logo F1online.skF1online.sk

Bayer reaguje na kritiku: Ostatné tímy spolupracujú ešte užšie ako my s Red Bullom

Peter Bayer a Helmut Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala4. 1. 2025

Spolupráca medzi dvoma tímami prináša v časoch rozpočtového stropu obrovské výhody nielen zo športového hľadiska, čo sa, prirodzene, súperom nepáči. Red Bull so svojimi dvoma tímami preto už teraz čelí tlaku, aby jeden z nich predal, čo sa časom a v prípade silnej juniorskej stajne bude len stupňovať. Podľa generálneho riaditeľa Racing Bulls Petera Bayera však súperi robia okolo tejto témy zbytočné haló.

Red Bull pred časom oznámil veľké spájanie “synergií” svojich tímov. Ako ich vlastník chce čo najviac posilniť prepojenie medzi nimi, zvýšiť ich konkurencieschopnosť a znížiť náklady. Okrem toho s dvoma tímami prichádzajú aj ďalšie výhody; pri hlasovaniach tímov má dva hlasy namiesto jedného.

Ostatné stajne to doposiaľ akceptovali, no ak sa začne Racing Bulls dariť, čo je dosť reálne, hlasy proti nemu budú silnieť. Red Bull totiž pre svoj juniorský tím pripravil priamo v Milton Keynes vysunuté pracovisko, v ktorom sa už naplno zarezáva. V závere minulého roka sme napríklad videli, že juniorský tím začal odoberať zadné zavesenie a prevodovku z monopostu Red Bullu.

Zak Brown už na začiatku minulého roka upozorňoval na úskalia takého prepojenia: “Podľa mojich vedomostí žiaden veľký šport nepovoľuje spoluvlastníctvo dvoch tímov, ktoré bojujú medzi sebou. Teraz sme v ére rozpočtového stropu, preto si myslím, že šport sa usiluje o desať nezávislých tímov zo športového, politického a technického hľadiska.”

Tímy majú byť skutočne nezávislé, no aj v uplynulej sezóne o tom niektorí mali pochybnosti — jedným príkladom bola VC Singapuru, keď Daniel Ricciardo pomohol Maxovi Verstappenovi tým, že Landovi Norrisovi vzal bod za najrýchlejšie kolo.

Toto však podľa niektorých mohla byť len špička ľadovca. Ktovie, čo si inžinieri dvoch tímov povedia v zákulisí a či sa navzájom neusmerňujú? Aj drobné postrčenie správnym smerom alebo upozornenie na slepú uličku môže ušetriť peniaze a čas vo veternom tuneli.

Generálny riaditeľ Racing Bulls Peter Bayer si z týchto špekulácií či kritiky zo strany súperov ťažkú hlavu nerobí. Namiesto toho ukazuje prstom na nich. “Pravdupovediac ma to vôbec nedráždi, pretože som dosť dlho pracoval vo FIA a viem, ako ostatné tímy spolupracujú. Už som to povedal a myslím si, že to môžem povedať zas: S istotou viem, že Ferrari a Haas majú užšiu spoluprácu ako Red Bull s nami. Chápem však, že je tu vyhrotená konkurencia a každý sa snaží hádzať ostatným polená pod nohy.”

“Len sa na to pozrite a započúvajte sa do slov našich jazdcov a inžinierov, počúvajte ich spätnú väzbu,” argumentuje 53-ročný Rakúšan, ktorý svoje tvrdenia opiera o slová pilotov. Júki Cunoda napríklad v závere minulého roka konštatoval, že medzi Red Bullom RB20 a Racing Bulls VCARB01 sú odlišnosti.

“Môžete počuť, že naše auto je iné. Nie je to prostá kópia. V opačnom prípade by sme ani neboli na našej súčasnej pozícii,” pripomenul ôsme miesto tímu v Pohári konštruktérov. “V druhom rade si môžete vypočuť vyjadrenia našich chlapcov a tiež Ollieho Bearmana, ktorý jazdil v Haase a vo Ferrari. Keď sa ho spýtali, čím sa odlišujú tie dve autá, povedal, že farbou!”

Bayer následne vysvetlil, že nasadzovanie riešení svojho dodávateľa neprináša skutočnú výkonnostnú výhodu a ani to tak nebude. “V súvislosti s pravidlami na rok 2026 sa nič nemení, pretože každý podľa mňa vo svojom vnútri vie, že nebudete rýchlejší len pre to, že máte spoločné odpruženie alebo prevodovku. Menším tímom to však umožňuje koncentrovať sa na iné veci — kam investujete svoj čas, peniaze a vývoj. Prichádza jedenásty tím a vidíme, že s výnimkou Williamsu a nás majú všetky stajne prepojenie na automobilky.”

“Keby sa dala získať konkurenčná výhoda odkúpením zavesenia, Williams by sa ho vzdal,” naráža na fakt, že Williams si vyvíja vlastné zadné zavesenie. “Vzdávajú sa ho z dôvodov spojených s rozpočtovým stropom. Keby však bolo rýchlejšie [odkúpiť ho], garantujem vám, že by našli spôsob, ako si zaobstarať zavesenie Mercedesu.”

Tímy, ktoré si vyrábajú svoje komponenty, majú ďalšiu výhodu v porovnaní s takým Racing Bulls. “Okrem toho čelíte aj inej výzve. Napríklad veľké tímy tlačia na vývoj až do konca sezóny, aby vyrobili najnovšiu špecifikáciu, no my v podstate musíme čakať. Ak mám povedať pravdu, robí sa tu veľa kriku pre nič.”

Red Bull a Racing Bulls v tejto chvíli neporušujú žiadne pravidlá. Zak Brown to ani nevyvracia, no chce otvoriť diskusiu o tom, či by v kráľovnej motoršportu mala byť takáto úzka spolupráca vôbec povolená. FIA to má podľa neho začať riešiť.

Peter Bayer vysvetlil, ako vedenie dospelo k rozhodnutiu utužiť spoluprácu medzi tímami. “Tieto synergie sú témou, na ktorú sa nás pýtali akcionári, keď nám povedali: ‘Pozrite, chlapci, vidíme, kde sa dá spolupracovať. Musí to byť však stopercentne legálne, musí to byť čierno-biele, žiadne šedé zóny.”

Príkladom je spomínané zavesenie: “Vlani [v roku 2023] AlphaTauri používala vlastné zavesenie, ale myslím si, že to nie sú najrozumnejšie investované peniaze. Ak si ho vieme kúpiť, kúpme si ho a venujme sa tomu, aby sme iné veci urobili správne — napríklad podlahu, pretože do nej potrebujete investovať ľudí a čas na oddelení uhlíkových vlákien.”

Súvisiace články

Diskusia