logo F1online.skF1online.sk

McLaren stavia aj napriek obmedzeniam úplne nové auto

Carlos Sainz
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl28. 1. 2021

McLaren v stredu 27. januára prvýkrát naštartoval motor Mercedes vo svojom monoposte MCL35M, ktorý je unikátny hneď z viacerých dôvodov. Britský tím ako jediný v štartovom poli pri zmrazení vývoja pripravuje na rok 2021 prakticky nový monopost.

Produkčný riaditeľ Piers Thynne v rozhovore pre oficiálny web tímu prezradil, v akom stave je budovanie MCL35M. „Veľa vecí ide podľa plánu. Objavujú sa i nejaké výzvy a úskalia, avšak ak vo vývoji auta nenarazíte na žiadne problémy, tak ste zrejme málo agresívni. Pokiaľ ide všetko hladko a ľahko, tak tým automaticky strácate rýchlosť, keďže nejdete až na hranicu možného. Skutočnou výzvou nie je auto, ktoré pred sezónou oficiálne predstavíme. Kľúčom je monopost naďalej vyvíjať a vylepšovať aj počas sezóny a nechať si na to priestor a zdroje,“ povedal Thynne.

McLaren musel stihnúť niekoľko termínov homologizácie komponentov pre rok 2021 i crash-testy. „Úzkosťou a stresom mi to pripomínalo okamihy, keď moja žena porodila dvojičky. Sme jediný tím, ktorý musel podstúpiť homologizáciu nového auta, pretože iné tímy jednoducho prenášajú šasi z roku 2020 do roku 2021. My ten luxus nemáme, keďže upravujeme šasi pre motor Mercedes. Homologizáciu sme zvládli v termíne v decembri. Rovnako sme prešli aj crash-testami,“ pokračoval produkčný šéf britskej stajne.

Bude MCL35M skutočne iným autom než minuloročný MCL35? „Áno. Staviame nové auto. Počet nových častí na MCL35M je prakticky rovnaký, aký sme použili pre stavbu MCL35. Výrazne sa mení zadná časť auta a oblasť prevodovky. Zmena motora výrazne ovplyvňuje architektúru auta a umiestnenie komponentov. Mení sa systém chladenia či toku vzduchu.“

McLaren je limitovaný jednak vývojovými žetónmi, a taktiež musí myslieť na rozpočtový strop. Ako výhoda sa ukazuje, že v roku 2020 už v druhej polovici sezóny nasadil na svoje auto nový nos či iné vylepšenia, ktoré boli smerované už na rok 2021.

„FIA vytvorila zoznam komponentov, ktoré môžeme využiť a sú mimo rozpočtového stropu. Môžu byť použité na aute pre rok 2021, pokiaľ už boli nasadené v minulej sezóne. My sme to hnali na hranicu možného, aby sme si mohli preniesť čo najviac. Môžeme tak využiť vylepšenia v oblasti prevodovky či zavesenia kolies bez toho, aby to vstúpilo do nášho rozpočtu pre tento rok,“ priblížil Piers Thynne, ktorý je aj napriek viacerým zimným výzvam optimistom.

„V F1 vždy pracujete pod nejakými obmedzeniami. Rozpočtový strop znamená, že to musíte zvládnuť bez toho, aby ste stratili výkon. Nedá sa urobiť lacnejšie auto. Ak to spravíte, tak máte pomalé auto. Treba sa na to pozrieť ako na príležitosť a hľadať spôsoby, ako zefektívniť vynakladané zdroje a nestratiť nič na rýchlosti. Reálny obraz práce pod rozpočtovým stropom nám však ukáže až rok 2022.“

Od 1. januára sa uvoľnili práce na vývoji prelomových monopostov pre rok 2022. Prichádza zmena pravidiel a McLaren určite cíti príležitosť, ako sa vrátiť na čelo. Počas roka 2021 preto kontinuálne pracuje aj na monoposte pre rok 2022. „Na začiatku januára sme sa pustili aj do vývoja auta pre rok 2022. Vyrobili sme už veľa častí, ktoré testujeme vo veternom tuneli. Stále sme len na začiatku. Akonáhle bude aerodynamický dizajn v pokročilejšej fáze, pristúpime k testovaniu ďalších častí. Musíme byť precízni a dôkladní. Touto cestou sa môžeme vrátiť späť na čelo,“ hovorí.

McLaren historicky prvýkrát vyvíja monopost vo svete poznačenom pandémiou ochorenia Covid-19. „Fungujeme na skupiny, ktoré sa striedajú, aby v prípade výskytu ochorenia nevypadol celý produkčný tím. Našu továreň sme rozdelili na niekoľko zón, medzi ktorými sa ľudia nemôžu stretávať. Ak sa jeden komponent musí presunúť z jedného oddelenia na druhé, tak to prebehne bez priameho ľudského kontaktu. V továrni nie je nikto, kto nie je absolútne potrebný. Absolvujeme veľa videokonferencií, aby sme spoločne vedeli nájsť správne riešenia,“ uzavrel Thynne.

Súvisiace články

Diskusia