logo F1online.skF1online.sk

Piastri využil chybu Verstappena na štarte a po víťazstve v Džidde je novým lídrom šampionátu

Oscar Piastri
© McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala20. 4. 2025

Austrálsky pretekár Oscar Piastri sa stal prvým lídrom celkového hodnotenia majstrovstiev sveta F1 zo svojej krajiny od roku 2010, keď to dokázal jeho manažér Mark Webber. Rozhodol o tom jeho bezchybný výkon a víťazstvo na Veľkej cene Saudskej Arábie.

O výsledku pretekov v podstate rozhodol štart. Oscar Piastri mal výborný odpich a v priebehu krátkeho nájazdu do prvej zákruty sa dokázal dostať na úroveň Maxa Verstappena, ktorý si skrátil druhú zákrutu a podržal si vedenie. Akékoľvek rozhodovanie o tom, či porušil pravidlá, prerušila nehoda hlbšie v poli. V tretej zákrute sa stretli Júki Cunoda a Pierre Gasly, došlo ku kontaktu a obaja sa zastavili v protiľahlej stene, kde v sobotu skončila kvalifikácia pre Landa Norrisa.

Na trať vyšiel safety car a začala prestrelka medzi Red Bullom a McLarenom o to, kto bol v prvej a druhej zákrute v práve. Verstappen s Red Bullom odmietli ustúpiť a prenechali záležitosť komisárom. Holandský pretekár sa rozhodol, že bude lepšie si ponechať pozíciu na trati a radšej si neskôr odpykať trest počas zastávok v boxoch. Pri reštarte tak viedol pilot Red Bullu pred Piastrim, Russellom, Leclercom, Antonellim a Hamiltonom.

Hneď po odchode safety caru komisári udelili Verstappenovi päťsekundovú penalizáciu. Max však vynikajúco reštartoval a pokúšal sa o únik. V úvodných kolách sa nám o akciu staral hlavne Lando Norris, ktorý po nehode Cunodu a Gaslyho poskočil na ôsme miesto a v 7. kole preskočil aj Carlosa Sainza a dostal sa na siedmu priečku. Pilot McLarenu pritom zvolil alternatívnu stratégiu a štart na tvrdých pneumatikách, kým všetci na čele mali stredne tvrdé.

Na konci 9. kola sa Piastri dostal do DRS za Verstappenom, ale na útok to ešte hodnú chvíľu nevyzeralo. Max sa v tejto chvíli sústredil hlavne na zvýšenie náskoku na tretieho Russella. Strata päť sekúnd v boxoch znamenala, že môže spadnúť za pilota Mercedesu, preto na to musel tlačiť a zvýšiť náskok.

V 13. kole sa dal do pohybu Lando Norris. Pilot McLarenu v poslednej zákrute prekonal Lewisa Hamiltona, ale ten si pochystal výjazd a s pomocou DRS sa v prvej zákrute vrátil na šieste miesto. Zdalo sa však, že je len otázkou času, kým Lando získa ono šieste miesto. V nasledujúcom kole sa situácia zopakovala ako cez kopirák. Norris sa v poslednej zákrute dostal dopredu, ale Hamilton mu to v prvej zákrute vrátil.

Do tretice to už Lando konečne pochopil, v poslednej zákrute sa už nenechal nachytať a počkal s útokom do prvej zákruty. Stratil síce nemálo času a dve kolá, ale manéver v 15. kole konečne doručil.

Začínajú zastávky v boxoch

V 19. kole sa Norris zaradil za piateho Antonelliho a v tomto prípade doručil predbiehací manéver na prvý pokus do prvej zákruty a bez straty ďalšieho času. V tej dobe sa už kuli plány na zastávky v boxoch. Ako prvý „stlačili kohútik“ McLaren s Oscarom Piastrim a Mercedes s Kimim Antonellim na konci 19. kola.

V ďalšom kole ich nasledoval do boxov Russell, kým Ferrari a Red Bull vyčkávali. Piastri sa medzitým trochu zdržal za Lewisom Hamiltonom, ale nemusel sa obávať. Verstappen zamieril k mechanikom na konci 21. kola, o dve kolá neskôr než Oscar, a na trať sa po odpykaní trestu vrátil za Piastrim, ale pred Russellom.

Na konci 23. kola prišiel do boxov Hamilton, ktorý mal trochu osamotené preteky, kým jeho tímový kolega Charles Leclerc pokračoval na čele, snažil sa natiahnuť prvý stint a tak trochu vzýval zázrak. Ferrari sa pohybovalo v území nikoho a nemalo čo stratiť.

Virtuálnym lídrom však bol Piastri, ktorý po prezutí pneumatík nasadil bleskové tempo, na ktoré Verstappen nemal odpoveď. Leclerc pokračoval na stredne tvrdých pneumatikách až na koniec 29. kola, mechanici Ferrari ho následne „obslúžili“ za neuveriteľné rovné dve sekundy a poslali ho späť na trať. Charles sa vrátil na okruh so stratou 3,6 sekundy na Russella a mal o deväť kôl čerstvejšie pneumatiky, aby sa pokúsil aspoň o niečo.

