Kauza pneumatík McLarenu: FIA neodhalila žiadne porušenie pravidiel

Insideri z padoku nás po pretekoch v Miami informovali o tom, že technici Medzinárodnej automobilovej federácie podrobne skúmali monopost McLarenu. Previerky mali súvisieť s podozreniami konkurencie z toho, že papájový tím robí pri chladení pneumatík niečo nekalé. Záver skúmania je o poznanie menej dramatický ako celá kauza. FIA neodhalila žiadne porušenie pravidiel.
Celý padok dumá nad tým, ako sa McLarenu darí v pretekoch neprehrievať pneumatiky a predlžovať ich životnosť. Počuli sme už mnoho teórií, pričom jedna z nich má už viac ako pol roka; Red Bull vlani podozrieval britský tím z toho, že pneumatiky plní vodou.
Zak Brown si preto z Red Bullu vystrelil počas piatkového programu v Miami, keď pil vodu z fľaše s nápisom “voda do pneumatík”. Generálny riaditeľ McLarenu tým akoby naznačoval, že nás čaká druhé kolo podozrení a vyšetrovania.
Tentoraz však niektorí súperi podozrievavo hľadeli na samotné kolesá McLarenu, brzdový bubon a brzdové kanáliky. Kamery s termovíziou mali odhaliť zvláštne chladné oblasti na krytoch kolies, ktoré majú pomáhať s chladením samotných pneumatík. Čo je však za tým, že sa žiadnemu z ostatných deviatich tímov nepodarilo vymyslieť rovnaký systém?
Nech je to, čo chce, pravidlá to neporušuje. Vyplýva to zo správy technického delegáta FIA Joa Bauera, ktorý informuje o tom, že po pretekoch v Miami bol z prvej desiatky náhodne vybraný monopost Oscara Piastriho na hĺbkové kontroly.
Ani tentoraz sa nekontroloval celý monopost, ale zhodou okolností práve tie komponenty, ktoré konkurenciu zaujímali najviac. Vo všetkých štyroch rohoch auta bolo skontrolované dodržiavanie článku 3.13, ktorý presne špecifikuje mantinely, v ktorých sa môžu konštruktéri pohybovať pri navrhovaní konštrukcie kolesa, brzdových bubnov, vnútorných chladiacich kanálikov, deflektorov či krytu kolesa.
Okrem toho technici preverili aj to, či monopost spĺňa článok 11.5, ktorý pozostáva z jedinej vety: “Chladenie bŕzd kvapalinou je zakázané.” Fyzické kontroly teda vylúčili, že by sa v systéme bŕzd nachádzala kvapalina, resp. voda, ktorá by teoreticky mohla znižovať teplotu ráfikov a tým pádom aj pneumatík.
V Miami FIA nekontrolovala len auto Oscara Piastriho, ale aj Charlesa Leclerca. Monačanov monopost sa podrobil fyzickej kontrole volantu, spojky a elektroniky.
Technický delegát konštatuje, že všetky skontrolované komponenty vyhovujú platným technickým pravidlám.