Dôjde k zníženiu výkonu elektrickej časti motora? To je vtip, reaguje nahnevaný Wolff

Aj keď sa na poslednom zasadnutí Komisie F1 nepodarilo presadiť skrátenie budúceho motorového cyklu pravidiel, jeho nahradenie alebo predĺženie toho súčasného, istých zmien by sme sa pred ďalšou sezónou predsa len mohli dočkať. Red Bull ich podporuje, ale ostro proti nim vystúpil Toto Wolff.
Formula 1 si dala za cieľ stvoriť pohonné jednotky, ktorých elektrická časť bude tvoriť približne polovicu celkového výkonu. V padoku však stále cítiť obavy, že efjednotka sa tým skôr strápni; aby monoposty dokázali dobiť obrovské batérie, vraj im nebude stačiť len rekuperácia s pomocou MGU-K. Na konci roviniek údajne uvidíme skoré uberanie plynu či priame dobíjanie batérií zo spaľovacieho motora, ktorý by teoreticky mohol “zaberať” aj v zákrutách.
Bez toho, aby FIA musela výrazne prekopávať pravidlá pre budúci rok, však existuje pár opatrení, ktoré by tieto obavy mohli rýchlo zažehnať. Jedným z nich je priškrtenie maximálneho výkonu elektrickej časti, vďaka čomu sa nebude treba báť príliš skorého vyčerpania batérie.
Jeden z odvážnejších návrhov hovorí o tom, že namiesto 470 konských síl by elektrická časť mala mať povolený maximálny výkon len približne 270 koní. Ďalší z návrhov hovorí o tom, že podobné priškrtenie výkonu by sa mohlo týkať len okruhov s vysokými nárokmi na pohonnú jednotku, napríklad v Monze, Las Vegas, Baku alebo v Džidde.
Vedenie Red Bullu je za upravenie parametrov nových pohonných jednotiek. “Už pred dvomi rokmi sme žiadali, aby sme sa na to pozreli. Nie je to však téma, na ktorú by sme tento týždeň nejako tlačili,” ubezpečil Horner, že tento návrh nebol “z hlavy” vedenia Red Bullu.
“FIA si spravila svoj vlastný výskum. Myslím si, že sa zúfalo chce vyhnúť tomu, že v samotnej veľkej cene budeme na rovinkách uberať plyn a plachtiť, čo nebude dobrý obraz pre tento šport a pre jazdcov to bude strašne frustrujúce,” upozorňuje na úskalia nových pravidiel. “Nie je to vec, za ktorú by sme lobovali alebo o ňu žiadali, ale ak to robia pre dobro športu, tak to treba podporiť.”
Vo Formule 1 sme zvyknutí na to, že “dobrom športu” sa oháňajú tie tímy, ktorým navrhované opatrenie pomôže, a na druhú stranu barikády sa zas stavajú tí, ktorým by mohlo uškodiť. Ak je pravda, že pohonná jednotka Mercedesu má byť najvýkonnejšia zo všetkých, tak sa nemôžeme čudovať, že Toto Wolff ohrnul nos.
“Keď som čítal program zasadnutia Komisie F1, bolo to takmer také podarené, ako čítať niektoré komentáre na Twittri s vyjadreniami k americkej politike,” vyhlásil nahnevaný Toto Wolff. “Ja naozaj chcem chrániť sám seba a nekomentovať to, ale toto je vtip. Pred týždňom sme mali stretnutie o motoroch a potom sa na pretras opäť dostanú takéto veci.”
McLaren bude aj v budúcej sezóne zákazníkom Mercedesu, a tak je v jeho záujme byť na dodávateľovej strane, ale podľa šéfa tímu Andreu Stellu treba prijať také rozhodnutie, ktoré najviac prospeje Formule 1. Zdá sa, že papájoví sú všetkým možnostiam otvorení.
“Veľmi jasne chcem povedať, že zodpovednosťou všetkých akcionárov je zabezpečiť, že pravidlá pre rok 2026 budú úspešné. Nemá zmysel, aby tímy medzi sebou súperili, ak šport nebude dobrý,” upozorňuje Andrea Stella. “Rozhovory by mali zostať otvorené. Napríklad by sme sa mali zahĺbiť do detailov ohľadom predbiehania, využívania výkonu, čerpania energie a všetkého, čo rozhoduje o kvalite produktu, a tým pádom o šou a zdraví tohto biznisu.”
“Mali by sme sa na to pozrieť a netvrdiť, že všetko je zmrazené. Ak vidíme, že niektoré veci by ešte mali zostať otvorené, myslím si, že by sme k tomu mali pristúpiť s otvorenou mysľou a pracovať na tom,” doplnil 54-ročný Talian.
K tejto téme sa vyjadril aj šéf Aston Martinu Andy Cowell, ktorý spravil z motorového programu Mercedesu jednotku v štartovom poli. “Džidda je príkladom dlhého okruhu, na ktorom môžete využiť presne určené množstvo energie, takže rekuperácia je iná ako na krátkych tratiach. Toto je vlastnosť hybridného systému.”
“Bude to iné,” predpovedá. “Je to zlé? Tým si nie som istý. Všetci však budeme na tom rovnako, nie? Kľúčové je, aby pre každého platili rovnaké technické pravidlá.”