Patrese: Trápilo ma, keď mi Briatore povedal, aby som bol rýchly ako Schumi
Kariéra Riccarda Patreseho bola veľmi bohatá na rýchlych a talentovaných tímových kolegov. Po svojom boku zažil mená ako Alan Jones, Nelson Piquet, Nigel Mansell, ale najväčšie vrásky na čele mu vraj spôsobil Michael Schumacher, mladé ucho v Benettone.
Riccardo Patrese, čerstvý vicemajster sveta s dominantným Williamsom, sa s Benettonom dohodol na zmluve pre ročník 1993. Keď následne oznámil odchod z tímu Franka Williamsa Nigel Mansell, Williams sa pokúsil talianskeho pretekára zlanáriť späť, ale podľa Flavia Briatoreho bol pre program Benettonu “veľmi dôležitý” a trval na tom, aby zostal. A tak sa Patrese posadil do garáže vedľa mladého Schumiho.
“Do Benettonu som šiel, lebo odo mňa chceli, aby som im pomohol vylepšiť auto,” rozpamätáva sa Riccardo Patrese v podcaste Beyond the Grid. “Mal som totiž skúsenosti z Williamsu, mali sme aktívne závesy aj automatickú prevodovku. Moje skúsenosti mohli pomôcť urýchliť ich program.”
Na začiatku sezóny to ešte vyzeralo dobre, no veľmi rýchlo sa jeho pôsobenie v Benettone zmenilo na nočnú moru. Dokonca vraj začal odrátavať zostávajúce veľké ceny a želal si, aby sa všetko čím skôr skončilo. “Môj entuziazmus sa po pár pretekoch vytrácal. Briatore sa totižto začal sťažovať na moje výkony, vraj by som mal už odísť do dôchodku.” Briatoreho želanie splnil hneď po sezóne.
Jeden z mála, kto nepotreboval víťazné auto
Z pozície “veľmi dôležitý” sa Patrese rýchlo dostal do pozície “prehliadaný” až “zbytočný”. Všetku pozornosť si totižto vypýtal mladý Michael Schumacher. “V tíme sa veľmi nezaujímali o moje výkony, zaujímali ich tie Michaelove, keďže bol rýchlejší. Takýto prístup som predtým nikdy nezažil. V ostatných stajniach to vnímali tak, že dávam do toho 101 percent. Bolo pre mňa prekvapením, že som bol zrazu v tíme, v ktorom ma veľmi nebrali do úvahy. Áno, bolo to aj kvôli tomu, že som už odpočítaval preteky do konca,” rozosmial sa.
Odsunutiu Patreseho na druhú koľaj predchádzali zväčšujúce sa rozdiely v jeho výkonoch a vo výkonoch Michaela Schumachera. “Michael vedel nájsť v aute takú rýchlosť a zažil som ho robiť také veci, aké som u žiadneho iného jazdca nikdy nevidel. Michael bol najrýchlejší kolega, akého som kedy mal.”
“Alan Jones bol fantastický majster sveta, Nelson bol tiež fantastický majster sveta, rovnako Nigel. Z pohľadu rýchlosti však vyčnieval Michael. Okrem Sennu je to jediný pilot, ktorý dokázal vyhrať aj v druhotriednom monoposte a snažiť sa získať titul. Oni dvaja vedeli spraviť ten rozdielový krok, a to aj v aute, ktoré nebolo víťazné.”
“Keď Alan Jones získal titul majstra sveta, sedel v najlepšom aute. Nelson Piquet bol na tom rovnako, aj keď v jeho prípade oň musel tvrdo bojovať. Nuž a keď v roku 1992 zvíťazil Nigel, tak mal také dokonalé auto, že súperil len so mnou,” analyzuje historicky prvý pilot, ktorý vo svojej kariére prekonal hranicu 200 veľkých cien.
Schumachera netrápilo, či auto neposlúcha
Presne v takom istom dokonalom aute ako Mansell sedel aj Patrese. V Benettone bolo jeho úlohou niečo z tajomstiev Williamsu preniesť aj do monopostu B193. A hoci mal plno skúseností — bola to už jeho sedemnásta sezóna, zatiaľ čo benjamín Schumacher nemal za sebou ešte ani kompletné dve —, mladší kolega ho celkom potápal.
