logo F1online.skF1online.sk

LIVE: Veľká cena Azerbajdžanu 2025

Baku, Azerbajdžan
© Twitter/Haas
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 12:26

Azerbajdžan je známy tým, že vie ponúknuť atraktívnu a najmä chaotickú veľkú cenu. Po rekordných šiestich červených vlajkách v sobotňajšej kvalifikácii dnes ani nič iné neočakávame. Pred nami je 51 kôl, v ktorých sa môže stať naozaj čokoľvek. Do zahrievacieho kola vyštartujeme o 13.00 h nášho času.

Baku hostí už svoje ôsme podujatie Formuly 1. Zo súčasného štartového poľa sa z víťazstiev tešili Lewis Hamilton, Max Verstappen a Oscar Piastri, no ostatným víťazná trofej chýba. Podarí sa niekomu zapísať sa do historických análov, alebo uvidíme ďalší triumf Maxa Verstappena?

Štartový rošt a stratégie

Max Verstappen to má rozohrané najlepšie zo všetkých. V sobotu sa nenechal rozrušiť červenými vlajkami a dokráčal až k pole position. Na štarte ho dokonca nikto nebude bezprostredne ohrozovať, keďže za ním sa postavia Carlos Sainz a Liam Lawson, ktorí obyčajne pretekajú v strede poľa.

Mercedesu patrí až štvrtá a piata priečka, nuž a najlepší McLaren v rukách Landa Norrisa bude štartovať až siedmy. Oscarovi Piastrimu, Charlesovi Leclercovi a Lewisovi Hamiltonovi sa darilo ešte menej. Veľmi spokojný nebude ani Esteban Ocon, ktorý bol diskvalifikovaný.

Aj keď v Baku sú veľmi dlhé rovinky, nepredbieha sa tu až tak ľahko. Najmä v druhom sektore dostávajú pneumatiky zabrať, čo jazdcom komplikuje snahy priblížiť sa k súperovi dostatočne na to, aby im na cieľovej rovinke vyšiel predbiehací manéver.

Pirelli aj preto predpovedá, že tímy stavia na jednozastávkové stratégie s využitím stredne tvrdej a tvrdej zmesi. Dvojzastávkovú taktiku vo svojom prehľade vôbec neuvádza.

Väčšina jazdcov z top tímov má však odložené dve tvrdé sady pneumatík. Veľmi sa im môžu zísť v prípade prerušení a červených vlajok, ak by sme sa ich dočkali v prvej polovici pretekov a do cieľa by bolo ešte veľmi ďaleko. Kompletný prehľad nám opäť prinieslo Pirelli.

Prvá zákruta je v Baku veľmi blízko, takže aj výhoda mäkších pneumatík je o čosi menšia. Pilot na softoch získa len 1,11 metra v porovnaní s jazdcom na mediumkách a 3,22 metra na auto, ktoré obuje tvrdú zmes.

Analýzy pretekových simulácií naznačujú, že najrýchlejší monopost by mal mať McLaren. Red Bull je na druhej priečke s Ferrari na treťom mieste. Ak sa naplnia papierové predpoklady, Mercedesy o svoje pozície prídu.

Aká výhodná je v Baku zastávka počas výjazdu safety caru alebo VSC? Pitstopom počas takejto fázy si pilot ušetrí 8,5 sekundy (19,5 vs 11 sekúnd). Pravdepodobnosť červenej vlajky je 29 percent, safety car musí vyraziť na trať v 57 percentách prípadov. VSC fáza je aktivovaná v 43 percentách veľkých cien.

Predpretekový sumár máme kompletný. Poďme sa presunúť do Baku, kde nás čaká ďalšie podujatie tohto ročníka.

Dianie na trati sledujeme LIVE.

Súvisiace články

Diskusia