Horner podporuje návrat desaťvalcov: Skončili sme s drahým a komplikovaným motorom

Upsizing namiesto downsizingu? Vo Formule 1 sa obnovuje debata o návrate väčších a hlučnejších motorov. Stefano Domenicali o tom hovoril už pred niekoľkými mesiacmi, keďže do F1 prichádzajú ekologicky udržateľné palivá. Tie sú cestou pre návrat veľkých a hlučných motorov. Túto myšlienku podporuje aj boss Red Bullu Christian Horner.
S ekologicky udržateľným biopalivom je vlastne jedno, aké motory budeme používať, keďže emisie budú beztak nulové. Práve tejto skutočnosti sa chytil Stefano Domenicali. Veľmi trefne na túto tému raz hovoril aj bývalý pilot Formuly 1 a známy ekológ Lucas di Grassi.
Určite nejde o nereálnu alternatívu a je to spôsob, ako môže zostať koza celá aj vlk sýty. Uspokojiť to môže automobilky, ekológov aj motoristických puristov. Niet preto divu, že si myšlienky di Grassiho, Domenicaliho a najnovšie aj prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema, získali široký záujem.
Podobný nápad sa pozdáva aj Christianovi Hornerovi. „Osobne si myslím, že zo športového hľadiska, keď uvažujeme o ďalšej generácii pohonných jednotiek po tej nasledujúcej, tak najmä vývoj trvalo udržateľných palív otvára rôzne možnosti.“
„Neúmyselne sme skončili s veľmi drahým a veľmi komplikovaným motorom na rok 2026. Purista vo mne by sa veľmi rád vrátil k desaťvalcom so zodpovedným a udržateľným palivom. Ak by sme sa k nim vrátili a s nimi prinavrátili aj zvuk automobilových pretekov… v každom prípade je to zaujímavá myšlienka a určite by sme o tom mali uvažovať po skončení tohto cyklu pravidiel,“ myslí si Horner.
Zaujímavé je, že Red Bull jazdil s V10 len jediný raz, keď v roku 2005 poháňal monopost tohto tímu motor Cosworth – vyvinutý ešte pod patronátom Fordu. Premiérová sezóna tímu v roku 2005 ešte spadala do éry desaťvalcov. V roku 2006 používal tím motory Ferrari V8 a od sezóny 2007 prešiel na Renault. Teraz sa Red Bull vracia v čase, keďže od roku 2026 bude jazdiť s vlastnými motormi Red Bull Powertrains, ktoré vyvíja v spolupráci s automobilkou Ford.
Symbolicky by sme sa teda mohli vrátiť v čase. „Zatiaľ čo sa tešíme na zavedenie nových pravidiel šasi a motora v roku 2026, musíme byť tiež lídrom budúcich technologických trendov v motoršporte. Mali by sme zvážiť rôznu škálu riešení vrátane burácajúcich desaťvalcových motorov na udržateľných palivách,“ povedal pred niekoľkými dňami prezident FIA Mohamed bin Sulajem.