Newey o RB20: Ja som si ako jeden z mála uvedomil problémy, ostatní ich zväčša ignorovali
Došlo by k výraznému prepadu formy Red Bullu, keby Adrian Newey na jar minulého roka neoznámil svoj úmysel odísť z tímu? Veľa ľudí prisudzuje prepad tímu práve tejto skutočnosti, ale pravda je, že problémy stajne začali o niečo skôr. Zároveň je pravda, že Newey sa už nepodieľal na riešeniach. Podľa vlastných slov si geniálny konštruktér robil starosti o formu svojho tímu dávno pred svojím odchodom.
Od marca sa na kúzla geniálneho konštruktéra môžu tešiť v Aston Martine, kým Red Bull vstupuje do nového ročníka plný obáv z najbližšej budúcnosti. Bývalých kolegov Adriana Neweyho čaká neľahká úloha, ktorú ešte sťaží potenciálne veľmi nevyrovnaná jazdecká dvojica.
Tím musí nadviazať na niekoľko veľmi pozitívnych zábleskov z konca minulej sezóny, ale monopost RB20 nebol pred odchodom na zimné prázdniny na úrovni McLarenu. Práve tento tím bol vraj sčasti dôvod, prečo si Newey robil starosti o výkonnosť svojho auta. „Samozrejme, sčasti to spôsobil McLaren, ale tiež Ferrari, ktorí dobre vyvíjali svoje monoposty a odvádzali výbornú s ich autami,“ vyhlásil budúci výkonný technický partner Aston Martinu pre Auto Motor und Sport.
„Z toho, čo som videl, auto z roku 2024, ale tiež z úplného záveru sezóny 2023, sa stávalo čoraz náročnejším na zvládnutie. Samozrejme, Max do dokázal zvládnuť. Nesedelo mu, ale dokázal to zvládnuť, Checo nie,“ spomína Newey.
„To sa prenieslo aj do prvej časti sezóny 2024, ale monopost bol stále rýchly a dokázal sa s tým vyrovnať. Vtedy som si začal robiť starosti, aj keď sa nezdalo, že mnohí ďalší vnútri organizácie si robili starosti podobne ako ja,“ dodal Adrian.
Ignorovali v Red Bulle varovné signály? Podľa Neweyho áno. V tom prípade môžeme povedať, že kým problémy tímu začali v čase pôsobenia Neweyho, realizácia riešení sa začala po jeho odchode. Podľa slov dnes už bývalého hlavného technického riaditeľa stajne si jeho kolegovia v Milton Keynes nedokázali uvedomiť, že potrebujú zmeniť vývojový smer monopostu RB20.
„Neviem to povedať presne, ale z vonkajšieho pohľadu – a toto nie je kritika – si myslím, že pre nedostatočné skúsenosti pokračovali jedným smerom. Problém sa však stával čoraz kritickejším a dospelo to až do bodu, keď už aj Max považoval monopost za ťažko zvládnuteľný,“ skonštatoval Newey.
„Nastavenie do určitej miery dokáže zamaskovať problém, ale ten je stále tam. Pre mňa je nastavenie skôr o optimalizácii charakteristík auta a do určitej miery tiež jazdca, ale už aj to je prehnané. Je to hlavne doplnok k vlastnostiam monopostu, auta a trate v závislosti od jej charakteristík,“ dodal Adrian.
- Značky
- Adrian Newey
- Red Bull