Newey: Aston Martin musí posilniť svoje aerodynamické oddelenie

Aston Martin sa už udomácnil v novučičkej továrni plnej špičkových technológií, ale zatiaľ ju nevyužíva naplno. Adrian Newey vo svojom prvom rozhovore od nástupu do funkcie technického riaditeľa prezradil, že aerodynamické oddelenie stajne bude potrebovať ešte posilniť.
Lawrence Stroll sa rád pýši tým, akú špičkovú továreň sa mu podarilo postaviť v Silverstone. Faktom však je, že len budovy a vybavenie s modernými technológiami nestačia na vývoj konkurencieschopného monopostu s majstrovskými ambíciami. Na to je nutné mať najlepších inžinierov z najlepších.
Adrian Newey k takýmto ľuďom rozhodne patrí, no ani on na to nebude stačiť sám. Okolo seba má preto celý tím inžinierov. Aké sú jeho dojmy po dvoch mesiacoch práce? Technický riaditeľ prezradil, že na aerodynamickom oddelení bude treba ešte pracovať.
“Lawrencova vízia stvorila túto skvelú továreň. Je to najlepšia továreň v F1, ale teraz je dôležité, aby sme optimalizovali, ako s ňou narábame,” upozornil Adrian Newey v rozhovore pre oficiálny web Aston Martinu. “F1 je o ľuďoch. Áno, je tu aj veľa technológií, ale sú to ľudia, ktorí veci hýbu vpred.”
Niekedy sa aj podradné vybavenie so správnymi ľuďmi môže vyrovnať špičkovej továrni, ak jej “obyvatelia” nedokážu využiť všetky technológie naplno. “Môj predchádzajúci tím mal najhorší tunel vo Formule 1. Pracuje vo všedných budovách v priemyselnom parku, ale podarilo sa mu primäť ľudí k tomu, aby spolupracovali. Vznikla z toho skvelá partia.”
“My máme veľa talentovaných ľudí, ale aj pár oblastí, ktoré potrebujeme posilniť väčším počtom ľudí. A potrebujeme, aby všetci lepšie spolupracovali, lepšie využívali tieto nástroje a rozvíjali svoje zručnosti,” prezradil o tom, kde vidí priestor na zlepšenie po dvoch mesiacoch vo svojej presklenej kancelárii.
Pred sezónou 2026 sa však najviac treba venovať aerodynamickému oddeleniu, ktoré na začiatku roka 2023 malo vynikajúce výsledky, ale odvtedy len upadá. Výsledkom toho je absolútne nekonkurencieschopný monopost, s ktorým sa Fernando Alonso a Lance Stroll väčšinou márne snažia dosiahnuť na body.
“Vždy je to náročné, keď čelíte takejto veľkej zmene pravidiel a všetky tímy majú obmedzené zdroje v dôsledku rozpočtového stropu a počtu zamestnancov,” pokračoval Newey. “Aerodynamické oddelenie je v našom tíme jedným úsekom, ktorý potrebuje vyrásť.”
Nábor nových zamestnancov a ich zapracovanie si však vyžiada čas. Aké zmeny sa dajú spraviť hneď? “V krátkodobom horizonte to znamená rozhodnúť, ktoré smery prinesú najviac ovocia a koncentrovať svoje zdroje na ne. Samozrejme, keď robíme niečo také, existuje hrozba, že nám niečo unikne. Dosť často platí, že musíte pokračovať po jednej ceste dosť dlho, kým zistíte, či vám prinesie to ovocie, alebo nie.”
“Ja nerád hovorím svojim kolegom spomedzi inžinierov, aby sa do niečoho nepúšťali. Vzhľadom na krátkosť času to však v tomto prípade robiť musím,” prezradil na margo svojho upraveného manažérskeho štýlu.
Šéf tímu Andy Cowell pred pár dňami prezradil, že Adrian Newey sa stopercentne koncentruje na budúcoročné auto. Fernando Alonso s tým súhlasí. Podľa Španiela nie je Neweyho úlohou opravovať deravú strechu, keď môže pracovať na celkom novej.
“Pochopiteľne, Lawrence chce, aby sme v roku 2025 podali čo najlepší výkon, takže jeden malý tím stále pracuje na tohtoročnom aute a jeho aerodynamike,” dodáva Newey, ktorý vraj venoval pár minút svojho času aj na to, aby aspoň trochu pomohol vývoju tohtoročného monopostu. “Ja som mal s touto partiou pár rozhovorov počas obeda. Bavili sme sa o aute a čo s ním môžeme spraviť.”
- Značky
- Adrian Newey
- Aston Martin