logo F1online.skF1online.sk

Verstappen blokoval Strolla a nedodržal deltu v prípravnom kole, ale trestom sa vyhol

Lance Stroll a Max Verstappen
© Screenshot/FOM
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 15:24

Keď legenda o údajnom nadržiavaní britským jazdcom a prísnejšom trestaní Maxa Verstappena dostane facku. Holandský šampión po pretekoch v Saudskej Arábii poriadne penil, keď dostal trest za skrátenie šikany a udržanie prvého miesta pred Oscarom Piastrim. Jeho fanúšikom a internetovo zraniteľnejším občanom to dalo muníciu, aby na sociálnych sieťach opäť prejavili vlastnú neobjektívnosť, z ktorej tak radi obviňujú FIA. Faktom však je, že Verstappenovi prešli v Miami dve pomerne blatantné priestupky proti pravidlám.

Prečo nebol Max Verstappen potrestaný za blokovanie Lanca Strolla? Takých incidentov sme v poslednom období videli nespočetné množstvo a takmer bez výnimky sa trestali. Naposledy sme to videli v prípade Carlosa Sainza, ktorý v japonskej kvalifikácii blokoval v prvej zákrute Lewisa Hamiltona. Španielsky pretekár sa nachádzal v brzdnej zóne medzi prvou a druhou zákrutou – na jednom z najrýchlejších častí okruhu. Nikoho teda príliš neprekvapilo, keď španielskemu pretekárovi naparili trest straty troch miest na štarte.

Keď sa však Verstappen pohyboval v brzdnej zóne na jednom z najrýchlejších miest na trati v Miami, nikoho to príliš nerozčarovalo. Zvláštne nie je len to, že neprišiel trest, ale nedočkali sme sa ani vyšetrovania. Nie je jasné, ako je to možné. Riaditeľ pretekov nezareagoval a vec neposunul komisárom, mlčali aj novinári po skončení šprintovej kvalifikácie a v podstate nikto sa na incident nepýtal.

Trestu sa dožadoval v podstate iba Stroll, ktorého Max mohol pripraviť o postup do SQ2. „Verstappen bol v poslednej zákrute celkom na prostriedku trate. Preto sme museli brzdiť na vnútrajšku trate a stratili sme tam tri alebo štyri desatiny sekundy. Uvidíme, čo sa stane,“ povedal kanadský pretekár.

„Toto vás skrátka oberá o čas na kolo. Desatiny sekundy vyhadzujete von oknom. Dúfam, že to budú vyšetrovať, pretože ak toto môžeme robiť všetci, že budeme jazdiť na ideálnej stope, tak to nebude vôbec zábavné pre chlapcov v ostrých kolách. Uvidíme však, čo sa stane,“ dodal Stroll.

Verstappen ku komisárom napokon zamieril, ale dôvodom bol celkom iný incident. V prípravnom kole v SQ2 totiž nedodržal maximálny požadovaný čas v prípravnom kole, ktorý riaditeľ pretekov v inštrukciách pred štartom podujatia požaduje od jazdcov. Nebol jediný, spolu s ním sa priestupku proti pravidlám dopustili Russell, Lawson, Albon, Sainz a Bortoleto.

Aj v tomto prípade boli komisári zhovievaví, čo im nebudeme vyčítať, keďže prehnané tresty za takýto incident nie sú namieste. Na druhej strane, pomalšie prípravné kolo vám môže poskytnúť výhodu pri príprave pneumatík. Okrem toho, Verstappen sa chyby nedopustil pre to, že by uhýbal súperom v rýchlom kole, čas nedodržal pre chybu tímu.

„Tím počas vypočúvania uviedol, že v dôsledku chybného naprogramovania sa na displeji zobrazovala delta s odchýlkou šesť sekúnd a preto sa pilot riadil deltou, ktorá bola konštantne o šesť sekúnd pozadu za minimálnym požadovaným časom. Tím problém identifikoval a okamžite jazdcovi nariadil, aby upravil svoju rýchlosť a bol minimálne šesť sekúnd pod časom zobrazeným na displeji, čo v nasledujúcich kolách aj dôsledne dodržiaval. Toto potvrdila aj telemetria,“ stojí v rozhodnutí komisárov.

„Komisári uznávajú, že aj keď došlo k porušeniu pravidiel, jazdec nejazdil ‚zbytočne pomaly‘ vzhľadom na informácie, ktoré mal k dispozícii. Zároveň neprekážal ostatným ani nevytvoril nebezpečnú situáciu. Preto komisári rozhodli, že trest pre jazdca nie je na mieste. Tímu však bolo udelené napomenutie, pretože je zodpovedný za zabezpečenie správneho zobrazovania časových údajov,“ uviedli komisári.

S napomenutím vyviazli všetci piati piloti, ktorí sa v priebehu kvalifikácie dopustili tohto priestupku.

Súvisiace články

Diskusia