roka alebo tak nejak, pretože potom ho už budú považovať za príliš starého.“

„Má 21 rokov, takže toto je preňho ideálny čas. Uvedomujem si však problém s nedostatkom testovania a licenčnými obmedzeniami, ale pozrite, ten ruský chlapec (Nikita Mazepin, pozn. red.) superlicenciu dostal a chalan, ktorý tu jazdí na tej najvyššej úrovni ju nedostane? Potom je niečo očividne nesprávne,“ dodal Andretti.

Súvisiace články

Diskusia