logo F1online.skF1online.sk

Cez Eau Rouge na plný plyn? Kovalainen stávku s Hamiltonom prehral

Heikki Kovalainen pred Lewisom Hamiltonom, MP4-23, 2008
© Twitter/F1
Milan Kubala
Milan Kubala7. 6. 2020

Rútiť sa cez Eau Rouge na plný plyn kedysi nebolo také jednoduché ako v prípade dnešných áut, pri ktorých to podľa Verstappena “ide aj so zavretými očami”. Práve náročnosť prejazdu legendárnou zákrutou Hamiltonovi vnukla myšlienku uzavrieť stávku s jeho niekdajším kolegom Heikkim Kovalainenom. Podľa Fína sa vtedy ukázala Hamiltonova trieda a bojovnosť.

Heikki Kovalainen začal jazdiť po boku Lewisa Hamiltona v roku 2008 a výrazne prispel k upokojeniu turbulentnej atmosféry, ktorú v McLarene vytvorili Fernando Alonso a Lewis Hamilton. Fínova misia bol sčasti úspešná; pohoda v tíme dovolila Hamiltonovi siahnuť na titul, no Kovalainenove slabšie výkony dopomohli Ferrari k zisku toho konštruktérskeho.

Hamilton mal v tímovom zápolení jednu veľkú výhodu: vždy si veril. Najlepším príkladom toho má byť Veľká cena Belgicka 2009. “Boli sme v Spa a akurát sa mal začať prvý tréning,” spomína v podcaste Beyond the Grid Heikki Kovalainen. “Lewis prišiel za mnou a hovorí: ‘Nechceš sa staviť o to, kto prejde cez Eau Rouge rýchlejšie hneď vo výjazdovom kole?'”

“V tých časoch nebolo také jednoduché tadiaľ v piatok ráno prejsť na plný plyn,” pripomenul účastník viac ako stovky veľkých cien, počas ktorých si pripísal jednu výhru. Kovalainen na stávku pristúpil, hoci nečakal, že ju vyhrá.

“On vyrazil, pravá noha poriadne natiahnutá a už v prvom kole si to rezal naplno. Ja som trošičku ubral nohu z plynu a prehral som. Tam však ukázal svoju triedu. Ja som v kostiach cítil, že sú to z mojej strany prehraté peniaze. Nikdy som nemal šancu túto stávku vyhrať. Mal neuveriteľného bojovného ducha,” uznanlivo sa vyjadril Kovalainen.

Ak Kovalainen nebol jednoznačnou tímovou dvojkou už na začiatku sezóny 2008, tak v jej priebehu sa všetkým istotne vyjasnilo. Zatiaľ čo Hamilton získal majstrovský titul, fínsky pretekár výrazne zaostal a v Pohári jazdcov obsadil len siedmu priečku. V roku 2009 sa to s ním ťahalo veľmi podobne.

“Proste bol vždy o taký malý kúsok rýchlejší, zatiaľ čo ja som musel v každej časti víkendu ísť až za hranice svojich síl,” vysvetľuje stratu na Hamiltona Kovalainen. “Začalo sa to hneď na predsezónnych testoch. Musel som sa prekonávať, aby som ho dorovnal alebo bol lepší, priemerné kolo nestačilo. Vyčerpalo ma to.”

Vyhorený Fín stratil dych. “V druhej polovici sezóny 2009 som jazdil pod svoje možnosti. Namiesto toho, aby som sa koncentroval na moje preteky a výsledky, tak som sa snažil Lewisovi priblížiť a zachádzal som s autom priďaleko. Frustrovalo ma to a rozdiel medzi nami sa zväčšoval. Dopustil som sa aj nejakých chýb. Myslím si, že sa to stalo práve kvôli tomu môjmu neustálemu prekonávaniu sa. Ak k veciam pristupujete takto, raz do tej bariéry narazíte.”

“Myslím si, že za to mohla jeho rýchlosť, konzistentne bol o kúsok rýchlejší. Nemám problém to priznať,” dopĺňa Kovalainen. “Je jedným z najlepších, ak nie rovno najlepší pilot a som rád, že som sa s ním mohol zmerať, aj keď to bolo pre moju kariéru rozhodujúce. Bol som rozbehnutý, ale s Lewisom na druhej strane garáže som to nevedel udržať.”

Súvisiace články

Diskusia