logo F1online.skF1online.sk

Verstappen dominoval v Baku. Norris nevyužil zlatú príležitosť v súboji s Piastrim

Max Verstappen
© X/Red Bull
Milan Kubala
Milan Kubala21. 9. 2025

Max Verstappen odštartoval do Veľkej ceny Azerbajdžanu z pole position a potom sme ho v záberoch takmer nevideli. Holandský pretekár absolútne dominantným spôsobom ovládol nedeľné preteky a absolútne zaslúžene zvíťazil. Veľké veci sa diali v súboji pilotov McLarenu o titul.

Oscar Piastri mal katastrofálny štart a prepadol sa na posledné miesto. Austrálsky pretekár sa v skutočnosti pohol pred zhasnutím červených svetiel a keď sa to snažil napraviť, aktivoval sa anti-stall a ostatní sa okolo neho prehnali ako vietor. Oscar následne celkom zjavne nezvládol tlak, ktorý z toho vyplynul, a havaroval v piatej zákrute. Takúto chybu sme na tomto mieste okruhu zrejme ešte nevideli. Bolo to bizarné.

Albon a Ocon využili výjazd safety caru na zastávku v boxoch, ale inak sa nám poradie príliš nezmenilo. K niekoľkým zmenám v poradí došlo po štarte, ale všetky sa odohrali od siedmeho miesta nižšie.

Preteky boli reštartované na konci 4. kola. Vynikajúci reštart mal Leclerc, ktorý prešprintoval Norrisa a dostal sa na ôsme miesto. Pomohol si aj Cunoda, ktorý sa dostal pred Russella na piatu priečku. Charles si následne poradil aj s Hadjarom, ktorý urobil chybu a následne spadol aj za Norrisa.

Bol to spoločný súboj niekoľkých áut, do ktorého sa zapojil aj Lewis Hamilton, ale tomu sa nepodaril rýchly manéver na francúzskeho mladíka. V úvodných kolách prebiehali tvrdé boje o pozície od piateho Cunodu v podstate až po chvost poľa. Navyše, do prvej zákruty fúkal čelný vietor, ktorý ešte zvyšoval účinok DRS.

Za Cunodom sa sformoval DRS vláčik s Russellom, Leclercom, Norrisom a Hamiltonom ako vozňami. V 10. kola sa Georgeovi v tretej zákrute konečne podarilo prekonať pomalší Red Bull. Za Júkim sa následne zasekol Leclerc, kým Mercedesy zostali visieť za Lawsonom.

Patovú situáciu museli vyriešiť zastávky v boxoch

Zdalo sa, že nikto nemá dostatočnú rýchlostnú prevahu, aby v jednotlivých DRS vláčikoch prelomil patovú situáciu. Na konci 15. kola zamieril z chvosta poľa do boxov Alex Albon, čím naznačil, že jazdcom na stredne tvrdých pneumatikách sa blíži zastávka v boxoch. Albon následne v súboji zostrelil Franca Colapinta a poslal ho do hodín. Bol to súboj na chvoste poľa a zaobišiel sa bez safety caru alebo virtuálneho safety caru.

Na konci 18. kola zamieril do boxov Kimi Antonelli a podnikol undercut na Liama Lawsona. V nasledujúcom kole prišiel k mechanikom Leclerc a o kolo neskôr Lawson. Novozélanďan vyšiel na trať tesne pred Antonellim, ale nie nadlho. Taliansky pretekár na zahriatych pneumatikách na konci kola otvoril zadné krídlo a prehnal sa dopredu.

Za Lawsonom sa následne zasekol Leclerc, ktorého Ferrari nemalo dostatočnú rýchlostnú prevahu a s menším zadným krídlom sa nedokázal držať Racing Bulls v technickom prostrednom sektore.

Sainz zastavil na konci 27. kola, aby zabránil potenciálnemu undercutu zo strany Russella. Williams v tej chvíli kráčal pevne za pódiovým umiestnením. Aj keď sa išlo len na jednu zastávku v boxoch, stratégie sa nám pekne rozdelili. Antonelli, Lawson a Leclerc zastavili v počiatočnej fáze, Sainz krátko po polovici pretekov a Verstappen, Russell, Cunoda, Norris a Hamilton sa snažili svoje stinty natiahnuť čo najdlhšie.

McLaren pokazil ďalší pit stop

Lewis prišiel k mechanikom na konci 36. kola z celkových 51, v nasledujúcom kole prišiel prezuť aj Norris, ale podobne ako v Monze nastala katastrofa. Lando stál u mechanikov 4,1 sekundy, takže na undercut na Cunodu mohol zabudnúť. Navyše, Norris sa vrátil na trať za bojujúcim duom Lawson – Leclerc, ktorí mali o 18 kôl staršie pneumatiky.

