Williams sa rozlúčil so svojím excelom s 20-tisíc riadkami: Už žiadne tabuľky!

Keď sa James Vowles po dvanástich rokoch práce v Mercedese stal šéfom Williamsu, v niektorých momentoch sa musel cítiť ako vo formulovej dobe kamennej. Stajňu, technológie a procesy sa mu však postupne darí modernizovať, čoho dôkazom je aj zmazanie gigantickej excelovskej tabuľky.
Dlhé roky bez investícií vo Williamse viedli k nárastu technologického dlhu, ktorý sa negatívne prejavoval aj na dlhodobých výsledkoch tímu. James Vowles sa rozhodol to zmeniť. S bohatými skúsenosťami z Mercedesu, kde bol dlhoročným šéfom stratégov a kde všetko fungovalo s nemeckou precíznosťou, sa rozhodol pustiť do bolestivej, ale nevyhnutnej modernizácie.
“Už nepoužívame excelovské tabuľky!” pochválil sa James Vowles jednou z najdôležitejších noviniek vo výrobnom procese monopostov. O známom exceli s 20-tisíc rôznymi súčiastkami, ktorých detaily zaznamenávali do spoločných tabuliek zamestnanci jednotlivých oddelení, sme sa dozvedeli pred štartom minulej sezóny.
“Došlo k veľkej zmene, používame moderné nástroje, ktoré sú štandardom k tomu, s čím potrebujeme pracovať. V podstate ide o to, čo nazývame ERP (Plánovanie podnikových zdrojov), MRP (Plánovanie materiálových potrieb) a PLM (Riadenie životného cyklu produktu) — systémy vedia, ktoré súčiastky máme, kde sa nachádzajú, aké materiály máme [pre ne] k dispozícii a podobne,” vysvetľoval, čo všetko sa kedysi muselo zmestiť do spoločných tabuliek, alebo to v nich chýbalo.
“Teraz používame štandardné systémy. Ešte nás čaká práca, pretože keď niečo zavediete do praxe, tak vás to spočiatku potrápi. Zatiaľ preto nejdeme na plný výkon, ale v priebehu roka 2025 sa k tomu dostaneme,” avizuje Vowles.
Nasadenie nových systémov sa skutočne nezaobišlo bez problémov. Všetci zamestnanci si museli zvyknúť na moderné technológie, čo spočiatku viedlo k chybám a v úvode sezóny sa pričinilo o to, že Williams nemal dostatok náhradných dielov a mnohé z tých, ktoré mal k dispozícii, neboli vyrobené z uhlíkových vlákien, ale z ťažších zliatin. Monopost len v dôsledku nadváhy strácal 0,45 sekundy na kolo.
Výhodnejšie však bolo vytrpieť si to v sezóne 2024, ako keby sa Williams držal starých postupov aj po štarte novej éry v roku 2026. “Aby som zodpovedal vašu otázku: Jednoducho to nemôžete robiť [ako predtým], že takpovediac používate ľudí na to, aby mali prehľad v tom, kde je každá jedna súčiastka, z ktorých máte skladať monopost. Teraz sa spoliehame na procesy a štruktúru. Keď modernizujete systémy, vždy vás to trochu bolí, ale auto vo vedľajšej miestnosti je dôkazom toho, akým smerom sa uberáme.”
Williams tentoraz nemal s dielmi žiadne problémy. Carlos Sainz prezradil, že inžinieri mu hovorili o tom, ako vyzerala výroba súčiastok pred rokom a teraz, a že rozdiel bol ako “noc a deň”.
Skutočné výhody sa však prejavia počas sezóny. Ťažkopádny excel totiž nahradil hierarchický systém vytvorený pre každú súčiastku, prezradil v rozhovore pre Autosport jeden z inžinierov Williamsu. “Teraz je možné každý individuálny komponent monopostu FW47 vizualizovať, pričom každú potrebnú súčiastku a potrebný materiál na jeho výrobu je možné zoradiť a kategorizovať podľa hĺbky.”
Ak inžinieri potrebujú vyrobiť nové ľavé predné zavesenie, presne vedia, ktoré súčiastky z tejto “hierarchie” majú k dispozícii, či ktoré treba vyrobiť ako prvé, aby mohla efektívne prebehnúť celá jeho produkcia.
Inžinieri zároveň vedia, koľko kilometrov má za sebou každá súčiastka a kedy sa blíži ku koncu svojho životného cyklu. Vďaka tomu je možné efektívnejšie vyťažovať jednotlivé komponenty, čo šetrí peniaze v rámci rozpočtového stropu a znižuje pravdepodobnosť technických porúch.
Nový systém ešte nie je využívaný naplno, a aj preto bolo predstavenie auta veľmi odvážne, ako to skonštatoval Carlos Sainz. “Pripravili sme živý výstup, pri ktorom sme monopost vyslali na trať presne v tej minúte, v ktorej sme plánovali. Auto sme pritom dali dokopy o štvrtej ráno. Všetky komponenty dorazili a my sme o pár hodín neskôr vyslali auto na trať,” povedal spokojný šéf tímu.
“Väčšina organizácií by vás nepustila do svojho sveta, aby vám ukázala tieto špičkové postupy, ale pre nás je to demonštrácia toho, kde sme boli, že to myslíme vážne a kam smerujeme,” dodal.
- Značky
- James Vowles
- Williams