Udrží si McLaren tretie miesto, alebo spadne na siedme?
McLaren sa v roku 2020 vrátil do pomyselnej top3, no vo Wokingu nelietajú v oblakoch. Výkonný riaditeľ Zak Brown tvrdí, že mali až štvrté najrýchlejšie auto, a namiesto umiestnenia v Pohári konštruktérov vníma stále markantnú stratu na Mercedes.
Fanúšikovia britskej stajne, ktorých je čoraz viac aj na Slovensku, sú po treťom mieste a prechode na motory Mercedes namaškrtení na ďalšie méty. Dokáže však McLaren v roku 2021 minimálne zopakovať výsledky z uplynulej sezóny? „Myslím si, že si môžeme hodiť mincu o to, kto budúci rok skončí medzi tretím a siedmym miestom,“ povedal Zak Brown pre RaceFans.
Aj v roku 2020 bola bitka v strede poľa veľmi tesná. Tretí McLaren a piaty Renault delilo len 21 bodov, pričom ešte po Turecku sa zdalo, že do bitky o tretiu priečku sa zapojí aj šieste Ferrari. Ďaleko nebolo ani siedme AlphaTauri, ktoré dosiahlo aj pamätné víťazstvo v Monze. „Všetky z tímov na treťom až siedmom mieste mali v určitých fázach roka tretie najrýchlejšie auto v poli. Každá z týchto stajní dokáže byť tretia najrýchlejšia. Záleží na jazdeckom zložení a maximalizácii balíka.“
V McLarene očakávajú, že Ferrari bude budúci rok silnejšie a svojho tradičného rivala vnímajú ako priamu hrozbu. „Ak sa pozriete, kde Charles Leclerc skončil v jazdeckom šampionáte, tak v prípade väčšej konzistentnosti z pohľadu druhého jazdca by určite neskončili šiesti. So svojimi zdrojmi budú určite predstavovať hrozbu v našej snahe udržať si tretie miesto,“ hovorí Zak Brown, ktorý si už niekoľkýkrát trochu rypol do konkurenčného Racing Pointu, ktorý už sa zmenil na Aston Martin. „V sezóne 2020 bol Racing Point po väčšinu roka tretím najrýchlejším monopostom, no nemali dvoch jazdcov na rovnakej úrovni. Teraz tam prichádza Sebastian Vettel. Vo Ferrari z rôznych dôvodov nemal vhodné prostredie. V novom tíme sa dostane do prostredia, v ktorom bude šťastný, a môže začať tam, kde Checo skončil. A keďže autá v roku 2021 nebudú tak odlišné od tých minuloročných, zrejme stále budú tretí najrýchlejší. Preto ich netreba odpisovať z bitky o tretie miesto.“
A čo Renault, teda po novom Alpine? Určite bude zaujímavé sledovať prípadné priame súboje McLarenov s Fernandom Alonsom, ktorý za britskú stajňu jazdil v roku 2007 a potom v rokoch 2015-2018. „Fernando je taký rýchly ako kedykoľvek predtým. Bude patriť k špičke. Majú silnú jazdeckú dvojicu, v minulom roku boli miestami tretí najrýchlejší. Takže aj ich považujem za ašpiranta na tretiu priečku,“ vyhlásil výkonný riaditeľ McLarenu, ktorý nepodceňuje ani zlepšujúce sa AlphaTauri „Vyhrali preteky, no chýbala im väčšia konzistentnosť jazdcov. Pierre Gasly bol v tomto tíme vždy dobrý, a o Jukim Cunodovi čítam len samé dobré veci. Nemôžeme na nich zabúdať. Medzi tretím a siedmym miestom to môže byť vzrušujúca bitka.“
Zak Brown sa vyjadril, že na Danielovi Ricciardovi sa mu najviac páči jeho zdravá agresivita. Američan na čele McLarenu sa teší na to, čo Austrálčan predvedie v papájových farbách. „Naša jazdecká dvojica sa mi páči najviac zo všetkých v súčasnej F1. Nečakávam, že medzi tímami bude rozdiel jednej či dvoch desatín. Preto si myslím, že nás čaká priam pekelná bitka medzi tretím a siedmym miestom. V minulom roku sme skončili tretí vďaka skvelému tímovému úsiliu a dobrému autu. Ale musíme oceniť aj fakt, že sme mali dvoch výborných pilotov, ktorí boli blízko pri sebe a boli rozdieloví oproti konkurencii.“
McLaren prechádza na motory Mercedes, čo fanúšikov napĺňa optimizmom. Prechod na inú pohonnú jednotku je však vždy výzvou, zvlášť pri zmrazení vývoja a žetónmi, ktoré musí britský tím využiť na integráciu pohonnej jednotky Mercedes. „Získavame výhodu motora Mercedes, na druhej strane však na to minieme naše žetóny. Vyrovnáva sa to navzájom v krátkodobom meradle? Neviem. Dozvieme sa. Máme šancu byť opäť tretí. Avšak musíme si uvedomiť, že v minulom roku sme nemali tretie najrýchlejšie auto. Boli sme štvrtí najrýchlejší,“ vyhlásil Zak Brown.
Sympatické je, že v súčasnom McLarene sa nenechávajú uniesť čiastkovými úspechmi. Tento tím historicky patrí k absolútnej špičke, kde dnes z pohľadu čistej výkonnosti monopostu určite nie je. Tempo udáva najmä Mercedes a medzi top-tímy môžeme zaradiť ešte Red Bull. Ostatní na tieto monoposty najmä v pretekovom tempe zatiaľ jednoducho nemajú. McLaren skončil tretí ako „best of the rest,“ čiže pri hrubom preklade „najlepší zo zvyšku.“
„Jedno veľké meradlo je umiestnenie v Pohári konštruktérov. Ale kľúčovým a v konečnom dôsledku najpodstatnejším ukazovateľom je čas na kolo. V roku 2020 sme boli k Mercedesu bližšie než v roku 2019. Ale stále sme veľmi ďaleko. A aj keď sme boli bližšie, tak sme mohli pokojne skončiť aj piati. Teraz tu sedíme a hovoríme si, že sme mali skvelý rok, lebo sme boli tretí a stiahli sme stratu na Mercedes. Boli by sme však takí šťastní, aj keby sme skončili piati a bližšie k Mercedesu? Niekto by mohol namietať, že sme skončili tretí vďaka šťastiu a smole. My sa pozeráme na dva aspekty – body v Pohári konštruktérov, a na pretekovú a kvalifikačnú rýchlosť oproti tímu, ktorý je na čele. Tento odstup sme stiahli, ale stále je obrovský,“ uzavrel Zak Brown.