logo F1online.skF1online.sk

Ocon spomína na tvrdú nehodu v Miami: Skolaboval som v sprche

Esteban Ocon
© FOM
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 12:03

Formula 1 je a vždy bude nebezpečný šport. Keď sa preháňate po okruhoch rýchlosťou 300 kilometrov za hodinu, tak aj s najlepšími bezpečnostnými prvkami je najkrehkejšou časťou monopostu ľudské telo. Niekedy pritom nemusí nevyhnutne ísť o náraz vo vysokej rýchlosti.

Nedávno sa o tom rozpovedal aj pilot Haasu Esteban Ocon vo francúzskom podcaste Legend. Moderátor Guillaume Pley s ním otvoril aj tému poranení hlavy a mozgu. Táto téma je rozšírená hlavne v športoch ako rugby, americký futbal alebo hokej, ale týka sa aj automobilových pretekárov, ktorí v kariére pravidelne zažívajú nárazy vo vysokej rýchlosti a pod silným preťažením.

Vlastnú skúsenosť s tým má aj pilot Haasu. „Zažil som pár ťažkých nehôd. Musím zaklopať na drevo, že nikdy to nebolo príliš tvrdé, hoci pri niektorých preťaženie presiahlo 40 G a takmer ma knokautovali. Niekedy som videl rozmazane alebo ma tri alebo štyri dni bolela hlava.“

Ten spomenul svoju nehodu na Veľkej cene Miami v roku 2022. Už v tom čase sa hovorilo, že Estebanom poriadne otriasla, pritom vyzerala pomerne nevinne. Vtedy ešte pilot Alpinu sa blížil do najpomalšej sekcie na okruhu, stratil kontrolu nad zadkom a tvrdo narazil do múru. „Bolo to v treťom tréningu v Miami v roku 2022. Preťaženie dosiahlo 42 G. Ak si ľudia tú nehodu nájdu, nevyzerá nijak grandiózne, ale narazil som do betónového múru,“ spomína Ocon.

„Vyletel som z trate a skončil v múre. Poranil som si obe kolená a takmer som nemohol chodiť,“ dodal francúzsky pretekár.

Aj to ukazuje, že pri nehodách nejde vždy nevyhnutne o rýchlosť, často je dôležitejší uhol nárazu či tvrdosť prekážky. Podobne to platí aj v živote, niekto môže spadnúť z metrovej výšky a ochrnúť na celý život, niekto môže spadnúť zo strechy a nič sa mu nestane. Relatívne nevinne vyzerajúca nehoda však Estebanovi v nasledujúcich dňoch spôsobila nemalé problémy.

„Pamätám si, ako som sa nasledujúce ráno sprchoval a skolaboval som v sprche. Stratil som rovnováhu a spadol. Nebolo mi vôbec dobre. Nastúpil som však do pretekov a z posledného miesta som sa prepracoval na ôsme. Močil som krv a nebolo to vôbec príjemné,“ povedal Ocon.

Estebanov zničený monopost sa vtedy nepodarilo dať dokopy na kvalifikáciu. Do pretekov tak štartoval z boxov a skutočne prišiel do cieľa na ôsmom mieste. Nechceme ani len pomyslieť, čo sa mohlo stať v prípade ďalšej tvrdej nehody a ďalšieho poranenia hlavy.

Súvisiace články

Diskusia