logo F1online.skF1online.sk

Automobilka Aston Martin sa topí v problémoch a predáva svoj podiel v pretekárskom tíme

Aston Martin, ilustračné
© Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 01:10

Ani pod vedením nových investorov sa automobilka Aston Martin nevyhrabala z problémov. Britský výrobca bojuje za vlastnú spásu dlhé roky a teraz sa na ňu chystajú aj americké clá. Malí výrobcovia budú mať s podobnými krokmi politikov vždy problémy a firma z Gaydonu teraz pristúpila k ďalšiemu rozhodnutiu v snahe pomôcť svojej neľahkej ekonomickej situácii.

Aston Martin vznikol ešte v roku 1913 a len ťažko budete hľadať značku s bohatšou a pestrejšou minulosťou. Svet automobilizmu si bez nej jednoducho nevieme predstaviť. Problém je, že automobilku dlhodobo prenasledujú finančné problémy. V roku 2018 sa prihlásila na londýnskej burze – vzhľadom na minulosť Aston Martinu to bol bezprecedentný krok – a v januári 2020 do nej vstúpil Lawrence Stroll, ktorý so svojím konzorciom vlial do firmy pol miliardy libier (neskôr pripojil ďalšie investície v hodnote ďalších sto miliónov) a nadobudol 16,7-percentný podiel.

Zdalo sa, že budúcnosť značky bude svetlá. Ku konzorciu sa pripojil aj Toto Wolff a ďalší a cena akcií krátko stúpala, kým v priebehu nasledujúcich rokov neprišiel ďalší prepad. V týchto dňoch je hodnota automobilky v podstate na historickom minime.

Aston Martin momentálne čelí poklesu dopytu z Číny a začínajú platiť aj americké clá na dovoz automobilov. Značka prepúšťa zamestnancov, mešká s dodávkami modelov a vlani na jeseň oznámila vydanie ďalších akcií, čo vyvolalo prepad ich cien o tretinu. Za posledný rok spadla cena akcií zo 160 libier na asi 70 – pre porovnanie, na svojom maxime v októbri 2018 mala hodnotu vyše 4000 libier.

Dosť však o číslach a venujme sa posledným novinkám. Automobilka tento týždeň oznámila, že predá svoj menšinový podiel v pretekárskom tíme F1, ktorý nesie jej meno – stajňa, na rozdiel od výrobcu áut, masívne naberá na hodnote.

V rámci tejto transakcie investuje konzorcium Yew Tree vedené Lawrencom Strollom, ktoré už predtým do spoločnosti vložilo 600 miliónov libier, ďalších 52,5 milióna libier nákupom 75 miliónov akcií. Tým zvýši svoj podiel zo súčasných 27,7 percenta na približne 33 percent. Touto investíciou a predajom podielu v pretekárskom tíme za asi 74 miliónov libier by malo do firmy prísť viac ako 125 miliónov libier, ktoré nutne potrebuje.

„Sme odhodlaní dokázať, že naša stratégia prinesie dlhodobý rast,“ uviedol výkonný riaditeľ firmy Adrian Hallmark. „Týmto krokom posilníme našu finančnú bilanciu a táto investícia nám poskytne väčší priestor na podporu budúcej produktovej inovácie a transformačných aktivít, ktoré spoločne urýchlia náš prechod na dlhodobo ziskovú spoločnosť.“

Optimistické slová vyslal pesimistickým investorom a skeptickým burzám aj Lawrence Stroll. „Zostávam pevne presvedčený o strednodobých vyhliadkach spoločnosti, keďže sme ju opätovne etablovali ako jednu z najžiadanejších značiek v segmente ultraluxusných vysokovýkonných automobilov,“ odkázal kanadský miliardár, ktorý zatiaľ vo firme utopil obrovské prostriedky. Tie sa však pri pohľade na ceny akcií ani trochu nezhodnocujú.

„Nasledujúce roky budú rozhodujúce pre naplnenie našej vízie a ambícií. Spoločnosť významne investovala do svojho špičkového portfólia nových modelov a vymenovanie Adriana Hallmarka za výkonného riaditeľa uvoľní ďalší potenciál firmy,“ pokračoval Stroll.

„Navrhovaná investícia je ďalším dôkazom mojej dôvery v túto výnimočnú značku a záväzku zabezpečiť, aby Aston Martin mal čo najsilnejšiu pozíciu na vytváranie dlhodobej hodnoty. Zároveň sa tým podarí znížiť riedenie akcionárskeho kapitálu, čo by malo akcionárov výrazne upokojiť,“ dodal Stroll.

Súvisiace články

Diskusia