logo F1online.skF1online.sk

Norris nezvládol ďalší súboj s Verstappenom a v Miami si po víťazstvo dokráčal Oscar Piastri

Max Verstappen a Oscar Piastri
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 21:27

Oscar Piastri sa po štarte zo štvrtého miesta prepracoval až do vedenia a k víťazstvu na Veľkej cene Miami. Austrálsky pretekár možno nebol tento víkend najrýchlejší, ale rozhodne bol najtrpezlivejší a najrozhodnejší v súboji s Maxom Verstappenom. To o sebe nemôže povedať druhý v cieli Lando Norris, ktorý to na štarte opäť skúšal z vonkajšej strany na Verstappena. Neuspel, prepadol sa poradím a z tohto dôvodu sa musel uspokojiť s druhým miestom.

Norris si prehral preteky na štarte, keď to skúšal na Verstappena z vonkajšej strany do druhej zákruty. Samozrejme, neuspel, Piastri sa dostal pred neho a v následnom súboji s Maxom preukázal trpezlivosť, ktorá jeho tímovému kolegovi chýbala na štarte.

Tvrdé súboje po štarte

Verstappen odštartoval do pretekov výborne a relatívne bez problémov si podržal vedenie, ale prebrzdil hneď v prvej zákrute a otvoril dvere Landovi Norrisovi. Tituloví ašpiranti sa stretli v druhej zákrute, opäť s Maxom na vnútornej strane a opäť s Landom mimo trate. Pilot Red Bullu dal jasne najavo, že s ním sa bok po boku do zákruty nevchádza. Verstappen si tvrdo podržal vedenie a Norrisov výlet mimo trate spôsobil jeho prepad na šieste miesto.

V prvej zákrute kolidovali Jack Doohan a Liam Lawson. Prvý menovaný s poškodeným monopostom odstúpil z pretekov, čím vyvolal krátku fázu VSC, druhý pokračoval na poslednom mieste.

Po reštarte sa favoriti vrhli do útoku. Oscar Piastri prekonal Kimiho Antonelliho, ktorý po Norrisovi prevzal druhé miesto. Postúpil aj Norris, ktorý predbehol Albona a dostal sa na piate miesto. Lando sa do pretekov vrátil pravým športovým spôsobom. V 7. kole si pripravil útok na Georgea Russella a krásnym manévrom v sekcii rýchlych zákrut prvého sektora ho predbehol.

V 9. kole útočili oba McLareny. Piastri to neúspešne skúšal na Verstappena, ale Norris bol úspešný pri prekonaní Antonelliho, čím sa posunul na tretie miesto. Oscar to skúšal ďalej, ale Max sa uistil, že jeho Red Bull bude čo najširší a podrží si vnútornú stranu. Svoju RB21 premenil doslova na pohyblivú šikanu a Piastri sa musel uistiť, že v prípade útoku sa dostane dovnútra.

V úvode 14. kola sa Piastrimu jeho snaha a trpezlivosť vyplatili. Verstappena si nachystal v brzdení do sedemnástej zákruty, potom ho do prvej zákruty poslal na vnútornú stranu, Max nedobrzdil a Piastri si poľahky vzal prvé miesto.

Verstappen následne spadol do pazúrov Norrisa, ktorý to taktiež skúšal do prvej zákruty, ale Maxa buďto predbehnete zvnútra, alebo ho prinútite brzdiť neskoro a pošlete ho mimo trate ako Piastri. Red Bull sa ubránil, ale nie nadlho.

Norris to skúsil opäť v 17. kole, tentoraz do jedenástej zákruty, a konečne sa dostal na vnútornú stranu, ale v tomto prípade nedobrzdil on a musel vrátiť nakrátko nadobudnuté druhé miesto. Landovi to vyšlo až v 18. kole, znovu v jedenástej zákrute, a napokon sa dostal na druhé miesto. V tom čase však už strácal na vedúceho Piastriho deväť sekúnd.

Zastávky v boxoch a VSC

Keď sa preteky blížili do svojej polovice, dianie sa nám upokojilo. V tejto chvíli začalo byť jasné, že dažďové prehánky okruh tesne minú a pôjde sa len na jednu zastávku v boxoch. Z popredných jazdcov zastavil ako prvý Antonelli. Taliansky mladík mal stratu dvoch sekúnd na Verstappena, ale mal smolu. Do boxov totiž prišiel aj Carlos Sainz a mechanici Mercedesu svojho jazdca museli zdržať, aby sa nedopustili nebezpečného vypustenia z boxov. Max zastavil hneď v nasledujúcom kole a s prehľadom si podržal tretie miesto.

V 29. kole prišiel ďalší zvrat. Zo zadnej časti monopostu Olivera Bearmana vyprskol biely dym a jeho Haas sa zastavil. Riaditeľstvo pretekov aktivovalo virtuálny safety car a to bola príležitosť pre jazdcov, ktorí neboli v boxoch. Patrili k nim Lewis Hamilton, piloti McLarenu, George Russell a sčasti stihol „pit stop zadarmo“ aj Charles Leclerc.

Radoval sa hlavne Russell, ktorý sa týmto dostal cez Verstappena na tretie miesto. Na VSC doplatili aj piloti Williamsu, ktorí sa však rýchlo vrátili na koňa. Krátko po reštarte Alex Albon predbehol Kimiho Antonelliho a Carlos Sainz sa dostal cez svojho bývalého tímového kolegu Charlesa Leclerca.

