Bude to brutálne. Horner opäť varoval pred novou generáciou motorov

Mali by sme mať obavy z novej generácie pohonných jednotiek, ktoré sa na nás chystajú v roku 2026? Niektorí prichádzajú s katastrofickými scenármi, podľa ďalších je to len zbytočné maľovanie čerta na stenu. Jeden z najväčších „antikristov“ je určite Christian Horner. Ten sa opäť ozval a varuje, že v roku 2026 nás čaká nemilý pohľad.
Šéf Red Bullu podľa mnohých jeho kritikov len zastiera problémy na vlastnom motorovom oddelení a neschopnosť spoločnosti postaviť vlastnú pohonnú jednotku podľa nových špecifikácií, iní však za jeho varovaniami vidia skutočné obavy. Faktom však zostáva, že tieto dve možnosti sa navzájom nevylučujú.
Či už sú za tým obavy tímu, alebo skutočné obavy, Horner v Miami opäť otvoril tému novej generácie pohonných jednotiek. „Prebieha debata o podobe budúcich motorov F1, ale tá je vzdialená dva, tri alebo štyri roky; zároveň je tu otázka doladenia súčasných pravidiel, ktorú už FIA položila na stôl,“ povedal šéf Red Bullu pre televíziu Sky.
„Myslím si, že sa poriadne pozreli na tieto predpisy a vidia, že v budúcej sezóne nás môže čakať obrovské množstvo plachtenia v nájazdoch do zákrut. Jazdcov to bude privádzať do šialenstva. Okrem toho, DRS bude otvorené po celú dobu, takže neuvidíte predbiehanie ako obvykle,“ uviedol Horner.
Možno to bude znieť neuveriteľne, ale kompletné technické predpisy pre rok 2026 nie sú hotové. Tímy a riadiaci orgán ich naďalej dolaďujú a niekoľko otázok zostáva otvorených. „Teraz je na stole návrh, podľa ktorého by sa všetky technické špecifikácie ponechali nezmenené, ale znížila by sa energetická kapacita batérie v pretekoch, čím by prakticky došlo k zavedeniu systému push-to-pass,“ vysvetlil Horner.
„Dáva to zmysel a myslím si, že v širšom kontexte F1 to určite stojí za zváženie. Neznamená to zmenu špecifikácií a nemení sa maximálny výkon týchto motorov. Ide len o to, kedy sa energia bude využívať,“ uviedol šéf Red Bullu.
Horner vyzýva na zváženie „záujmov športu“
Christian sa opäť prihovoril svojim kolegom šéfom tímov, ktorí podľa jeho názoru až príliš dbajú na svoju konkurenčnú výhodu a zahrávajú sa s budúcnosťou i popularitou samotnej Formuly 1. Podľa slov Hornera vyžaduje schválenie posledného návrhu kvalifikovanú väčšinu hlasov súčasných dodávateľov. Hlas Red Bullu vraj dostane a teraz sú na rade ostatní.
Opäť je však na stole otázka, či vyrovnanie výkonu všetkých batérií a používanie maximálneho výkonu len po veľmi obmedzenú dobu nehrá len do karát tímu, ktorý nemá skúsenosti ani zdroje na vývoj takejto technológie – napríklad výrobcovi energetických nápojov. „Potrebujete kvalifikovanú väčšinu a myslím si, že niekedy sa musíte pozrieť na záujem športu,“ myslí si Horner.
„Všetci veríme, že budúci rok budeme mať dobré pohonné jednotky. Chceme sa len vyhnúť tomu, aby sme už v kvalifikácii na niektorých veľkých cenách videli jazdcov, ako skladajú nohu z plynu a brzdia motorom. Ak by k tomu do určitej miery dochádzalo aj v pretekoch, najmä na niektorých okruhoch, bolo by to veľmi zlé. Rozhodne si myslím, že to stojí za zváženie,“ nástojí Horner.
„Bez DRS, s veľmi nízkym odporom vzduchu a s dobíjaním bateriek na rovinkách, bolo by naozaj také zlé, keby sme mali systém push-to-pass? Dnes sú preteky veľmi vyrovnané, takže bude brutálne, ak jazdci budú musieť púšťať nohu z plynu na rovinkách a šetriť energiu,“ dodal šéf Red Bullu.