logo F1online.skF1online.sk

Norris režíroval nedeľu v Brazílii, Piastri opäť zlyhal, Verstappen to vytiahol na pódium

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 17:18

Lando Norris zvládol svoju nedeľnú úlohu a v Brazílii po dominantnom výkone zvíťazil. Fantastické preteky boli plné zvratov a rôznych stratégií a Lando v nich výrazne zvýšil svoje šance na zisk titulu. Oscar Piastri totiž minimalizáciu škôd nezvládol a po penalizácii skončil až piaty. Naopak, ďalší fantastický výkon podal tretí v cieli Max Verstappen.

Holandský pretekár zastavil v nedeľu hneď trikrát a v samom závere útočil na druhé miesto, ktoré po ďalšom krásnom výkone obsadil Kimi Antonelli. Teraz sa môžeme iba domnievať, čo by sa stalo, keby Red Bull 16 kôl pred koncom nepovolal vtedy vedúceho Maxa do boxov po tretí raz a neobul mu mäkké pneumatiky. V tom čase mal ako líder pretekov iba o sedem kôl staršie gumy ako druhý Norris a zdalo sa, že prinajhoršom si môže uchmatnúť druhé miesto, ale to sa už nikdy nedozvieme.

Piastri nezvládol úvod pretekov

Štart prebehol bez problémov. Poradie v najlepšej päťke sa nezmenilo, hoci Oscar Piastri mal poriadne problémy pri odrážaní Isacka Hadjara. Hororový domáci víkend Lewisa Hamiltona (čestného občana Brazílie) a Gabriela Bortoleta pokračoval. Sedemnásobný majster sveta sa dostal do kontaktu s Alpinom Franca Colapinta na cieľovej rovinke, kým domáceho miláčika zavrel v nájazde do deviatej zákruty Lance Stroll.

Bortoleto z pretekov vypadol a odpratávanie jeho vraku si vyžiadalo safety car. Hamilton sa po výmene predného krídla vrátil na trať, ale s poškodeným monopostom ho na poslednom mieste čakal dlhý deň.

Preteky boli reštartované na konci 5. kola. Nasledoval agresívny útok od Piastriho na Antonelliho a kolízia. Pilot Mercedesu sa odrazil do Leclerca a ukončil preteky pilota Ferrari. Piastri sa po kontakte posunul na druhé miesto, Antonelli spadol na tretie. Nasledovala krátka fáza virtuálneho safety caru, ktorú na zastávku v boxoch využil Max Verstappen. Ten z nejakého dôvodu utrpel pomalý defekt zadnej pneumatiky.

V 12. kole sa George Russell posunul pred Isacka Hadjara na štvrté miesto. V 13. kole začala prvá ofenzíva Maxa Verstappena. Ten v tom čase jazdil vynikajúce časy a rýchlo si poradil s Hamiltonom na 15. mieste. V rovnakom čase sa Bearman posunul pred Lawsona na siedmu priečku.

Hneď v 14. kole si Verstappen rýchlo poradil aj s Colapintom a zaradil sa za tímového kolegu, ktorý mu nerobil žiadne problémy. Max sa následne ocitol v dlhom vláčiku, ktorého čelo siahalo až k Hadjarovi na piatom mieste a jeho posledným „vagónom“ bol on na trinástom mieste.

Už v 17. kole sa Verstappen posunul pred Hülkenberga na dvanástu priečku. V 18. kole si Max poradil aj s Alonsom a posunul sa na deviatu priečku, keďže pred ním zamieril k mechanikom Carlos Sainz. V ďalšom kole sa posunul už na siedme miesto, pretože Hadjar a Gasly pred ním taktiež zamierili k mechanikom. V 21. kole sa posunul už na piatu priečku, keď predbehol Albona a Lawson pred ním zamieril do boxov.

Približne v tom čase komisári rozhodli, že Piastri dostane za kolíziu pri reštarte desaťsekundovú penalizáciu.

Čelo mieri do boxov

V 22. kole zamieril do boxov Kimi Antonelli. Tímu nevadilo, že skončil v rovnakom vláčiku, ktorý medzitým prekonal Verstappen. Pilot Mercedesu sa začal prebíjať vpred, zatiaľ čo zvyšok pilotov na čele vyčkával.

Až na konci 30. kola prišiel do boxov Norris, ktorý vyšiel na trať tesne za Verstappenom. Predbehnutie bolo len otázkou času a Landovi sa podarilo dostať dopredu v 33. kole. V 35. kole prišli do boxov Russell a Verstappen. George sa vrátil na trať na siedmom mieste, Max na dvanástom a čakala ho druhá ďalšia ofenzíva cez štartové pole.

Viacerí súperi však Red Bullu opäť uhli do boxov. Zastavili Albon, Hülkenberg či Hadjar. Verstappenovi sa rýchlo podarilo prekonať Gaslyho a v 39. kole bol späť na šiestom mieste. V tom čase zastavil u mechanikov Piastri, odpykal si trest, obul softy a vrátil sa na trať. Z boxov vyšiel za piatym Verstappenom, šiestym Gaslym a siedmym Lawsonom na ôsmom mieste. V 39. kole zároveň odstúpil z pretekov Lewis Hamilton s poškodeným monopostom z incidentu v prvom kole pretekov.