Ďalší VSC prišiel v 33. kole, keď to odstavil Gabriel Bortoleto, ktorý sa už predtým sťažoval, že sa mu „rozpadáva motor“. V tej chvíli sa rozpadol definitívne, čo si vynútilo ďalšiu neutralizáciu pretekov. Carlos Sainz reštart nezvládol a dovolil obom pilotom Ferrari, ktorí boli tesne za ním, aby sa naňho zavesili v nájazde do sedemnástej zákruty. Leclerc zaútočil na vnútornú stranu do prvej zákruty a vyviezol Sainza tak hlboko, že umožnil Hamiltonovi, aby sa takisto dostal pred pilota Williamsu.

V závere ovládli prenos Ferrari

Bola to však len drobná útecha pre Ferrari, ktoré sa týmto dostalo iba na siedme a ôsme miesto, čo nie je pre tento tím žiadny jackpot. Súboj však pokračoval a Lewis na stredne tvrdých pneumatikách mal chuť na Charlesa na hardoch pred sebou. Hamilton sa zakrátko dožadoval tímovej réžie. Žiadosť bola najprv zamietnutá, ale napokon prišiel pokyn pre výmenu pozícií.

Nedá sa povedať, že by Hamilton následne utiekol Leclercovi. Charles sa podržal za ním, po pár kolách sa vrátil do DRS dosahu za tímovým kolegom a začal sa dožadovať opätovnej výmeny. V tej chvíli spomalil aj postup Ferrari na Kimiho Antonelliho na šiestom a Alexa Albona na piatom mieste.

Rozdiely sa znižovali aj na čele. Norris sťahoval pôvodne deväťsekundovú stratu na Piastriho a Verstappen sa zo všetkých síl snažil priblížiť k Russellovi. Efekt tzv. špinavého vzduchu a výhoda jazdy v čistom vzduchu však útočiacich pilotov značne znevýhodňovali. V 53. kole z celkových 57 sa vo Ferrari konečne rozhodli, že je čas na opätovnú výmenu pozícií. Bolo však už pomerne neskoro. Leclerc dostal päť kôl, aby stiahol trojsekundovú stratu na Antonelliho a ešte sa ho pokúsil predbehnúť. Ferrari pritom objektívne nemalo oveľa lepšie tempo než Mercedes.

Ako sa dalo predpokladať, ani Norris, ani Verstappen, ani Ferrari sa nikam neposunuli. Všetci menovaní sa snažili, ale ich stroje nemali dostatočnú výkonnostnú prevahu, aby sa posunuli dopredu.

Preteky tak po krásnom výkone vyhral po štarte zo štvrtého miesta Oscar Piastri. Austrálsky pretekár využil incident medzi Norrisom a Verstappenom na štarte, potom Maxa sám rozhodným útokom prekonal po niekoľkých kolách tvrdých útokov. Lando Norris sa musel zmieriť s druhým miestom a opäť bude spytovať svedomie. Tieto preteky mohol pokojne vyhrať, keby to znovu nezmyselne neskúšal na Verstappena z vonkajšej strany. Naozaj, Lando, kedy sa poučíš?

Tretie miesto obsadil George Russell, ktorý najviac zarobil na virtuálnom safety care. Štvrtý skončil Verstappen a piaty Alex Albon. Jeho Williams bol v druhej polovici pretekov určite rýchlejší než šiesty v cieli Kimi Antonelli. Piloti Ferrari v poradí Leclerc – Hamilton obsadili siedme a ôsme miesto. Výkon ich auta i tímová réžia napísali v týchto pretekoch samostatnú kapitolu. Bodovanú desiatku uzavreli Carlos Sainz a Júki Cunoda. Japonský pretekár mal päťsekundový trest za prekročenie rýchlosti v boxoch a po jeho započítaní skončil desiaty s náskokom 0,168 sekundy na Isacka Hadjara.

Budúci víkendy si od F1 oddýchneme a potom nás čaká štart európskej časti sezóny divokou trojičkou – v priebehu troch týždňov budeme jazdiť v Imole, Monaku a Barcelone.

Preteky - VC Miami 2025

logo McLaren
Lando Norris
logo McLaren
Oscar Piastri
logo Mercedes
George Russell
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Oscar Piastri
McLaren574.1:29,88225
2.
Lando Norris
McLaren+4,630572.1:29,74618
3.
George Russell
Mercedes+37,644575.1:30,31815
4.
Max Verstappen
Red Bull+39,956571.1:30,46612
5.
Alex Albon
Williams+48,067577.1:30,48210
6.
Kimi Antonelli
Mercedes+55,502573.1:30,7958
7.
Charles Leclerc
Ferrari+57,036578.1:30,4616
8.
Lewis Hamilton
Ferrari+60,1865712.1:30,5624
9.
Carlos Sainz
Williams+60,577576.1:30,7032
10.
Júki Cunoda
Red Bull+1:14,4345710.1:30,9641
11.
Isack Hadjar
Racing Bulls+1:14,6025711.1:30,971
12.
Esteban Ocon
Haas+1:22,006579.1:31,122
13.
Pierre Gasly
Alpine+1:30,4455720.1:31,159
14.
Nico Hülkenberg
Stake+1 kolo5716.1:31,015
15.
Fernando Alonso
Aston Martin+1 kolo5717.1:31,287
16.
Lance Stroll
Aston Martin+1 kolo5718.1:31,769
-
Liam Lawson
Racing Bullsnedokončil3915.1:31,770
-
Gabriel Bortoleto
Stakenedokončil3513.1:32,328
-
Oliver Bearman
Haasnedokončil2619.1:32,680
-
Jack Doohan
Alpinenedokončil314.-

Súvisiace články

Diskusia