Od 1. januára smú tímy vyvíjať autá na rok 2026. Akým obmedzeniam čelí Cadillac?
Všetkých desať tímov vo Formule 1 mohlo zároveň s polnočným ohňostrojom odštartovať práce na monoposte novej generácie, ktorá sa začne v roku 2026. Čo však Cadillac, ktorý bude jedenástym tímom na štartovom rošte? Od prvého januára si už nemôže vyvíjať, ako a koľko sa mu zachce.
Na jeseň sme sa dočkali nečakaného: F1, FIA a Cadillac spoločne oznámili, že dospeli k dohode a v roku 2026 uvidíme na rošte nový tím. Na oficiálne a definitívne potvrdenie sa ešte stále čaká, ale to bude už len formalita, ktorej sa dočkáme po doladení posledných detailov.
Cadillac medzitým začal s vývojom. Keďže pôvodne bola jeho prihláška do F1 zamietnutá, minulý rok ho nijako nezväzovali pravidlá a obmedzenia vývoja vo veternom tuneli, na simuláciách CFD či rozpočtový strop. To znamená, že už od júnového prvého zverejnenia pravidiel mohol začať s predbežným vývojom na plný plyn — so všetkými kapacitami, ktoré mal k dispozícii.
Vývoj následne mohol usmerňovať zároveň s tým, ako sme sa dozvedali o ďalších a ďalších parametroch nových monopostov. Poslednú aktualizáciu technických pravidiel sme dostali 11. decembra, ale aby o nej tímy mohli hlasovať, museli jej znenie poznať už skôr — je však otázne, či týmito informáciami disponoval aj Cadillac, keďže stretnutia šéfov tímov, F1 a FIA sú neverejné.
V každom prípade do 31. decembra si Cadillac mohol robiť, čo len chcel. Od 1. januára sa však už musí držať všetkých pravidiel: rozpočtový strop, obmedzenie testovania vo veternom tuneli, obmedzenie simulácií CFD. Nuž a koľko bude mať priestoru? Z tohto pohľadu sa na Cadillac bude prihliadať rovnako ako na posledný tím v Pohári konštruktérov, ktorým bol v roku 2024 Sauber.
Nižšie priložená tabuľka alokácií jednotlivých tímov platí pre prvých šesť mesiacov roka 2025, teda do konca júna. Haas ako tím na siedmom mieste konštruktérskeho šampionátu získa presne základ alokácie pre toto obdobie. Pre americký celok to znamená, že môže stráviť 80 hodín čistého času vo veternom tuneli so zapnutým vetrom, pričom v ňom môže otestovať 2000 rôznych konfigurácií komponentov.
Pri počítačových simuláciách zas môže spotrebovať 6 000 000 AUh, čo je jednotka (tzv. Alokačná jednotka, Allocation unit) definovaná v pravidlách F1 ako celková výpočtová kapacita, ktorú tím smie využiť na simulácie. Vo vzorci na jej výpočet figuruje počet jadier procesorov, ich maximálna taktovacia frekvencia a uplynutý čas.
V skutočnosti tak má každý tím k dispozícii presne určený počet taktov procesora, ktoré je možné využiť. Výhodou špeciálne zavedenej jednotky je to, že de facto nezáleží na použitom hardvéri. Každý tím má presne rovnaký priestor v rámci 1 MAUh.
Cadillac bude mať okrem najvyššieho základu predsa len ešte jednu výhodu. Aj keď je pravda, že bude musieť dodržiavať rozpočtový strop, na vývoj monopostu pre rok 2026 bude môcť minúť celý svoj rozpočet, zatiaľ čo ostatní si musia financie aj alokácie prerozdeliť na monopostov pre roky 2025 a 2026. Okrem toho nový celok bude odoberať prevodovky a zavesenie od Ferrari, čo mu ušetrí ďalšie prostriedky.
Súperi však proti Cadillacu príliš nebroja. Jeden zo šéfov tímov americký tím upozornil na to, že čelí “monumentálnej úlohe” a “aj keby získal drobný náskok [z pohľadu štartu vývoja], veľmi rýchlo sa to vyrovná”. Cadillac má totiž na rozdiel od ostatných len približne 280 zamestnancov, pričom časť z nich sa vôbec nevenuje vývoju.
Čo je však azda najdôležitejšie, Cadillacu chýba know-how a dobre fungujúce, spolupracujúce a rokmi preverené obsadenie továrne. Až čas nám odpovie na otázku, či sa hneď v roku 2026 dokáže zapojiť do bojov v strede poľa.