Na konci 38. kola prišiel do boxov Cunoda, ktorý sa vrátil na trať tesne pred Lawsonom, Leclercom a Norrisom. Na studených pneumatikách nemal proti rozbehnutému Lawsonovi šancu a rozpútal krásny štvorsúboj. Na konci 39. kola sa Norris pokúsil o útok na Leclerca, ale ten sa s pomocou DRS a zákrytu od Cunodu ubránil.

V tom čase zastavil aj Russell, ktorému sa podaril ohromný overcut na Sainza. Mercedes mal vynikajúce tempo a vďaka dlhému prvému stintu sa George dostal nielen pred Antonelliho, ale aj Sainza. Max Verstappen, ktorý mal na čele pohodlný náskok a pokojne si mohol dať pukance, prišiel do boxov ako posledný a s pohodlným náskokom sa vrátil na trať ako líder pretekov.

V nájazde do 41. kola z celkových 51 sa Norris konečne dostal pred Leclerca a pokračoval v ofenzíve. Ferrari následne siahlo po tímovej réžii a pustilo Hamiltona dopredu. Scuderia však mala katastrofický víkend a v tom čase, teda po zastávkach v boxoch, sa chlapci v červenom nachádzali na ôsmom a deviatom mieste.

Norris bol siedmy a bolo životne dôležité, aby v záverečných siedmich kolách prekonal Cunodu a Lawsona pred sebou. Cunoda a Lawson však mali medzi sebou vlastný súboj, a to súboj o holé formulové prežitie. Každý z nich mal aj svoje vlastné záujmy, takže sa neštítili bojovať medzi sebou. Cunoda, Norris a Hamilton boli doslova nalepení na zadnom krídle Lawsona, ale všetkým chýbalo povestných posledných pár metrov na predbehnutie.

Norris sa na to pokúsil zatlačiť v posledných kolách, ale neuspel a bol to v podstate ďalší pomalý pit stop, ktorý ho dostal do tejto situácie. Lando tak získal na Piastriho iba šesť bodov a austrálsky pretekár bude ďakovať formulovým bohom a osudu, že preňho dopadlo takto dobre.

Ani sme nespomenuli Maxa Verstappena, ktorého takmer nebolo vidieť v priamom prenose, ale v nedeľné preteky absolútne ovládol. Bol to výkon ako vystrihnutý zo sezóny 2023, keď naňho nikto nemal.

Druhý skončil po ďalšom skvelom výkone George Russell a predstavte si, že Carlos Sainz doviedol svoj Williams až na pódium. Mimochodom, Carlos vystúpil s Williamsom na pódium skôr ako Lewis Hamilton s Ferrari. Po Nicovi Hülkenbergovi a Isackovi Hadjarovi sa stal tretím pilotom tímu stredu poľa, ktorý to v tejto sezóne dotiahol do najlepšej trojky.

Štvrté miesto obsadil Kimi Antonelli, piate po ďalšom skvelom výkone Liam Lawson, šieste Júki Cunoda a až siedme Lando Norris. Na ôsmom a deviatom mieste skončili Lewis Hamilton a Charles Leclerc, ktorí mali s Ferrari príšerný víkend. Bodovanú desiatku uzavrel Isack Hadjar.

Budúci víkend si od Formuly 1 oddýchneme, o dva týždne nás čaká Veľká cena Singapuru.

Preteky - VC Azerbajdžanu 2025

logo Mercedes
George Russell
logo Red Bull
Max Verstappen
logo Williams
Carlos Sainz
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Max Verstappen
Red Bull1:33:26,408511.1:43,38825
2.
George Russell
Mercedes+14,609515.1:43,75418
3.
Carlos Sainz
Williams+19,199512.1:43,97215
4.
Kimi Antonelli
Mercedes+21,760514.1:44,09112
5.
Liam Lawson
Racing Bulls+33,290513.1:44,53110
6.
Júki Cunoda
Red Bull+33,808516.1:44,4348
7.
Lando Norris
McLaren+34,227517.1:44,1556
8.
Lewis Hamilton
Ferrari+36,3105112.1:43,9774
9.
Charles Leclerc
Ferrari+36,7745110.1:44,2742
10.
Isack Hadjar
Racing Bulls+38,982518.1:43,8841
11.
Gabriel Bortoleto
Stake+67,6065113.1:44,930
12.
Oliver Bearman
Haas+68,2625115.1:44,288
13.
Alex Albon
Williams+72,8705119.1:44,152
14.
Esteban Ocon
Haas+77,5805120.1:45,388
15.
Fernando Alonso
Aston Martin+78,7075111.1:45,002
16.
Nico Hülkenberg
Stake+80,2375117.1:44,370
17.
Lance Stroll
Aston Martin+96,3925114.1:45,083
18.
Pierre Gasly
Alpine+1 kolo5018.1:45,492
19.
Franco Colapinto
Alpine+1 kolo5016.1:46,055
-
Oscar Piastri
McLarennedokončil09.-

Súvisiace články

Diskusia