logo F1online.skF1online.sk

Cowell nevylúčil Neweyho zapojenie do tohtoročného vývoja

Adrian Newey
© X/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 3. 2025

Nový veterný tunel a nový technický partner Adrian Newey, to sú veľké novinky z tábora Aston Martinu z posledných dvoch týždňov. Aj keď pohľad na aktuálne výkony tímu nie je lichotivý, nemali by sme panikáriť, pretože nová päťročnica Astonu len začala. Nový šéf Andy Cowell ukladá jednotlivé dieliky na svoje miesta a hovorí, že genialita Adriana Neweyho je zatiaľ naplno alokovaná na rok 2026.

Konštrukčné tímy už v súčasnosti naplno pracujú na nových monopostoch. Aj keď nemálo sústredenia investujú aj do uvoľnenia maximálneho potenciálu z aktuálnych áut, ktoré majú za sebou len prvé kilometre, dosť času vo veternom tuneli dostávajú aj staré. Aký program má Adrian Newey?

„Príchod Adriana prináša množstvo skúseností a súťaživé nastavenie. Momentálne sme sa rozhodli, že Adrian bude pracovať na monoposte pre rok 2026,“ vysvetlil šéf Aston Martinu Andy Cowell. „Investuje do tejto práce veľa úsilia.“

„Trávil čas v konštrukčnej kancelárii, analyzoval pravidlá pre rok 2026 a hľadal kompromisy potrebné na vytvorenie rýchleho pretekárskeho monopostu v rámci nových predpisov,“ dodal Cowell.

To však vraj neznamená, že Adrian nebude povolaný do práce na tohtoročnom monoposte. Sám Newey pred sezónou s úsmevom povedal, že Lawrence Stroll bude chcieť, aby sa zapojil aj do tohtoročného vývoja. Aký to však má význam?

Je pomerne známa historka z Adrianových začiatkov v Red Bulle, keď pri pohľade na monopost RB2 z roku 2006 vraj povedal, že chce ukončiť jeho vývoj ešte pred prvými pretekmi sezóny a zabrať si všetok čas vo veternom tuneli na vývoj nového monopostu RB3 na rok 2007, ktorý mal mať premiéru až o dvanásť mesiacov neskôr. Väčšina ľudí preto považuje za zbytočné, aby sa Newey zapájal do tohtoročného vývoja, keďže Aston Martinu nehrozí ani boj o pódiá, nieto ešte víťazstvá alebo tituly.

„Možno keď z úvodných niekoľkých pretekov pochopíme, ako na tom monopost je, aké sú jeho silné a slabé stránky, príde s niekoľkými menšími vylepšeniami pre tohtoročné auto,“ vysvetlil Cowell uvažovanie Aston Martinu.

„Máme nový veterný tunel a v továrni je veľa vybavenia, pričom sa snažíme tieto nástroje vyvíjať a vzájomne ich prepojiť. Zároveň budujeme tím a tímového ducha, aby sme sa všetci sústredili na jediný cieľ – vytvorenie čo najrýchlejšieho pretekárskeho auta,“ dodal šéf Aston Martinu.

Je to tak. K otvoreniu nového veterného tunela v Silverstone malo prísť minulý týždeň. Toto zariadenie predstavuje jeden z kľúčov pre budúce úspechy stajne. Aston Martin tak definitívne opúšťa tunel Mercedesu v Brackley a presúva sa do svojho, ktorý mal byť veľkým lákadlom aj pri rokovaniach s Neweym.

„Išlo o rozsiahly projekt, na ktorom pracovalo veľké množstvo ľudí, takže je skvelé vidieť, že je konečne v prevádzke ako náš vlastný veterný tunel. Disponuje špičkovou technológiou v meracích systémoch aj v modelovaní,“ povedal Cowell.

„Mať všetko na jednom mieste znamená, že aerodynamici už nemusia ani len vyjsť von a obliekať si kabáty. Predtým bolo nutné naložiť model do dodávky, odviezť ho po hrboľatej ceste do Brackley a dúfať, že po príchode bude stále v rovnakom stave,“ pokračoval šéf Aston Martinu.

„Najväčšou výzvou však naďalej zostáva porozumieť tomu, čo sa deje s aerodynamikou na trati v porovnaní so skúškami v tuneli a na CFD. Tieto tri svety, s ktorými aerodynamici neustále zápasia, by nám mal nový tunel pomôcť lepšie poprepájať,“ dodal Cowell.

Súvisiace články

Diskusia