„Bez pochýb sme v boji s Russellom a Piastrim,“ povedal Verstappenovi jeho inžinier približne tridsať kôl pred koncom. V 43. kole zastavil po druhý raz Bearman, vďaka čomu sa nám najlepšia päťka zoradila v poradí: Norris (soft), Antonelli (medium), Russell (soft), Verstappen (medium), Piastri (soft).

Tretia Verstappenova ofenzíva

Začala sa šachová partia a rozhodnúť mali pneumatiky. Max mal z najlepšej päťky trvácnejšie mediumky, kým McLareny museli zvládnuť na softoch 35 až 40 kôl. Niet teda divu, že sa rozhodli znovu zastaviť. V 48. kole prišiel znovu do boxov Antonelli a o kolo neskôr ho nasledoval k mechanikom aj Russell. V najlepšej trojke sa nám tak zoradili Norris, Verstappen a Piastri.

V 51. kole zastavil Norris znovu a pustil Verstappena do vedenia. V 52. kole zastavil po druhý raz Piastri. Obaja obuli mediumky a vydali sa stíhať vedúceho Verstappena. Ten sa však so svojím tímom neplánoval brániť. V 55. kole zastavil Verstappen po tretí raz a obul čerstvú sadu mäkkých pneumatík. Je otázne, ako by to skončilo, keby sa v Red Bulle rozhodli riskovať. V tom čase mal Verstappen iba o sedem kôl staršie pneumatiky ako Norris, ale tím ho povolal znovu do boxov a obul mu softy.

Max vyšiel na trať pred Piastrim na štvrtom mieste so stratou okolo 13 sekúnd na vedúceho Norrisa. Mal pred sebou tretiu ofenzívu dňa, ako jediný zastavil trikrát a ako sám povedal vo vysielačke: „Nemáme čo stratiť.“

Verstappen si s Russellom, ktorý manažoval problém s brzdami, poradil deväť kôl pred koncom. Antonelli sa v tom čase nachádzal iba o dve sekundy pred ním. Päť kôl pred cieľom otvoril Verstappen svoje zadné krídlo po prvý raz a zavesil sa za Antonelliho. Maxove pneumatiky však v tom čase už neboli v najlepšom stave a na toto predbehnutie potreboval všetko svoje umenie.

Verstappen odviedol v nedeľných pretekoch neuveriteľný výkon, ale na predbehnutie Antonelliho to nestačilo. Taliansky mladík sa dokázal ubrániť a vybojovať svoj najlepší výsledok vo Formule 1. Zvíťazil však Lando Norris, ktorý pridal ďalších 25 bodov do svojho úsilia v boji o titul. V Brazílii sa výrazne priblížil k vytúženej korune.

Druhý skončil Antonelli pred tretím Verstappenom, ktorý prišiel do cieľa iba necelých 11 sekúnd za víťazným Norrisom. Štvrtý skončil George Russell a piaty Oscar Piastri, ktorého majstrovské ambície utŕžili v Brazílii ďalší šrám.

Obrovskú pochvalu si zaslúži aj šiesty Ollie Bearman, ktorý so svojím Haasom opäť dosiahol najlepší možný výsledok. Siedmy Liam Lawson skončil najvyššie z jazdcov s jednou zastávkou a na svojom chrbte doviezol do cieľa v podstate celý stred poľa. Bodovanú desiatku doplnili Hadjar, Hülkenberg a Gasly.

V šampionáte má po Brazílii Lando Norris 24-bodový náskok pred Oscarom Piastrim a 49-bodový náskok pred Maxom Verstappenom. V tejto chvíli sú titulové šance naklonené jasne v jeho prospech.

Budúci víkend si od Formuly 1 oddýchneme. O dva týždne nás čaká Las Vegas.

Preteky - VC Sao Paula 2025

logo Mercedes
Kimi Antonelli
logo McLaren
Lando Norris
logo Red Bull
Max Verstappen
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Lando Norris
McLaren1:32:01,596711.1:13,04025
2.
Kimi Antonelli
Mercedes+10,388712.1:13,12318
3.
Max Verstappen
Red Bull+10,7507116.1:12,44715
4.
George Russell
Mercedes+15,267716.1:13,09712
5.
Oscar Piastri
McLaren+15,749714.1:12,74210
6.
Oliver Bearman
Haas+29,630718.1:13,4838
7.
Liam Lawson
Racing Bulls+52,642717.1:14,0296
8.
Isack Hadjar
Racing Bulls+52,873715.1:13,6944
9.
Nico Hülkenberg
Stake+53,3247110.1:13,4742
10.
Pierre Gasly
Alpine+53,914719.1:13,7361
11.
Alex Albon
Williams+54,1847112.1:12,400
12.
Esteban Ocon
Haas+54,6967117.1:13,481
13.
Carlos Sainz
Williams+55,4207115.1:13,683
14.
Fernando Alonso
Aston Martin+55,7667111.1:13,312
15.
Franco Colapinto
Alpine+57,7777118.1:12,816
16.
Lance Stroll
Aston Martin+58,2477114.1:13,094
17.
Júki Cunoda
Red Bull+69,1767119.1:12,774
-
Lewis Hamilton
Ferrarinedokončil4013.1:13,844
-
Charles Leclerc
Ferrarinedokončil63.1:43,560
-
Gabriel Bortoleto
Stakenedokončil120.-

Súvisiace články

Diskusia