logo F1online.skF1online.sk

Mercedes musí oprášiť auto z roku 2020. Ako zmena pravidiel nepomohla Antonellimu?

Andrea Kimi Antonelli
© Jiří Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 13:36

Andrea Kimi Antonelli bude najlepšie pripraveným nováčikom za dlhé roky. Taliansky mladík má povesť „osobného projektu“ Tota Wolffa, ktorý mu dal prednosť pred zástupom skúsenejších pilotov. Aj preto si dáva veľmi záležať, aby tento „projekt“ uspel. Taliansky mladík tak dostal od Mercedesu extenzívny testovací program.

Antonelliho skúsenosti s najrýchlejšími strojmi na svete v súčasnosti siahajú k hranici desaťtisíc kilometrov. Ako je to v dobe zákazu testovania možné? Mercedes využil pravidlá, ktoré tímom umožňujú jazdu s trojročným monopostom. V Brackley vytiahli zo skladu nenávidený W13 bez bočníc a nechali mladého Kimiho, nech sa zoznamuje so svetom, ktorý bude od roku 2025 jeho denným chlebom.

Taliansky mladík jazdil na okruhoch po celej Európe. V akcii bude aj v stredu a štvrtok, 15. a 16. januára, v španielskom Jereze – v rovnaký deň má na okruhu so starým monopostom testovať aj Haas. Nasadne však do auta z roku 2020. Prečo?

Minimálne s monopostami Mercedesu má Antonelli už dosť veľa skúseností. Vlani trávil voľné chvíle na rôznych európskych okruhoch v monopostoch W12 z roku 2021 a W13 z roku 2021. Ako je teda možné, že Mercedes musí v tomto roku „oprášiť“ W11 z roku 2020? Dôvodom je zmena pravidiel a predstavte si, že ju spôsobil Red Bull.

„Rozhodnutie Mercedesu je dôsledkom obmedzení testovania so starými monopostami,“ napísal žurnalista Jon Noble z portálu The Race. „Do konca minulého roka tímy mohli jazdiť so starými autami viac-menej neobmedzene.“

V tejto sezóne sa však športovými pravidlami obmedzilo to, čo predpisy označujú ako „Testing Previous Cars“ (častejšie však skrátene TPC). Kým Oscar Piastri mohol jazdiť s Alpinom v roku 2022 neobmedzene a Antonelli vlani takisto, v tomto roku platí, že s trojročným autom smú tímy odjazdiť maximálne dvadsať testovacích dní a každý súťažný pilot – od 1. januára je ním aj Antonelli – je navyše obmedzený na tisíc kilometrov ročne v trojročnom aute.

Je to výsledok diskusií, ktoré vlani vyvolal Red Bull. Tento tím sa v úvode minulej sezóny veľmi trápil pri prejazde cez obrubníky a šípil prvé náznaky neskorších problémov, keď si medzi podujatiami v Montreale a Barcelone „odskočil“ do Imoly na test s monopostom z roku 2022, na ktorom sa hľadali potenciálne riešenia problémov.

To vyvolalo pomerne ostrú reakciu od súperov, ktorí namietali, že jazdy so starými monopostami nemajú byť určené na testovanie. Neobmedzené testovanie je už niekoľko rokov zakázané a v snahe zamedziť podobným praktikám sa tímy zhodli, že je potrebná zmena pravidiel. Tá však v tomto roku negatívne zasiahne aj Antonelliho, ktorý sa v Jereze objaví s monopostom W11 z roku 2020.

Mladý Kimi by sa v Jereze mohol objaviť dokonca s monopostom z roku 2023, ale keďže v ňom má len tisíc kilometrov, Mercedes sa rozhodol, že si vzácny čas na trati ušetrí. „Ponechanie si času na TPC v zálohe je dôvod, prečo sa Mercedes rozhodol priviezť monopost z roku 2020, ktorý spadá pod testovanie historických monopostov (THC),“ uvádza Noble.

„Historickým monopostom“ sa podľa športových pravidiel myslí päť rokov staré auto. Jazda s takýmito strojmi nespadá pod THC a preto sa s ním Antonelli môže do sýtosti vyblázniť.  

Súvisiace články

Diskusia