logo F1online.sk

V štvrtej zákrute predbiehal s pomocou výbehovej zóny i Ocon, FIA bez reakcie?

Esteban Ocon pred Júkim Cunodom
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala29. 3. 2021

Riaditeľstvo pretekov sa po Veľkej cene Bahrajnu obhajovalo aspoň tým, že si dávalo veľký pozor na to, aby sa v štvrtej zákrute nepredbiehalo mimo trate. Bolo to však skutočne tak? Opakované zábery zo súboja Estebana Ocona a Júkiho Cunodu ukazujú, že si Francúz pomohol výjazdom až za bielo-červený obrubník a súpera vzápätí predbehol.

Reakcia riaditeľstva pretekov bola po predbiehacom manévri Maxa Verstappena na Lewisa Hamiltona neuveriteľne rýchla. Medzi inkriminovanou štvrtou a desiatou zákrutou sa stihlo odohrať niekoľko vecí: Riaditeľ pretekov Michael Masi si všimol, že Max Verstappen predbiehal nepovoleným spôsobom, nuž Red Bullu odporučil, aby Maxa Verstappena inštruoval pozíciu Lewisovi Hamiltonovi vrátiť. Boxový múrik to stihol spracovať a Verstappen dostal od inžiniera príkaz, aby urobil podľa pokynov Michaela Masiho. Pred jedenástou zákrutou už bol Hamilton opäť vo vedení.

Keď si spomenieme na bežné rozhodnutia komisárov, na ktoré obyčajne čakáme aj niekoľko hodín, treba FIA pochváliť za túto promptnú reakciu. Kiežby tak reagovala vždy, napríklad aj po podobnom incidente Estebana Ocona s Júkim Cunodom.

Dvojica zviedla tvrdý súboj, v ktorom si Esteban Ocon na Júkiho Cunodu vyšliapol v štvrtej zákrute po tom, čo ho Japonec predbehol na konci cieľovej rovinky. Francúz sa na výjazde držal po boku monopostu AlphaTauri a vyšiel až za trať.

V tomto momente k predbehnutiu nedošlo, Ocon dokonal manéver až v nasledujúcej sekcii. De facto teda môžeme povedať, že to nebolo predbehnutie “za hranicou trate”, no k porušeniu pravidiel predsa len došlo.

V časti 27.4 Športových pravidiel F1 sa totižto píše, že v prípade, ak pilot opustí trať, sa na ňu smie vrátiť len bezpečným spôsobom, no čo je dôležitejšie, bez toho, aby z dlhodobého hľadiska získal výhodu.

Pilot Alpine takúto výhodu jasne získal. Keby nevyšiel v štvrtej zákrute mimo trať, do päťky by určite nemohol ísť bok po boku s Júkim Cunodom a predbiehací manéver by sa mu nepodaril.

FIA na tento súboj nereagovala tak promptne ako na bitku o čelo, ak vôbec. Esteban Ocon aj naďalej tvrdo bojoval s Júkim Cunodom a vôbec sa nechystal mu pozíciu vrátiť. Japoncovi sa podarilo dostať späť do čela až v prvej zákrute nasledujúceho kola a bez pomoci súpera z Alpine.

Vyvstáva teda otázka, či je FIA skutočne taká konzistentná, ako to prezentuje v médiách…