logo F1online.skF1online.sk

Dámy, nástup! Pretekový tím Haasu má novú štruktúru a chce riešiť „najväčšiu slabinu“

Kevin Magnussen v boxoch
© LAT Images/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 11:33

Zimná prestávka je vo Formule 1 ideálnym obdobím na personálne zmeny. V priebehu „voľných“ mesiacov dostanú noví zamestnanci, príp. ľudia na nových postoch, príležitosť zžiť sa s prostredím a úlohami. Po roku vo funkcii šéfa siahol k personálnym zmenám aj boss Haasu Ajao Komacu, ktorému sa ani trochu nepozdávali strategické rozhodnutia jeho tímu v priebehu minulej sezóny.

Malé tímy to budú mať pri zastávkach v boxoch a strategických rozhodnutiach vždy o niečo náročnejšie. Nemajú totiž po ruke dostatok zamestnancov, aby pracovné úlohy a analýzu dát rozdelili medzi dostatočný počet ľudí. Japonský inžinier si napriek tomu myslí, že Haas si v tomto smere môže počínať oveľa lepšie.

Americký tím sa pred štartom sezóny rozhodol pre obrovské zmeny vo svojom pretekárskom tíme na trati. V prvom rade, Haas nebude mať v tejto sezóne len nových pilotov, ale tiež nových pretekových inžinierov. Laura Muellerová sa stane prvou pretekovou inžinierkou v histórii Formuly 1 a povedie Estebana Ocona, Ronan O’Hare bude sprevádzať Olivera Bearmana pri jeho nováčikovskej sezóne.

Ženský element je prítomný aj v ďalších zmenách na boxovom múre. Komacu v rámci zmien vymenoval aj prvého hlavného stratéga v histórii stajne – lepšie povedané strategičku – a od novej sezóny bude rozhodovať o zastávkach v boxoch Carine Cridelichová. Tá sa pripojí k Haasu 1. marca z tímu Racing Bulls.

Možno ešte dôležitejšou zmenou je vymenovanie nového hlavného pretekového inžiniera. Do tímu prichádza Francesco Nenci, ktorý predtým pôsobil v Toyote, Sauberi a Marussii. Túto rolu pod Güntherom Steinerom zastával súčasný šéf Ajao Komacu a po jeho vlaňajšom vymenovaní do funkcie šéfa celej stajne zostala neobsadená.

Haas opustila aj jedna z jeho najznámejších tvárí, manažér stajne Peter Crolla. Ten bol jedným z troch ľudí, ktorí s Komacom a Steinerom sedeli na maličkom trojmiestnom boxovom múre amerického tímu. Jeho povinnosti z nemalej časti prevezme Mark Lowe ako nový športový riaditeľ.

„Náš technický tím v továrni bol veľmi stabilný,“ povedal Komacu v pondelkovom rozhovore so zástupcami médií, na ktorom odhalil vyššie uvedené zmeny. Na technickom oddelení teda nenastali žiadne zmeny. Andrea De Zordo zostal technickým riaditeľom, Tom Coupland hlavným dizajnérom a Jonathan Heal zástupcom hlavného dizajnéra.

„Zmeny sme vykonali v traťovom tíme. Sú to veľké zmeny, ale mal som pocit, že vlani to bola jedna z našich najväčších slabín. Čím konkurencieschopnejšie auto sme mali, tým vypuklejší bol tento problém. Stratili sme príliš veľa bodov pre prevádzkové chyby na trati a preto sme do toho potrebovali vstúpiť,“ uviedol Komacu.

Je pravda, že strategické rozhodnutia a chyby pri zastávkach v boxoch dlhodobo patrili medzi najväčšie slabiny Haasu. V nesmierne vyrovnanom boji o posledné body za štyrmi najlepšími tímami potrebuje stajňa z Banbury zlepšiť realizáciu víkendov, inak sa môže ľahko stať, že nenadviaže na svoju úspešnú sezónu 2024. „Veľakrát to vyzeralo, že pod tlakom sme nefungovali tak dobre, ako by sme mali,“ skonštatoval Komacu.

Haas vykonal minulý týždeň v Jereze testy so starým monopostom, na ktorých ponúkol cenný čas na trati nielen svojim novým pilotom Estebanovi Oconovi a Olliemu Bearmanovi – ako láskavosť pre Toyotu si tiež zajazdil japonský mladík Ritomo Mijata –, ale do akcie sa dostal aj nový traťový tím.

Okrem Crollu neuvidíme v garáži Haasu v novej sezóne ani bývalých pretekových inžinierov. Odišiel Mark Slade a Gary Gannon sa vydal do Aston Martinu. Komacu potvrdil, že pred vykonaním štrukturálnych zmien uvažoval aj o povýšení vlastných ľudí do nových úloh, ale napokon si vo väčšine prípadov zvolil zložitejšiu cestu a hľadanie mozgov v táboroch konkurencie.

„Všetko má svoje pozitíva a negatíva. Ľudia zvonku majú výpovedné lehoty. Ak si pri niekom povieme, že tento človek je perfektný pre túto pozíciu a oplatí sa naňho čakať dvanásť mesiacov, tak to urobíme,“ vysvetlil Komacu. „Musel by však byť jednoznačne lepší ako Laura alebo Ronan.“

Súvisiace články

Diskusia