logo F1online.skF1online.sk

Newey: Spreneveril by som sa sám sebe, keby som zostal v Red Bulle

Christian Horner a Adrian Newey
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 1. 2025

Čo viedlo Adriana Neweyho k uzavretiu osemnásťročnej kapitoly v Red Bulle? Geniálny konštruktér niekoľkokrát čosi naznačil, kým šéf stajne Christian Horner zakaždým neochvejne popieral, že by to malo niečo spoločné so spormi vnútri stajne začiatkom minulého roka. Teraz však Newey celkom jednoznačne priznal, že takto pred rokom ani náhodou neplánoval odchod z tímu.

Geniálny konštruktér poskytol rozhovor pre nemecký Auto Motor und Sport, v ktorom priamo zo svojho domu odpovedal na zvedavé otázky známeho reportéra Michaela Schmidta. Samozrejme, muselo prísť aj na jeho odchod z Red Bullu, ktorý sa vlani v médiách dopodrobna rozoberal, keďže prichádzal krátko po vypuknutí internej vojny vnútri stajne. Sám Adrian teraz priznal, že takto pred rokom na odchod ani v najmenšom nepomýšľal.

„Keby ste mi pred dvanástimi mesiacmi povedali, že odídem z Red Bullu a začnem odznovu, označil by som vás za blázna,“ povedal s úsmevom Newey. „Z rôznych dôvodov som však mal pocit, že by som sa spreneveril sám sebe, keby som zostal v Red Bulle. To bolo prvé náročné rozhodnutie.“

„Keď som sa rozhodol, že nemôžem zostať v Red Bulle, ak chcem byť úprimný sám k sebe, prišla na rad otázka, čo budem robiť ďalej. S mojou manželkou Mandy sme diskutovali o viacerých veciach a hovorili sme aj o odchode do dôchodku. Mal som v živote to šťastie, že som si zarobil dosť a nemusím pracovať,“ povedal Adrian.

Ten priznal, že keď padlo rozhodnutie pokračovať v kariére, automaticky to neznamenalo zotrvanie vo Formule 1 alebo vo svete motoristických pretekov. Keď si však zvolil zotrvanie, F1 predstavovala automatickú voľbu. „Mohol som odísť a vylihovať na pláži, alebo robiť niečo celkom iné, napríklad jachtársky America’s Cup, alebo sa možno zamestnať u automobilky a pracovať na cestných autách, alebo zostať vo svete automobilových pretekov,“ pokračoval Newey.

„Ak som mal zostať v motoršporte, tak som chcel pokračovať v F1, ak ma budú chcieť. Od desiatich rokov som chcel byť dizajnérom pretekárskych áut a mal som veľké šťastie, že sa mi to podarilo. Samozrejme, zažil som dni, keď ma to veľmi nebavilo, ale pravda je, že som si užíval takmer každý deň,“ dodal Adrian.

Tohto génia si vskutku nevieme predstaviť pri návrhu jachty alebo cestného automobilu rovnako, ako si nevieme predstaviť, že by svoju rysovaciu dosku a ceruzky vymenil za AutoCAD. Po takmer štyridsiatich rokoch vo Formule 1 bude Aston Martin len jeho piatym tímom. Ak odrátame krátke anabázy s Fittipaldim a tímom Haas Lola, teraz ho po Marchi, Williamse, McLarene a Red Bulle.

„Prestup je zakaždým iný. Keď som prechádzal z Marchu do Williamsu, opúšťal som maličkú stajňu s päťdesiatimi ľuďmi a prechádzal som do vtedy oveľa väčšieho a etablovaného tímu. Mojou úlohou bolo priniesť niečo z hľadiska dizajnu monopostu, ale infraštruktúra bola na mieste, a podobne to bolo aj pri prestupe z Williamsu do McLarenu,“ povedal Newey.

„V Red Bulle to bolo niečo veľmi odlišné. Tím vznikol z popola Jaguaru a nikdy toho veľa nedosiahol. Nebolo to len o dizajne auta, ale tiež o rozvoji infraštruktúry, komunikácie, metodiky a tímového ducha,“ skonštatoval najúspešnejší konštruktér všetkých čias.

„Neviem, ako to bude vyzerať v Aston Martine, pretože som ešte nezačal. Predpokladám však, že to bude skôr ako v Red Bulle,“ dodal.

Súvisiace články

Diskusia