logo F1online.skF1online.sk

Komacu: Vylepšenia z Austinu 2023 nás zrazili na dno, potom sme začali veci meniť

Ajao Komacu
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala15. 1. 2025

Ajao Komacu je v pozícii šéfa Haasu už jeden celý rok, s ktorým môže byť spokojný. Americký tím sa výsledkovo pozdvihol po tom, čo v Austine 2023 podľa svojho bossa narazil na samé dno. Stajni pomohli aj viaceré zmeny, ktoré inicioval Komacu a na ktoré je patrične hrdý.

Posledné mesiace Günthera Steinera v pozícii šéfa Haasu boli plné sklamania. Týka sa to najmä záveru sezóny 2023, keď celý tím vkladal nádeje do veľkého balíčka noviniek určeného na Veľkú cenu USA v Austine. Želané zisky sa nedostavili, čo bol zrejme posledný klinec do Steinerovej rakvy.

Ajao Komacu v rozhovore pre Epartrade uviedol, že predstavenie takého veľkého balíčka vylepšení považoval za chybu. “Pred rokom v Austine sme sa ocitli na dne, bol to jeden z najnižších bodov pre tento tím. Nedávalo zmysel priniesť vylepšenie na devätnástych (osemnástych, pozn. red.) pretekoch. Nasadili sme ho však a, samozrejme, auto nebolo rýchlejšie. V skutočnosti spomalilo.”

Americká stajňa odštartovala nový ročník v lepšej forme, za čo si časť zásluh pripisuje aj Steiner. Pod jeho vedením sa totiž pripravoval monopost na rok 2024. Komacu sa však postaral o to, aby stajňa v priebehu ročníka už tradične nestratila dych a z posledných deviatich veľkých cien dokázala bodovať osemkrát.

Výsledky sú “oveľa lepšie, než ktokoľvek očakával”, tvrdí Komacu. “Vracali sme sa do hry z najhlbšieho dna. Odvtedy sme prešli dlhú cestu — v tíme je veľmi pozitívna atmosféra a dobre pracujeme. Myslím, že všetci hľadia vpred, čo je skvelé.”

V Haase sú dokonca “dosť sklamaní”, že v Pohári konštruktérov obsadili len siedme miesto, hoci pred rokom by taký výsledok brali všetkými desiatimi. “Ale svojím spôsobom je dobré, že sme sklamaní z pádu zo šiesteho na siedme miesto, pretože oň bojujeme.”

Čo vlastne Komacu počas prvého roka svojej vlády zmenil? Tvrdí, že hneď na začiatku dokázal vylepšiť niektoré veci. “Günther spravil pre tento tím veľa, bol kľúčový pri jeho budovaní. Bez Günthera by táto stajňa neexistovala. Pred tým skladám veľkú poklonu.”

“Ja som s tímom od roku 2016, od prvého súťažného dňa. Samozrejme, Günther bol jeho súčasťou už skôr, aby ho poskladal. Ja som sa pripojil v januári 2016, takže tím celkom dobre poznám. Viem o silných a slabých stránkach tejto organizácie,” pokračoval japonský inžinier. “Počas posledných päť rokov sme nepodávali dostatočné výkony. Cítil som frustráciu pri istých veciach, o ktorých som si myslel, že by sme mohli robiť lepšie, ak by sme zaviedli isté veci tu či tam. Pre mňa to bola príležitosť implementovať ich a zistiť, či moje predpoklady boli správne, alebo som sa mýlil.”

“Veril som našim ľuďom a oni ukázali, že som mal pravdu. Pokúsil som sa spraviť maximum, aby som im vytvoril vhodné prostredie na podanie maximálneho výkonu, na nasadzovanie fungujúcich vylepšení. Klobúk dolu pred nimi, pretože si svoju úlohu splnili,” pochválil svojich zamestnancov.

Aby sa však Haas mohol posunúť na ďalší level, potreboval spraviť radikálnejšiu zmenu. Komacu zbadal príležitosť a na začiatku roka rozbehol rokovania, o ktorých výsledkoch sme sa dozvedeli na jeseň: Haas bude spolupracovať s Toyotou.

“Isté veci som musel spraviť okamžite. Bol som si dosť istý tým, že aj bez ďalších investícií do zdrojov a vybavenia dokážeme podať lepší tímový výkon. Do týchto vecí som sa musel hneď pustiť,” hovorí Komacu. “V zákulisí sme však potrebovali zdvihnúť strop tohto tímu. Uvažoval som, ako to spraviť čo najlepšie? Pomerne skoro, už okolo Bahrajnu, som sa začal baviť s Toyotou.”

Toyota sa stane technickým partnerom Haasu, čo môže byť predzvesťou jej návratu do efjednotky. Kým sa tak však stane, pomôže Haasu napríklad s vývojom. “Spočiatku sme mali pomerne hmlisté predstavy. Čím viac sme sa však o tom bavili, tým začalo byť jasnejšie, že si dokonale sedíme a že ak sa pustíme do tejto spolupráce, dokážeme rozšíriť schopnosti tímu. Ak dokážeme efektívne pracovať ako malý tím a postupne budeme rozširovať možnosti stajne, vieme dosiahnuť niečo lepšie.”

“Ak by som nič nezmenil, pokračovali by sme s rovnako veľkým tímom, s rovnakým biznis modelom a bez takých vecí ako spolupráca s Toyotou, myslím si, že naša súčasná práca by predstavovala strop. Lepší by sme neboli, ale to nestačí,” nemieni sa uspokojiť s tým, že Haas sa nikdy nedostane na lepšie ako šieste alebo siedme miesto v Pohári konštruktérov. “Chceme sa zlepšovať. Chceme byť konzistentne na čele stredu poľa a hľadieť vpred, ešte viac sa posúvať. Aby sme to dokázali, podľa môjho názoru bola kľúčová táto technická spolupráca s Toyotou.”

Súvisiace články

Diskusia