logo F1online.skF1online.sk

Stella sa sklonil pred Norrisom: Nemysleli sme si, že jedna zastávka bude fungovať

Lando Norris a Oscar Piastri
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 14:19

Podľa tradičného predpretekového strategického ťaháka Pirelli mala byť stratégia s jednou zastávkou v boxoch na Veľkej cene Maďarska o 18 sekúnd pomalšia (Mario Isola hovoril o „približne desiatich sekundách“) ako dve zastávky. Ako sa však ukázalo, jazdci na „pomalšej“ stratégii boli napokon oveľa úspešnejší. Šéf McLarenu Andrea Stella napriek tomu nezabudol zložiť poklonu Landovi Norrisovi za jeho prácu s pneumatikami.

Alternatívna stratégia sa v Maďarsku opäť ukázala ako lepšia cesta do cieľa. Úmyselne hovoríme lepšia, pretože rýchlejšia zrejme nebola. Je to však už taká obohratá platňa. Jedna zastávka je skrátka lepšia voľba, pretože vplyv premávky a špinavého vzduchu je v tejto sezóne veľmi zásadný a len málokedy sa odráža v predpretekových predikciách Pirelli.

Jedna zastávka Norrisa v Maďarsku nebola o tom, že by McLaren uprednostnil britského pretekára. Bola to skôr z núdze cnosť, ktorá vyplynula, paradoxne, z jeho nevydareného štartu. Napriek tomu si však Lando zaslúži pochvalu za bezchybnú realizáciu pretekov.

„Dve zastávky boli dnes našou základnou stratégiou,“ povedal po pretekoch boss McLarenu Andrea Stella. „V podstate sme si ani nemysleli, že jedna zastávka je možná. S Oscarom sme zvolili dobrú, deterministickú dvojzastávkovú stratégiu. Pri prvej zastávke sme sa pokúsili o undercut na Leclerca, pri druhej sme sa snažili natiahnuť náš stint a dať mu čerstvejšie pneumatiky, aby mohol Leclerca predbehnúť.“

Piastri skutočne bol rýchlejší a napriek stratenému času pri jazde za Leclercom sa v závere dostal tesne za Norrisa na starých pneumatikách. Napriek tejto prevahe sa však nedokázal poľahky dostať dopredu. Možno by tímového kolegu predbehol, keby mal o pár kôl viac a viac príležitostí, ale na „keby“ sa nehrá v žiadnom športe.

„Pokiaľ ide o Landovu stratégiu, tak sme si nemysleli, že jedna zastávka bude možná, ani keď sme s ním natiahli prvý stint. Treba ho však pochváliť, že to zvládol, zajazdil niekoľko veľmi kvalitných sektorov a kôl na pneumatikách, ktoré boli relatívne použité,“ povedal Stella.

„Nejako sme postupom prvého stintu presvedčili samých seba, že jedna zastávka môže byť v hre. Nebolo to tak, že sme vstupovali do pretekov s dvoma rovnocennými stratégiami s jednou a dvoma zastávkami. Mysleli sme si, že dve zastávky budú vládnuť,“ dodal Stella.

Taliansky inžinier tým zároveň jednoznačne odmietol obvinenia, že McLaren uprednostnil Norrisa pred Piastrim, ktoré sa objavili najmä v komentároch od fanúšikov austrálskeho pretekára. Oscar stratil nemálo času za Leclercom a ako sa opäť ukázalo, jazda v špinavom vzduchu predstavuje v tejto sezóne jeden z kľúčových strategických prvkov.

„Chceli sme dať Oscarovi dostatočne čerstvejšie pneumatiky na predbehnutie Leclerca, ale tiež mu dať férovú príležitosť na súboj s Landom. To znamenalo zvolenie stratégie s dvomi zastávkami,“ vysvetlil Stella.

„Snažili sme sa uistiť, že príliš nestratíme pri snahe o prekonanie Leclerca a zároveň sa príliš nevzdialime od optimálnej stratégie s dvomi zastávkami, pretože to by ho znevýhodnilo v súboji s Landom. Pýtali sme sa Oscara na jeho preferencie a, samozrejme, že chcel bojovať o víťazstvo. Hovorili sme si, že aj s dostatočne čerstvejšími pneumatikami na súboj s Leclercom by mohol v závere útočiť na víťazstvo,“ dodal Stella.

Súvisiace články

Diskusia