logo F1online.skF1online.sk

Waché si nevie vysvetliť náhle zlepšenie McLarenu: Dva a pol roka boli stratení

Lando Norris pred Maxom Verstappenom
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 1. 2025

McLaren bol v roku 2024 jediným veľkým tímom, ktorý sa vyhol problémom pri vývoji, čo napokon rozhodlo bitku v Pohári konštruktérov. Ferrari, Mercedes, Aston Martin ani kedysi neomylný Red Bull to nedokázali. Podľa technického riaditeľa Red Bullu Pierra Wachého je to ešte zaujímavejšie, keď sa pozrieme na McLaren v úvodoch ročníkov 2022, 2023 a 2024.

Na začiatku tohto cyklu pravidiel patrila stajňa z Wokingu k najslabším, ale v druhej polovici sezóny sa dokázala zdvihnúť; v roku 2023 prišiel ďalší nelichotivý štart úvodu ročníka, ale v jeho druhej polovici sa stala dokonca druhým najsilnejším tímom po dominantnom Red Bulle; ani úvod minulej sezóny nebol žiarivý, ale nemusíme pripomínať, ako to skončilo.

V takom Red Bulle zažili presne opačný trend. Musíme si uvedomiť, že v polovici roka 2023 patril McLaren do priemeru, ale v polovici sezóny 2024 už mal najrýchlejšie auto. Ako sa im to podarilo? Nuž, v prvom rade, keď na trať priviezli nejaké vylepšenia, tak tie zakaždým fungovali.

„Neviem, na začiatku roka boli úplne stratení, rok pred tým boli úplne stratení a v roku 2022 boli úplne stratení. McLaren však postavil auto, ktoré bolo veľmi dobré od Miami, aj keď v priebehu predchádzajúceho 2,5 roka neboli zvlášť pôsobiví,“ povedal technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché pre Motorsport.com.

„Neviem, ako na tom sú teraz, ale hlavne netuším, prečo už skôr nedokázali nájsť takúto výkonnosť. Bolo to spôsobené koreláciou, alebo niečím iným? Neviem, nie som v ich tíme. Pre nás však platí, že teraz je oveľa ťažšie nájsť ďalší výkon, najmä s nástrojmi, ktoré máme k dispozícii,“ priznal Waché.

Práve nástroje a korelácia dát sklamali Red Bull pri vývoji v minulom roku. Tím bude mať v roku 2026 nový veterný tunel, čo by s týmto problémom malo pomôcť, ale ako veľmi sa to zlepší? „Vo Formule 1 ste vždy vystavení riziku, že narazíte na nový problém. To je realita a dôvod, prečo sme tu – snažíme sa predvídať problémy,“ povedal Waché.

„Je nebezpečné slepo dôverovať systému. Nehovorím, že by sme nemali, ale musíte si byť istí, že všetko posudzujete v širších súvislostiach a že na trati presne nereprodukujete to, čo ste testovali,“ dodal technický riaditeľ Red Bullu.

Problémy s koreláciou sa stali alfou a omegou súčasnej generácie monopostov. Jedným z faktorov je skutočnosť, že vplyv zmien na tieto autá sa nedá tak ľahko otestovať vo veternom tuneli alebo na CFD, ako tomu bolo v predchádzajúcich rokoch. Toto obdobie nám ukázalo, že aj keď sú počítače cenným pomocníkom, stále nie sú garanciou úspechu.

„Tím je dobrý len v prípade, že má pochybnosti a že si nikdy nie je úplne istý sám sebou. Ak ste si istí sám sebou, tak viete, že ste zlyhali. Úprimne, ako inžinier považujem za veľmi pozitívne to, čo sme zažili v priebehu minulého roka,“ priznal Waché.

„Keď vyhrávate, nikdy sa nepozeráte na problémy či detaily do takej miery, ako keď máte problémy. Keď už nie ste najrýchlejší, potom sa rozhliadate a učíte. Čím viac sa naučíte, tým je to pre vás lepšia investícia do budúcna,“ dodal francúzsky inžinier.

Súvisiace články

Diskusia