logo F1online.skF1online.sk

Cadillac nechce od Ferrari len motory a prevodovky, ale aj zavesenie, píše Motorsport.com

Cadillac F1
© Cadillac F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 2. 2025

Ferrari môže zahnať obavy z nedostatku dát a spätnej väzby po roku 2025. Stajňa končí dlhoročnú spoluprácu so Sauberom, ktorý sa od roku 2026 stane plnohodnotným továrenským tímom Audi a začne si všetko vyrábať pod vlastnou strechou. Haas však nezostane jediným zákazníkom Scuderie, keďže, ako sa zdá, v Maranelle budú vo veľkom dodávať diely aj novovznikajúcemu tímu Cadillac.

Americká stajňa koncom minulého roka potvrdila dohodu s Ferrari o dodávkach pohonných jednotiek. Nový projekt, ktorý sa momentálne strmo rozvíja v Silverstone a vo veternom tuneli Toyoty v Kolíne nad Rýnom, sľubuje príchod plnohodnotného amerického továrenského tímu. Ten však v dohľadnej budúcnosti nebude mať k dispozícii vlastné motory.

Jediným riešením je dočasný nákup komponentov od jedného zo súčasných poskytovateľov. Cadillac si vybral Ferrari a obe strany pred Vianocami dohodu náležite oznámili oficiálnou cestou. Tá mala zahŕňať „len“ dodávky pohonných jednotiek a prevodoviek. V Taliansku však informujú, že tá sa čoskoro môže rozšíriť na ďalšie komponenty.

„Americký tím by mohol rozšíriť svoju spoluprácu so stajňou z Maranella aj na dodávku zavesenia. To by znamenalo, že by zvolil podobný koncept ako ďalší americký tím Haas, ktorý sa touto cestou vydal už pri svojom vstupe do F1 v roku 2016,“ píše portál Motorsport.com.

„Zatiaľ nič nebolo oficiálne potvrdené, ale takáto dohoda by tímu poskytla nielen vysokokvalitný technický základ pre ďalší vývoj, ale zároveň by mu umožnila investovať do iných oblastí výskumu a, čo je najdôležitejšie, nájsť potrebný personál na prevádzku dvoch monopostov v sezóne 2026,“ uviedol renomovaný portál.

To je pomerne silný signál, že projekt nového amerického tímu je stále v plienkach a inžinieri nemajú personálne, a možno ani finančné, zdroje na vývoj dôležitých komponentov. Vieme však, že stajňa už vyvíja aerodynamiku nového monopostu a vraj na projekte pracuje pomerne dlho – desať súčasných tímov mohlo začať až v januári 2025.

Zároveň však nejde o nijak neštandardný model. Okrem Haasu nakupuje komponenty aj Racing Bulls a dokonca aj taký veľký a bohatý tím ako Aston Martin, ktorý nakupuje kompletnú zadnú časť monopostu od Mercedesu.

Cadillac je už teraz tŕňom v oku viacerých tímov z konca štartového poľa. Médiá upozorňujú, že pri vývoji nového monopostu využíva viaceré výhody. Na druhej strane, podľa dostupných informácií zatiaľ nie je personálna základňa tímu dostatočne hlboká a Cadillac má stále nedostatok kvalifikovaných inžinierov.

Aj keď sa v roku 2025 – v roku 2024 projekt už bežal a žiadne obmedzenia ho netrápili – bude riadiť rozpočtovým stropom, podľa predpisov bude mať k dispozícii až 115 percent času vo veternom tuneli oproti základu – rovnako ako vlani posledný Sauber.

Motorsport.com upozorňuje: „Prípravy Cadillacu na vstup do F1 sú pod drobnohľadom súperov. Kým ostatné tímy si musia rozdeliť čas vo veternom tuneli medzi dva rôzne monoposty navrhnuté podľa dvoch odlišných súborov pravidiel, nováčik môže všetky svoje zdroje sústrediť výlučne na stroj pre sezónu 2026.“

Súvisiace články

Diskusia