Oni to robili vlani. McLaren musí rátať s otázkami o jeho technike, hovorí Horner

V posledných dňoch sa opäť dostala na pretras práca McLarenu s pneumatikami. Po zisteniach konkurencie a najmä Red Bullu sa FIA bližšie pozrela na zadné pneumatiky a brzdy papájového tímu, no zatiaľ neodhalila nič nekalé. Takéto skúmanie monopostu MCL39 však zrejme bude pokračovať. Ako popredný tím si na to McLaren musí zvyknúť, hovorí Christian Horner.
Zak Brown v piatok spokojne popíjal z fľaše s nápisom “voda z pneumatík”, akoby avizoval, čo sa bude v Miami diať a že aj tentoraz to bude márna snaha zhodiť McLaren zo svojho koňa. Udialo sa napokon to, že Red Bull vytiahol svoje termokamery a snímal zadné pneumatiky a brzdy McLarenu, čo viedlo k hĺbkovej kontrole zo strany FIA. Ako pri kauze “vody z pneumatík”, aj teraz súperi obišli naprázdno.
“Vo Formule 1 sa vždy budú objavovať otázky. Oni vlani robili to isté v súvislosti s prednými závesmi na našom aute,” pripomenul kauzu s nastavovaním svetlej výšky Christian Horner. “Keď sa pohybujete na čele, nedá sa tomu vyhnúť, ako sme sa tomu nevyhli ani my v posledných rokoch. Vždy sa dostanete pod drobnohľad. Patrí to k Formule 1.”
Úlohou Medzinárodnej automobilovej federácie je dbať na dodržiavanie pravidiel, ale tímy nesmú a ani nebudú sedieť so založenými rukami. “V mnohých ohľadoch robia tímy väčšinu práce za FIA, pretože majú oveľa väčšie zdroje. Medzi jednotlivými súpermi bude vždy prebiehať nejaká konkurenčná analýza. Toto je súčasťou Formuly 1.”
Výhoda McLarenu je veľmi dôležitá v boji o tohtoročný titul, no ak papájoví odhalili, ako správne pracovať s pneumatikami, teoreticky by to mohli skúsiť využiť aj v budúcej sezóne. Podľa Hornera je preto “dôležité pochopiť”, kde sa táto výhoda nabrala.
“Je očividné, že auto McLarenu vyčnieva,” pokračuje Horner. “Majú výhodu, akú sme mali my pred pár rokmi. Očividne odvádzajú dobrú robotu s manažovaním teplôt. Najmä ak sa pozriete na koniec stintu na stredne tvrdých pneumatikách. Vtedy boli azda najkonkurencieschopnejší. Na to sa musíme koncentrovať. My sme mali problémy s brzdami, ktoré naše problémy v pretekoch len umocnili, ale potrebujeme to pochopiť.”
V kvalifikácii je to však oveľa vyrovnanejšie a Max Verstappen dokonca získal pole position. Dôvod je celkom jednoduchý. V kvalifikácii nie je také dôležité chladenie pneumatík, keďže jazdci majú celé výjazdové kolo, aby ich dostali na optimálne teploty a gumy zostali na týchto hodnotách až do posledných zákrut.
“Výhoda bude v pretekoch väčšia, pretože všetko je v pretekoch extrémne horúce a jazdíte s vyššími teplotami,” pokračuje 51-ročný Brit. “Preto bude výhoda vždy väčšia v pretekoch než v kvalifikácii. Ak by poskladali svoje teoretické maximá do jedného kola, mali by byť pred nami.”
Verstappen si zaslúži pochvalu. “Max odviedol fantastickú prácu. Využil všetok výkon a mohli by sme povedať, že oni [McLaren] podali výkon pod svojimi možnosťami. Pred pretekmi sme však vedeli, že poraziť ich bude veľmi, veľmi ťažké. V skutočnosti som bol prekvapený, že Max ich dokázal držať za sebou nejakých štrnásť kôl. V jeho podaní to bolo veľmi odvážne predstavenie.”
“Mohli by sme však povedať, že to uškodilo našim pretekom. Keď zvádzate tvrdé súboje, prehrievajú sa vám pneumatiky. Keď ste však na čele veľkej ceny, musíte ísť naplno. Podľa mňa odviedol skvelú prácu, že Oscara držal za sebou tak dlho, a potom aj Landa,” prikývol Horner.
Aj preto však Verstappen musel skôr zastaviť a McLareny, ktoré boli podľa šéfa Red Bullu “vo svojej lige”, už prakticky nevidel. “Virtuálne bezpečnostné vozidlo ponúklo ostatným príležitosť zarobiť na Maxovej skoršej zastávke, čo ho v konečnom dôsledku stálo pódium.”