Leclerc sa vrhá do útoku

Zrodila sa zaujímavá strategická bitka. Verstappen, Russell a Hamilton sa po prezutí sťažovali na tvrdé pneumatiky, ale Leclerc okamžite po návrate z boxov zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov. Charles sťahoval Georgea po desatinách, ale problémom bol špinavý vzduch. Keď stiahol stratu pod dve sekundy, jeho progres sa spomalil.

V 37. kole sa Monačan napokon dostal do DRS dosahu za Russellom a nachystal si to na útok do prvej zákruty. Charles musel byť so svojou prácou, stratégiou a fantastickou prácou mechanikov nadmieru spokojný a v podstate na prvý pokus sa úspešne prehnal cez pilota Mercedesu.

Leclerc sa tým dostal na tretie miesto a mal to vo svojich rukách. Verstappen mal pred ním vyše sedemsekundový náskok a na útok naňho asi nemohol pomýšľať. Bol však v dobrej pozícii v súboji na diaľku s Landom Norrisom, ktorý sa v čase jeho manévra na Russella nachádzal na piatom mieste a mal obuté čerstvé stredne tvrdé pneumatiky.

Norris predbehol Russella v 41. kole, teda desať kôl pred koncom, ale v tej chvíli sa ozval aj riaditeľ pretekov Rui Marques, ktorého ľudia si všimli, že pilot Mercedesu bol na výjazde z boxov veľmi blízko bielej čiary a potenciálne možno aj za ňou. Na Landovu veľkú úľavu však prišiel omilosťujúci rozsudok.

Norris sa tak v posledných kolách mohol sústrediť na útok na Leclerca. V samom závere sa nám ozval aj Lewis Hamilton, ktorý konečne dostal svoje hardy do poriadneho okna a začal sa doťahovať na Kimiho Antonelliho.

V záverečných kolách sme tak sledovali len prestrelku o tretie miesto medzi Leclercom a Norrisom a o šieste medzi Antonellim a Hamiltonom. Na čele sa nám žiadne veľké zmeny neudiali. Oscar Piastri manažoval tempo a udržiaval zdravý náskok pred druhým Verstappenom, ktorý dnes možno mohol vyhrať, nebyť zbabraného štartu.

Tretie miesto si odniesol jeden z hrdinov dňa Charles Leclerc, ktorého Ferrari sme neočakávali v cieli na pódiu ani päť sekúnd za druhým Verstappenom. Scuderia zvolila netradičnú stratégiu, mala skvelý pit stop a tentoraz sa im ich neortodoxný prístup vyplatil.

Štvrté miesto obsadil Lando Norris, ktorý bude opäť sklamaný. Po chybe v kvalifikácii si odnáša len 12 bodov a stráca prvú pozíciu v šampionáte. Na piatom a šiestom mieste sa umiestnili piloti Mercedesu, ktorí si počínali oveľa horšie, ako sme očakávali. Piaty Russell sa v závere trápil a obával sa o pneumatiky a jeho Mercedes sme v cieli rozhodne neočakávali 27 sekúnd za víťazom a 19 sekúnd za Ferrari.

Siedme miesto obsadil Lewis Hamilton, ktorý pri pohľade na výsledok tímového kolegu taktiež nemôže byť spokojný. Najlepšiu desiatku doplnili ôsmy Carlos Sainz, deviaty Alex Albon a desiaty Isack Hadjar – všetci traja môžu byť spokojní so svojimi výkonmi i bodovými ziskami pre svoje tímy.

Budúci víkend si od Formuly 1 oddýchneme a o dva týždne nás čaká Veľká cena Miami.

Preteky - VC Saudskej Arábie 2025

logo Red Bull
Max Verstappen
logo McLaren
Oscar Piastri
logo Ferrari
Charles Leclerc
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Oscar Piastri
McLaren1:21:06,758502.1:32,22825
2.
Max Verstappen
Red Bull+2,843501.1:32,28018
3.
Charles Leclerc
Ferrari+8,104504.1:32,19215
4.
Lando Norris
McLaren+9,1965010.1:31,77812
5.
George Russell
Mercedes+27,236503.1:32,89310
6.
Kimi Antonelli
Mercedes+34,688505.1:32,3968
7.
Lewis Hamilton
Ferrari+39,073507.1:32,6006
8.
Carlos Sainz
Williams+1:04,630506.1:32,4664
9.
Alex Albon
Williams+1:06,5155011.1:33,4772
10.
Isack Hadjar
Racing Bulls+1:07,0915014.1:33,2571
11.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:15,9175013.1:33,009
12.
Liam Lawson
Racing Bulls+1:18,4515012.1:32,998
13.
Oliver Bearman
Haas+1:19,1945015.1:33,238
14.
Esteban Ocon
Haas+1:39,7235019.1:34,309
15.
Nico Hülkenberg
Stake+1 kolo4918.1:33,446
16.
Lance Stroll
Aston Martin+1 kolo4916.1:32,745
17.
Jack Doohan
Alpine+1 kolo4917.1:33,150
18.
Gabriel Bortoleto
Stake+1 kolo4920.1:34,447
-
Júki Cunoda
Red Bullnedokončil08.-
-
Pierre Gasly
Alpinenedokončil09.-

Súvisiace články

Diskusia