logo F1online.skF1online.sk

V roku 2026 budú rozhodovať motory, vyhlásil Newey

Lewis Hamilton a Nico Rosberg
© Wikimedia Commons
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 1. 2025

Aj keď Red Bullu trvalo čakanie na prvé víťazstvo takmer päť rokov, za najtemnejšie obdobie v dejinách stajne sa považujú sezóny 2014 až 2016, ktoré poznačili spory s Renaultom spojené so slabým výkonom a spoľahlivosťou ich pohonnej jednotky. Kým Mercedes dominoval, Red Bull zvažoval svoje zotrvanie vo Formule 1. Adrian Newey očakáva, že v roku 2026 bude opäť rozhodovať výkon motorov.

Slávny anglický inžinier sa vtedy takmer upísal Ferrari. Frustrácia z neschopnosti Renaultu, pre ktorú Red Bull stratil akékoľvek šance na víťazstvo, ho viedla k myšlienkam na prestup alebo dokonca na úplný odchod. Podobne na tom bol celý Red Bull. Situácia tímu sa od roku 2017 postupne zlepšovala a Newey sa vrátil do práce v F1.

Spomienka na rok 2014 však naďalej straší fanúšikov i celú Formulu 1. Trvalo totiž dobré tri sezóny, kým sa podarilo aspoň narušiť hegemóniu Mercedesu, ktorého pohonná jednotka mala na konkurenciu niekoľkoročný náskok. Podľa Neweyho pritom existuje „veľká šanca“, že sa niečo podobné zopakuje aj v roku 2026.

„Určite existuje veľká šanca, že zo začiatku bude záležať hlavne na motoroch,“ vyhlásil budúci výkonný technický partner Aston Martinu v rozhovore pre Auto Motor und Sport. „Nespomínam si, že by Formula 1 niekedy súčasne zmenila technické predpisy pre motory aj šasi. Rovnako tak si nespomínam, že by pravidlá pre šasi vznikli, aby kompenzovali predpisy pre pohonné jednotky. To je ďalšia dimenzia.“

„Určite je tu šanca, že jeden výrobca sa ocitne s veľkým náskokom na čele a tejto generácii pravidiel budú minimálne zo začiatku dominovať pohonné jednotky. Existuje šanca, že ak niekto vytvorí dominantný spaľovací motor, tak bude mať rozhodujúcu prevahu v priebehu celého cyklu pravidiel, pretože podľa toho, ako sú pravidlá napísané, bude dobiehanie straty dosť náročné pre tých, ktorí zaostávajú,“ vyhlásil Newey.

„Ak bude niekto dominantný z pohľadu hybridného prvku pohonnej jednotky, existuje oveľa väčšia šanca dohnať stratu. Pokiaľ ide o palivo, ktoré by mohlo takisto hrať úlohu, v princípe tu flexibilita existuje, ale s obmedzeným testovaním na dynamometroch a úrovňou optimalizácie motorov nemôžete jednoducho natankovať pokročilé palivo do neoptimalizovaného motora,“ vysvetlil geniálny konštruktér.

V roku 2026 to skutočne bude hotová alchýmia a postup FIA a F1 pri tvorbe predpisov naznačuje, že ani mocipáni tohto športu netušili, do čoho sa to vlastne pustili. Súčasné technologické možnosti, dokonca aj v technicky dokonalom svete F1, neboli pripravené na takúto drastickú zmenu. Pred rokom 2026 tak skutočne nikto nič negarantuje.

Súvisiace články

Diskusia