Chladenie jazdca je nepoužiteľné, vysvetľuje Ocon

Formula 1 sa rozhodla pomôcť jazdcom vo veľmi horúcich pretekoch a hoci už riešenie klimatizácie nasadila, v akcii ho zrejme veľmi často neuvidíme. Taká je predpoveď Estebana Ocona, ktorý si ho vyskúšal a vôbec sa mu nepozdáva. Podobné poznámky vraj počúva v celom padoku.
Teoreticky by všetko malo byť pripravené. FIA do pravidiel pre tento rok zaradila aj nové chladiace zariadenie, ktoré je vo svojom princípe pomerne jednoduché. Na tričku, ktoré si jazdci oblečú pod kombinézu, sa nachádza sústava 48 metrov hadičiek, ktorou prechádza ochladzovaná zmes zložená zo vzduchu, vody alebo roztoku chloridu sodného, chloridu draselného či propylénglykolu, a priamo ochladzuje hruď jazdca.
O cirkuláciu a chladenie kvapaliny sa stará zariadenie s integrovaným mikrokompresorom, kondenzačnou jednotkou a výparníkom. Napájanie má na starosti externá batéria — od roku 2026 by zariadenie malo byť napojené priamo na systém monopostu.


Prvým problémom je, kam toto zariadenie umiestniť v monoposte, v ktorom nie je miesto prakticky na nič? To však podľa Estebana Ocona nie je hlavný kameň úrazu — nestačí totiž nájsť miesto pre chladiacu jednotku.
“V tejto chvíli nevieme využiť chladiacu vestu. Všade okolo seba máte hadičky, to je v poriadku. Hadičky máte aj na chrbte, aj to je v pohode. Na strane však máte obrovskú tenisovú loptičku — na svojom boku,” vysvetľuje Esteban Ocon, ktorý si chladenie vyskúšal na predsezónnych testoch v Bahrajne.
Kam ju umiestniť? “Keby ste ju dali sem [na hruď], bude vás to tlačiť pod bezpečnostnými pásmi. Ak ju dáte na chrbát, nezmestíte sa do sedačky. Ak si ju dáte na bok, nezmestíte sa do sedačky. Momentálne to skrátka nefunguje, aspoň podľa toho, čo som skúšal. A od ostatných jazdcov som počul veľmi podobné veci.”
“Je dobré, že FIA nám dokázala poskytnúť riešenie, ale v tejto chvíli ho neviem využiť. Nehovorím za ostatných, ale za mňa a Ollieho môžem povedať, že my to nevieme využiť. Samotný produkt, ktorý je štandardný, je nepoužiteľný. Je to priveľké — veď viete, aké tesné sú sedačky vo Formule 1. Tam, kde sa hadičky spájajú, je akoby zväzok hadičiek, a preto je to príliš veľké,” opisuje topológiu systému, na ktorý je v pravidlách vyhradených päť kilogramov — bez externej batérie by si však vystačil s dvomi kilogramami.
V tomto roku sa FIA rozhodla pre menej prísny prístup. Každý pilot sa ešte môže rozhodnúť, či si chladenie nasadí, ale ak sa plány nezmenia, v roku 2026 o túto voľbu prídu a nasadenie bude povinné v prípade vysokých teplôt. Dovtedy však bude nutné vyriešiť problémy, ktoré spomína Esteban Ocon.
Možností však nie je veľa, vysvetľuje. S úpravou posedu to nevidí ružovo. “Ak nechcete mať sedačku s obrovskou dierou v nej, tak nie. Urobiť dobre sedačku je veľmi náročné. Ak do nej spravíte výrez, výrazne tým znížite flexibilitu. Viem si predstaviť jediný spôsob, ako to vylepšiť, a síce, ak sa nám podarí zmenšiť ten uzol alebo prídeme s riešením ako v niektorých cestovných autách, kde je klimatizácia vedená cez sedadlo.”
Ak sa to nepodarí, nebude to však žiadna tragédia. Podľa Ocona sa piloti na veľkej väčšine pretekov zaobídu aj bez nej. Naznačuje tiež, že piloti by mali byť schopní sa na horúce preteky pripraviť.
“Nie je to také nutné. Súhlasím, že do extrémnych podmienok v Katare alebo niekedy v Singapure [by sa to hodilo], ale vlani som pred súťažným víkendom v Katare strávil týždeň bicyklovaním v saune a keď sme tam dorazili, mal som na sebe bundu. Bolo tak chladno, že som bol aj trochu napálený — toľko som trénoval a nič z toho!” zasmial sa Ocon. “Neviem, či sa o tom budeme viac baviť. Predpokladám, že nikto to teraz nevie využiť. Môžem sa mýliť, ale podľa mňa všetci majú problémy vtesnať do auta tieto hadičky.”
“Pokojne budeme mať na palube tento systém aj s tým spojenú dodatočnú hmotnosť, ale ak ho nechceme použiť, tak ho nepoužijeme. V tejto chvíli ho ani nevieme… Nie je to tak, že by som bol fajnový a nechcel po ňom siahnuť! V skutočnosti skôr naopak. Chcel by som nasadiť, ak by k tomu došlo, ale zatiaľ nám sem nepasuje,” uzavrel.
- Značky
- Esteban Ocon
- FIA