logo F1online.sk

Newey spomína na Hilla, Häkkinena,Vettela a Webbera

Adrian Newey
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király22. 6. 2020

Adrian Newey pôsobí vo Formule 1 už pekných pár rôčkov a zažil toho viac ako dosť. Už v 90. rokoch získal tituly s Williamsom i McLarenom, neskôr sa radoval i s Red Bullom Racing. Postavil viacero úžasných áut a bol by veľmi rád, ak by mu to vyšlo aj tentoraz a titul by získal i s Maxom Verstappenom.

podcaste pre magazín Motor Sport si teraz zaspomínal na to, aká bola spolupráca s Damonom Hillom, Mikom Häkkinenom, Sebastianom Vettelom a Markom Webberom, ktorí sedeli v jeho majstrovských autách.

„Mal som k nemu veľmi blízko a aj keď som v roku 1996 nebol jeho oficiálny inžinier, veľa sme sa rozprávali,“ povedal Newey o Hillovi. „Bol taký záhadný. V roku 1996 sme mali najlepšie auto a cítil sa v ňom dobre. Po stránke spätnej väzby bol veľmi dobrý…“

„V roku 1996 odjazdil viacero veľmi silných a vydarených pretekov, ale celkovo to tak jednoznačne nevyzeralo. A kde by som ho ako jazdca zaradil? To neviem povedať, porovnávanie by bolo veľmi subjektívne.“

„Mika Häkkinen je taký prirodzený pretekár,“ pokračoval Angličan. „Autu sa prispôsobuje podvedome. Ak od nás niečo chcel a my sme vykonali úpravy, tak napokon bol z toho ešte väčší problém. Vtedy som si uvedomil, že on sa všetkému najlepšie prispôsobí podvedome.“

„Pri ňom som sa naučil správnej komunikácii s jazdcom, vďaka ktorej som dokázal prísť na to, čo autu chýba. Mika bol po stránke spätnej väzby vždy veľmi stručný a skromný, takže som nedokázal vždy dostať tie správne informácie.“

Keď prišla reč na Vettela s Webberom, Newey hovoril hlavne o rozdielnosti ich jazdeckých štýlov. „Vettel má rád stabilnú zadnú časť, Webber zvládal aj menej stabilné auto. Pri nich to bolo tak, že jazdili s rovnakým autom, ale obaja prišli s inou spätnou väzbou. Práve preto podávajú tímoví kolegovia v rovnakom aute iné výkony.“

„Mark bol všeobecne rýchlejší v rýchlych zákrutách, ale Sebastian mal dobrú techniku zatáčania a rýchly bol hlavne v stredne rýchlych zákrutách. Markovou slabinou bol manažment pneumatík, čo mu často bránilo dosiahnuť viac,“ dodal Adrian Newey.