Patresemu vraj už chýbala mladícka dravosť, ale uškodilo mu aj to, že kládol prehnaný dôraz na perfektné nastavenie auta. “Koniec-koncov si myslím, že Michael bol naozaj rýchlejší ako ja, no možno som už bol aj unavený. Keby som mal rovnaký entuziazmus ako na začiatku mojej kariéry, možno by som sa Michaelovi vedel oveľa lepšie vyrovnať.”
“Ja som sa koncentroval na to, aby som vylepšil monopost, keďže som odišiel z perfektného auta,” pokračuje víťaz šiestich veľkých cien, ktorému sa v Benettone kadečo nepozdávalo: “Zrazu som sedel v aute, ktoré malo veľa problémov s elektronikou. Michael sa sústredil na to, aby bol extrémne rýchly, veľmi ho netrápilo, či sa auto správa alebo nespráva dobre.”
“Na druhej strane som sa ja snažil všetko nastaviť správne, lebo som vedel, ako mali veci fungovať v superaute — mal som za sebou ten rok vo Williamse. Auto sa nám nikdy nepodarilo dostať na takú úroveň,” uznáva rodák z Padovy. “Sťažoval som sa na techniku, hovoril som, že naša práca nie je dosť dobrá, vysvetľoval som, kde má auto chyby.”
“V tíme si mysleli, že sa len vyhováram, lebo videli, že Michael bol rýchlejší. Ja som sa len snažil náš program posunúť vpred, vedel som, že to auto môže byť aj lepšie. Tlačil som na slabé miesta a myslím si, že nakoniec z toho vzišiel celkom dobrý monopost. Napokon v Estoril už auto začalo byť na tom výborne a Michaelovi sa tam podarilo vyhrať.”
Vicemajster Patrese? Zišiel by sa niekto rýchlejší…
Isté zadosťučinenie môže Patrese pociťovať, ale v priebehu sezóny 1993 bol na tom z pohľadu motivácie a morálky veľmi zle. Jeho výkony mu vyčítal celý tím. Príklad si mal vraj brať zo Schumachera.
“Pán Briatore vtedy povedal: ‘Riccardo nie je taký dobrý ako tento mladík, aj keď je vicemajster sveta. Ak by som ho mohol vymeniť za iného jazdca, určite by som vybral niekoho takého rýchleho ako je Michael,'” rozpamätal sa Patrese. Ak by mu šéf tímu povedal niečo také v roku 2004, asi by ho to toľko netrápilo, ale sezóna 1993 bola iná. “Michael vtedy nebol tým bájnym Schumacherom, ktorého dnes všetci poznajú. Bol to len mladý chalan.”
“Kvôli tomu som to mal ťažké, mal som byť taký rýchly ako Michael Schumacher, no proste som taký rýchly nebol. Môžeme povedať, že Michael bol odo mňa jednoznačne lepší. V šampionáte ale skončil na štvrtej priečke, ja som bol piaty, teda nie veľmi ďaleko. Bola to však len jeho druhá sezóna a moja už sedemnásta. Atmosféra v tíme mi na morálke veľmi nepridávala. Určite to z pohľadu rýchlosti nebol môj najlepší šampionát. V iných ročníkoch som bol rýchlejší ako v roku 1993.”
Nemohol byť pes zakopaný niekde inde? Briatore sa viackrát vyjadril, že sa mu mal Patrese sťažovať na to, že nedostával rovnaký materiál ako Schumacher. Patrese uznáva, že Schumacher bol skutočne rýchlejší a neverí tomu, že by Benetton dal ktorémukoľvek zo svojich jazdcov horšie auto.
“Tím chce vyhrať konštruktérsky šampionát, ten je preň najdôležitejší. Nemyslím si, že by jedno auto bolo lepšie ako to druhé. Neverím tomu. Každý tím chce mať na štarte to najlepšie,” dodával Patrese, podľa ktorého sa tak varovanie zo strany Nelsona Piqueta ukázalo ako opodstatnené: “Pred prestupom mi povedal, aby som si dával na Briatoreho pozor, nuž asi aj on mal s Briatorem problémy,” smeje sa.