Cunoda dojazdil preteky s neposlušným plynom. Mohol si za to sám?


Júki Cunoda ukončil v Holandsku siahodlhé čakanie na body, ktoré trvalo od Imoly. Výraznou mierou mu k tomu pomohli vypadnutia Landa Norrisa a pilotov Ferrari, ale na to sa história nepýta. Zaujímavejšie však je, že Júki sa takmer sám pripravil o dôležité dva body.
Aj v prenose zaznela v záverečnej fáze pretekov Júkiho vysielačka, ktorý sa tímu sťažoval na správanie plynového pedála. V podstate došlo k tomu, že plynový pedál nereagoval na stlačenie prvých 40 percent a všetok výkon sa dávkoval prostredníctvom zvyšných 60 percent rozsahu.
To nie je nič príjemné, ale dalo sa s tým jazdiť a motor naďalej dodával plný výkon. „Po poslednej zastávke v boxoch sme zostali zaseknutí na nesprávnom mapovaní plynového pedála. Júki odjazdil záverečnú časť pretekov s naozaj nie veľmi priateľskou mapou,“ vysvetlil šéf Red Bullu Laurent Mekies.
Je však možné, že chybu zapríčinil sám Cunoda. Od roku 2020 nie je dovolené používať rôzne motorové mapy. FIA vtedy v známom nariadení zakázala „párty módy“ a nariadila, aby sa jedna motorová mapa používala v kvalifikácii i pretekoch. Z tohto pravidla však platia tri výnimky. Jazdci môžu prepínať motorové režimy, keď stoja s vypnutým motorom, počas mokrých pretekov a v boxoch.
„V boxovej uličke nastav strat 12,“ nariadil Cunodovi jeho inžinier Richard Wood vo vysielačke pred zastávkou v boxoch. Keď z nej Júki vyšiel, rutinne svojmu pilotovi nariadil: „Strat 11, strat 11.“
Cunoda však zjavne okamžite neprepol motorový režim. „Zostali sme zaseknutí s týmto mapovaním plynového pedála a medzi 15 a 40 percentami stlačenia nereaguje,“ informoval Júkiho jeho inžinier.
Mekies vysvetlil: „Keď ste v boxovej uličke, meníte mapovanie. Ak to nezmeníte späť, zostanete s danou mapou zaseknutí po zvyšok pretekov. Presne to sa stalo.“
Cunodovi sa tento problém prihodil v 54. kole z celkových 72. V čase poslednej zastávky jazdil na trinástom mieste za Lancom Strollom. Preteky nakoniec finišoval na deviatom mieste a získal dva body, ale to Júkiho príliš neutešilo. „V niektorých fázach bol safety car rýchlejší než ja. Tím odviedol fantastickú prácu pri minimalizácii škôd. Auto však beztak stratilo výkonnosť,“ poznamenal rozladený Cunoda.
Neutešil ho ani zisk prvých bodov od májovej Veľkej ceny Emilia Romagna. „Mal som pocit, že všetko je proti mne. Prvý ani druhý výjazd bezpečnostného vozidla mi nepomohol. Bojoval som s jazdcami, ktorí nakoniec skončili na piatom alebo šiestom mieste. Aj v poslednom stinte som sa snažil postúpiť dopredu, ale mal som tieto problémy. Nebolo ľahké vôbec zabodovať. Deviate miesto by obvykle nebolo nič výnimočné, ale myslím si, že mi dáva sebadôveru smerom do budúcna. Dnešok nebol ani trochu jednoduchý,“ povedal japonský pretekár.
Podľa jeho šéfa by Cunoda za normálnych okolností skončil siedmy, ale takto sa musel uspokojiť s deviatou priečkou. „Keď sa objavil tento problém, nachádzal sa za Antonellim. Júki mal trochu smolu na načasovanie prvého safety caru, keďže iba on a Charles zastavili pred jeho výjazdom na trať. Klesol o štyri alebo päť pozícií, lebo ostatní stratili pri zastávke menej času. Úprimne, nemôžete hodnotiť jeho tempo, pretože počas celých pretekov bol zaseknutý v premávke,“ odkázal Mekies.