logo F1online.skF1online.sk

Vývoj na konci cyklu pravidiel skrýva nebezpečenstvá, upozorňuje Waché

Pierre Waché
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 1. 2025

Dokáže Red Bull vyriešiť svoje problémy z druhej polovice minulej sezóny? Ako už načrtol aj technický riaditeľ stajne, Pierre Waché, jeho inžinierom sa na jeseň podarilo odstrániť niektoré z problémov monopostu RB20, ale McLaren a Ferrari sa predsa len dostali do o niečo lepšej formy. Francúz sa pritom nijak netají tým, že ich práca nie je ani zďaleka hotová.

Ako si s tým v Red Bulle chcú poradiť, keď na to majú v podstate už len pár týždňov? Ostatné stajne sa už chválili tým, že v januári poslali do veterného tunela monopost na rok 2026 a musíme predpokladať, že to urobia minimálne niektoré top tímy, ak nie všetky. Ako chce Red Bull vyriešiť problémy s koreláciou dát z druhej polovice minulej sezóny v takom krátkom čase?

„Keď máte problémy s koreláciou, tak, samozrejme, že ste trochu stratení a nemôžete dôverovať vašim nástrojom,“ priznal v rozhovore pre Motorsport.com technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché.

„Keď nemôžete dôverovať vašim nástrojom, musíte nájsť spôsob, ako ich upraviť a získať späť požadovanú koreláciu. Vkrádajú sa však do vás pochybnosti o všetkom, čo robíte. Možno nie ste stratení, ale pochybujete o výsledkoch, ktoré vám ponúkajú vaše nástroje,“ vysvetlil Waché.

Ten sám priznáva, a platí to pre všetky tímy, že simulácie a korelácie nikdy nebudú stopercentné. Ostatne, to je alfa a omega vývoja v dnešnej Formule 1. Potrebujete dosiahnuť, čo najlepšiu presnosť vo virtuálnom svete a následne ju preniesť do skutočného. Nikdy nebudete bezchybní, ale čím menej nepresností sa objaví, tým lepšie výsledky máte.

Do akej miery však Red Bull dokáže napraviť svoje problémy, keďže, ako vieme, vývoj tejto generácie monopostov končí? Majú na to vôbec čas a priestor? „Keď máte určitú dobu rovnaké pravidlá, vaše zisky sa začínajú zmenšovať a požiadavky na presnosť vo vývoji sa zvyšujú,“ vysvetlil Waché.

„Hľadáte drobnosti. Z hľadiska aerodynamiky, a platí to aj o zavesení, hľadáte dva alebo tri body prítlaku v podlahe, karosérii a pod. Tieto zmeny však ovplyvnia aj zvyšok monopostu a tiež niektoré oblasti, ktoré netestujete vo veternom tuneli, pretože sa to nedá. Práve v tomto okamihu to začne byť nebezpečné,“ uviedol technický riaditeľ Red Bullu.

Aj preto sa často spomína, že tímom sa neoplatí pokračovať vo vývoji súčasnej generácie monopostov. Práca na nových strojoch skrýva oveľa väčšie zisky za oveľa menšie úsilie. Okrem toho, nezabudnime, že veľké úpravy tohtoročného balíka môžu auto spomaliť, rozhodiť, znamenať zhoršenie korelácie a návrat javov ako poskakovanie či prehrievanie pneumatík.

„Snažíte sa nájsť malú deltu a okrem toho máte problém s koreláciou, pretože so svojimi nástrojmi nedokážete reprodukovať fyziku stroja. Z definície pracujete vo veternom tuneli so zmenšeným modelom monopostu, ale, úprimne, ostatné tímy majú rovnaký problém,“ dodal Waché.

Súvisiace články

Diskusia